• 1
  • 2
2012-06-13, 23:29
Bannlyst
...och gav dessa pengar till regeringen som i sin tur betalade av statsskulden med dessa pengar.

Jag vet att det inte skulle trycka upp utan bara skapa de på elektronisk väg.
Citera
2012-06-13, 23:33
Medlem
Hapaxs avatar
Pengarna skulle tappa sitt värde.
Citera
2012-06-13, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hapax
Pengarna skulle tappa sitt värde.

Vore det värt det?

Det måste ju finnas tiotusentals om inte hundratals miljarder SEK? Borde inte gör så stor skada?
Citera
Medlem
dartagnas avatar
Vad skulle hända om du blandade 1 lite läsk med 2 liter vatten?
Citera
Medlem
Inflation. Alltså väldigt synd om dom lirarna som sitter med en bunt pengar på banken.
Citera
2012-06-13, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dartagna
Vad skulle hända om du blandade 1 lite läsk med 2 liter vatten?

Men en matsked vatten i läsken då?
Citera
2012-06-13, 23:42
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obelavs
Vore det värt det?

Det måste ju finnas tiotusentals om inte hundratals miljarder SEK? Borde inte gör så stor skada?

Mängden monetär bas skulle gå från ca 100 miljarder till 1 100 miljarder. Det är ganska stor skillnad.
Citera
2012-06-13, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Mängden monetär bas skulle gå från ca 100 miljarder till 1 100 miljarder. Det är ganska stor skillnad.

Är det så lite som hundra miljarder?

edit.Såg på riksbankens hemsida att det var så. Nä då funkar ju inte detta förstås. Släng tråden
Senast redigerad av obelavs 2012-06-13 kl. 23:48.
Citera
2012-06-13, 23:47
Medlem
dartagnas avatar
Citat:
Är det så lite som hundra miljarder?

Ja i mynt (och sedlar?) om jag inte missminner mig.

Och din metafor med sked stämmer inte då det är flera faktorer som påverkas som jag inte har tid med att förklara.
Citera
2012-06-14, 00:11
Medlem
Citat:
...och gav dessa pengar till regeringen som i sin tur betalade av statsskulden med dessa pengar.

Jag vet att det inte skulle trycka upp utan bara skapa de på elektronisk väg.
Riksbanken ger staten en fordran på Riksbanken på 1000 mdr. Hur ska nu staten använda den hade du tänkt?

Den kan bara föras över till någon annan som har konto hos Riksbanken och det är inte så många som har det. Och skulle någon av dessa bli så lycklig över att ha fordringar på Riksbanken.

Kan vara bra att i fortsättningen hålla isär:
* kontanter
* fordringar på bankinstitut
* fordringar på Riksbanken

Då det inte är samma sak.
Citera
2012-06-15, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Riksbanken ger staten en fordran på Riksbanken på 1000 mdr. Hur ska nu staten använda den hade du tänkt?

Den kan bara föras över till någon annan som har konto hos Riksbanken och det är inte så många som har det. Och skulle någon av dessa bli så lycklig över att ha fordringar på Riksbanken.

Kan vara bra att i fortsättningen hålla isär:
* kontanter
* fordringar på bankinstitut
* fordringar på Riksbanken

Då det inte är samma sak.

All handel med statsobligationer går ju genom RIX och deltagarna där handlar med dessa antingen för sin egen eller någon annans räkning.

Om Riksbanken gav motsvarande ränta på överskottsreserver(fordringar på Riksbanken) som räntan på statsobligationerna så skulle de väl inte vara någon större uppoffring för bankerna att byta tillgångarna? Riksbanken skulle dessutom exempelvis kunna byta statsobligationerna mot en exakt motsvarande Riksbanksobligation och då ser jag inte varför det skulle vara något problem.
Citera
2012-06-15, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimfol
All handel med statsobligationer går ju genom RIX och deltagarna där handlar med dessa antingen för sin egen eller någon annans räkning.

Om Riksbanken gav motsvarande ränta på överskottsreserver(fordringar på Riksbanken) som räntan på statsobligationerna så skulle de väl inte vara någon större uppoffring för bankerna att byta tillgångarna? Riksbanken skulle dessutom exempelvis kunna byta statsobligationerna mot en exakt motsvarande Riksbanksobligation och då ser jag inte varför det skulle vara något problem.
Om Riksbanken skulle ge ränta till de som har fordringar på RB, så skulle den bli just fordringar på RB. Varför skulle någon som har tillräckligt bli glad över ytterligare av det man redan har tillräckligt av?

Den sista meningen kan du få utveckla. Ange starttillstånd, aktörer och transaktioner. Samt ange motivet för transaktionerna för de olika aktörerna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in