• 1
  • 2
2012-06-16, 17:59
  #1
Medlem
Taskpungens avatar
Alla vet vi att spelen bara blir snyggare och snyggare. Någon gång i framtiden borde spelen hinna ikapp verkligheten, och således bör de inte kunna utvecklas längre, med avseende på grafiken. När kommer detta ske? Är vi nära? Tror ni att detta kan komma att få konsekvenser? Rent teoretiskt skulle ett antal personer kunna förfalska övervakningskamerors videosar och annat, för att därmed kunna fälla fel personer i domstol. Man skulle kunna rekonstruera självaste Palmemordet. Man skulle kunna göra en porrfilm med Hitler och Eva Braun, med inslag av avsugningar verkställda av höga sovjetiska generaler, exempelvis Zjukov. Vem vet vad framtiden har att dölja.

Moderator erhåller härmed mitt nådiga tillstånd att flytta tråden, om den mot all förmodan på denna sida av Dalälven vore felplacerad.

Er tillgivne

Taskpungen
__________________
Senast redigerad av Taskpungen 2012-06-16 kl. 18:06.
Citera
2012-06-16, 18:09
  #2
Medlem
guIIets avatar
Grafik per definition så är det alltid spelmotorn som är Cosmos. Dock så är det med störst sannolikhet alltid enklare med traditionell skådespel än att bygga ihop det i format.
Citera
2012-06-16, 18:21
  #3
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guIIet
Grafik per definition så är det alltid spelmotorn som är Cosmos. Dock så är det med störst sannolikhet alltid enklare med traditionell skådespel än att bygga ihop det i format.
Emellertid blir det inte lika verklighetstroget med utklädda skådespelare som med perfekt animerade människor.

Vad säger ni, kommer detta att ersätta filmen? Kommer skådespelarna att få slita anus av sig för brödfödan som vi andra?
Citera
2012-06-16, 18:22
  #4
Medlem
stilltons avatar
att skapa grafik som inte går att skilja från verkligheten går redan. det är bara enklare att filma verkligheten istället.
när det gäller spel är det en helt annan historia. där måste man bygga upp grafiken med polygoner för att det inte ska bli för tungt att realtidsrendera. men detaljrikedomen ökar naturligtvis desto bättre grafikkorten blir.
här är en video om vad som skulle krävas rent tekniskt http://www.youtube.com/watch?v=00gAbgBu8R4
här är kritik mot varför vi inte kan förvänta oss att se det i spel än på ett tag: http://notch.tumblr.com/post/8386977075/its-a-scam
Citera
2012-06-16, 18:46
  #5
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
att skapa grafik som inte går att skilja från verkligheten går redan. det är bara enklare att filma verkligheten istället.
när det gäller spel är det en helt annan historia. där måste man bygga upp grafiken med polygoner för att det inte ska bli för tungt att realtidsrendera. men detaljrikedomen ökar naturligtvis desto bättre grafikkorten blir.
här är en video om vad som skulle krävas rent tekniskt http://www.youtube.com/watch?v=00gAbgBu8R4
här är kritik mot varför vi inte kan förvänta oss att se det i spel än på ett tag: http://notch.tumblr.com/post/8386977075/its-a-scam
Den videoen var inte dålig, den. En sak jag alltid undrat, blir det inte för jobbigt till slut för de som animerar? Om spelen hela tiden blir mer krävande så måste de jobba hårdare och noggrannare. Texturer ska målas, plygoner ska byggas, fysikmotorer ska programmeras, ljud ska inspelas. Att de inte tröttnar. Jag som höll på att bli självmordsbenägen av hopplöshetskänslor när jag försökte bygga en nästan färdig plastmodell av regalskeppet Vasa.
Citera
2012-06-16, 19:44
  #6
Medlem
Det är så mycket svårare att göra nåt verkligen verklighetstroget, minsta felaktig detalj kan ta en ur illusionen. Av den anledningen så finns det en riktning bland spel som inte försöker bli verklighetstrogen. Källa. extra credits nåt avsnitt
Citera
2012-06-16, 20:07
  #7
Medlem
vivalarevolucions avatar
Verklighetstrogna animationer bruakr i själva verket vara riktiga personer med sensorer över kroppen. Detta har man som grund när man bygger upp en polygontextur, till exempel en robot med mänskliga rörelser.
Helt verkligt krävs en jävlans massa GPU-kraft och tekniker, så det är om många år tror jag!
Citera
2012-06-16, 20:14
  #8
Medlem
Farbror Fazers avatar
Frågan du bör ställa dig är om du vill ha ett sådant spel. Klart det hade varit kul att testa och någon genre hade säkert funkat, men actionfilmer och liknande (som kan jämföras vid spel) är sällan realistiska de heller.
Citera
2012-06-16, 20:21
  #9
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Den videoen var inte dålig, den. En sak jag alltid undrat, blir det inte för jobbigt till slut för de som animerar? Om spelen hela tiden blir mer krävande så måste de jobba hårdare och noggrannare. Texturer ska målas, plygoner ska byggas, fysikmotorer ska programmeras, ljud ska inspelas. Att de inte tröttnar. Jag som höll på att bli självmordsbenägen av hopplöshetskänslor när jag försökte bygga en nästan färdig plastmodell av regalskeppet Vasa.
till en början är det så, och det är också anledningen till att vi inte ser animerade långfilmer som försöker vara verklighetstrogna. det är helt enkelt inte värt besväret.

men med tiden kommer det förändras. då kommer man dels kunna skanna in objekt på ett enklare vis, och även att få dom att röra sig mer naturligt genom att programvara kan självstuderar verkliga objekt.

ingen kommer behöva pussla ihop tusentals pixlar för att skapa ett visst objekt. redan nu använder man ju verkliga avbilder för att skapade animerade scener. men i framtiden kommer det inte räcka.

ett naturligt rörelsemönster är inte naturligt om man inte tar hänsyn till att alla verkliga människor rör sig en aning annorlunda. en programvara kunna studera tusentals personer på exempelvis en rockkonsert eller promenerande på manhattan för att kunna skapa en verklighetstrogen mix av verkliga personer/personligheter.

men än så länge sitter man i princip som du säger och klistrar ihop det hela utan större hjälp av smarta algoritmer. lite info hur det funkar i praktiken: http://www.youtube.com/watch?v=3cW3nS85CVw

en annan video som kan ge lite idéer om hur datorer kan förenkla skapandet av animerade verklighetstrogna filmer i framtiden: http://www.wimp.com/newideas/
Citera
2012-06-16, 20:37
  #10
Medlem
Eckepeckes avatar
Att animera någonting som inte går att skilja från verkligheten på något vis alls, vet jag inte om det kommer att gå alls.

Bara en sådan sak som att ljussätta någonting så att det ser verkligt ut är en otrolig utmaning.


Men det klart. 'Aldrig' är ju ganska länge..
Citera
2012-06-16, 21:28
  #11
Medlem
Laxbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eckepecke
Att animera någonting som inte går att skilja från verkligheten på något vis alls, vet jag inte om det kommer att gå alls.

Bara en sådan sak som att ljussätta någonting så att det ser verkligt ut är en otrolig utmaning.


Men det klart. 'Aldrig' är ju ganska länge..

Beror på hur du menar, men att det går tror jag nog allt.
http://area.autodesk.com/fakeorfoto/challenge
Finns fler test men hittade inte dem just nu. Det är svårt att skilja verkligheten från 3d bilder.
Dock är det där inte animeringar utan bilder.
Citera
2012-06-16, 21:40
  #12
Medlem
conter1s avatar
Man kan redan idag göra fotorealistiska spel. Det är bara att kolla på diverse filmer som skapas. Man kan ta till exempel ta denna:

http://www.youtube.com/watch?v=IyaFEBI_L24
http://www.youtube.com/watch?v=d1_JBMrrYw8

Kolla på effekterna. Alla effekter och utomjordingar var gjorda i datorer. Spelens grafik är uppbyggd på samma sätt, men gjord lättare så att datorerna klarar att spela spelet i realtid. Om man skulle använda världens kraftfullaste dator så skulle man utan problem kunna köra 3d grafik som i tex men in black och avatar i realtid och därefter skapa ett fotorealistiskt spel.

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in