Citat:
Ursprungligen postat av TomBombadill
http://www.svt.se/texttv/114.html
Sd, Sverigedemokraterna, kräver nu att regeringen skapar en handlingplan mot vänsterextremt våld. Det är inte sällan sverigedemokrater får utstå våld från vänsterextremister.
Är det berättigat? Bör det finnas en handlingsplan, och i så fall vad ska man göra från regeringens håll?
Kommer ens regeringen göra något. Dom vill oftast inte ens ta Sd med en tång och att då skapa en handlingsplan mot vänsterextremt våld efter att Sd krävt det ser jag som rätt osannolikt.
Men det visar ju att Sd ändå är ett slagkraftigt parti då de faktiskt nämns i detta sammanhang (SVT-text). Tror ni Nd hade kunnat kräva samma sak och hamnat på SVT-text?
Jag studsade också när jag läste detta, SD utsätts aldrig för provokationer utan dom bara provocerar har det alltid hetat tidigare. Jag är förvånad att dom får medieutrymme. Däremot tycker jag att dom har rätt, AFAs våld är precis lika samhällsfarligt som dom högerextremas. I konsekvensens namn borde även vänsterextrema grupper bevakas och störas i lika stor utsträckning som dom högerextrema.
Kan Nd begära samma sak? Nej, det om något är ett högerextremtparti dessutom är det ännu mer marginaliserat än Sd. Kommer regeringen att göra något åt vänstervåldet? Tveksamt, så länge det inte hotar socialdemokratin kommer inget att hända. Först när vänsterextremagrupper börjar ge sig på vanligt folk som dessutom traditionellt röstar på sossarna kommer något att hända.
En annan möjlighet är att Sd får draghjälp i sitt krav av dom borgerligapartierna även om det måste anses mycket osannolikt eftersom ingen av dessa vil bli förknippade med partiet.