Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Hur skall rökning hanteras på krogen
Totalt förbud
29,37%
242 röster
Rökrum/bur där man enbart får röka [Kommande lag]
17,11%
141 röster
Rökavdelning där man även får dricka och äta
14,68%
121 röster
Rökfri avdelning men i övrigt tillåtet [Nuvarande situation]
9,10%
75 röster
Totalt oreglerat - upp till krögaren
26,58%
219 röster
Jag bryr mig inte
3,16%
26 röster
2002-11-15, 08:12
  #1
Medlem
"Rökning på krogen ska stoppas
Ministern vill ha nytt förbud senast 2004"

- http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,226480,00.html

Om jag äger en krog/restaurang, är det då inte JAG som bestämmer om man får röka eller inte??? är det inte jag som bestämmer hur det ska få gå till där inne?? Visst kan det vara jobbigt med för mycket rök på diverse ställen, men ändå, varför ska några politiker få bestämma om hurvida man ska få röka i min lokal, oavsett om det är min lägenhet eller min krog, eller inte???

Är det någon som är för det här och kan förklara för mig hur det skulle kunna vara rättvist!?
Citera
2002-11-15, 08:23
  #2
Medlem
-DET ÄR VI ANDRA SOM SKALL TA HAND OM EFTERBÖRDEN!!

Som skall betala sjukvårdskostnaderna när du och övriga, före detta!! rökare, kommer krypande till sjukvården och piiiiper fram: snälla snälla, hjälp mig, jag får ingen luft.
...men det är ju klart, nån vinst blir det förstås genom att ni inte utnyttjar ATP:n som andra.
Citera
2002-11-15, 10:27
  #3
Medlem
I bland häpnar man över hur långt renlevnadsfascismen går. Snart kommer de väl införa statliga kontroller i mitt kök för att se till att jag verkligen äter åtta skivor bröd till frukost.
Jag är själv inte rökare, men har inte något större problem med det. Vad gäller rökning på krogen så borde det fixa sig själv. Finns det ett behov av rökfria lokaler så är jag tämligen säker på att det uppfylls av marknaden. Jag vet att åtminstone min närmsta krog har rökfritt de flesta dagar, men inte alla.
Citera
2002-11-15, 10:33
  #4
Medlem
Rökning på krogen är också en arbetsmiljöfråga. De som jobbar på krog är ganska trötta på att jobba i ett rökmoln.
Citera
2002-11-15, 11:00
  #5
Banned
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas
Rökning på krogen är också en arbetsmiljöfråga. De som jobbar på krog är ganska trötta på att jobba i ett rökmoln.

Det är också det argument som man har/hade i kaliforninen där det är förbud att röka på krogen.

Eftersom det bara är 20% av befolkningen som röker så är det väl bättre att vi har rökfria krogar och sedan några askkoppar där sunkeliten kan sitta och bolma på varandra.
I Kaliforninen så går folk ut och röker och kommer tillbaka in när de är klara, jag hörde ingen som klagade.
Citera
2002-11-15, 11:46
  #6
Medlem
Ja, en rökruta är en bra lösning, men jag anser fortfarande att det är upp till krogägaren. Det är för övrigt ingen som tvingar folk att jobba i baren. Vill de inte få cancer så får de väl låta bli att jobba på krogen. Om inte annat så kan man alltid anställa folk ur den där stora gruppen rökare vars hälsa knappast lär påverkas i nämnvärd grad av lite extra passiv rökning.
Citera
2002-11-15, 11:53
  #7
Banned
På ett sätt håller jag med dig, vem fan tvingar folk att jobba på krogen, ska jag gå ut och dricka en bärs så kan jag ju välja att gå på ställen där det inte röks osv. Marknaden får bestämma.

Å andra sidan så kan ju en rökare på ett ställe förpesta för 20-30 som inte röker. Krogarna har haft som argument att maninte ensam kan gå ut med att vara helt rökfria, det skulle man förlora kunder på. Malmös största ställe Slagthusets ägare sa att om alla inför rökförbud så innebär det inte att folk slutar gå ut, det kommer bli precis som innan , men utan rök.

Som sagt, 20% röker varför ska de bestämma hur det skall se ut?
Citera
2002-11-15, 12:12
  #8
Medlem
Wargroos avatar
20% röker kanske ständigt, men andelen som röker när de går på krogen är betydligt högre. Varför inte bara låta marknaden reglera sig själv. Om det finns ett sug efter rökfria krogar så kommer det givetvis att växa fram sådana. Problemet är väl snarare att ingen vill gå på de krogar där det testas. Det skulle inte förvåna mig om nästa sosse förbud blir att dricka sprit på krogen, eller lyssna på kvinnoförnedrande musik som Evert Taube. Men det är klart, svenskar är som barn lika bra att vi låter "partiet" styra allt som vanligt.
Citera
2002-11-15, 12:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
-DET ÄR VI ANDRA SOM SKALL TA HAND OM EFTERBÖRDEN!!

Som skall betala sjukvårdskostnaderna när du och övriga, före detta!! rökare, kommer krypande till sjukvården och piiiiper fram: snälla snälla, hjälp mig, jag får ingen luft.
...men det är ju klart, nån vinst blir det förstås genom att ni inte utnyttjar ATP:n som andra.

Tror du att sjukvårdskostnaderna kommer att sänkas nämnvärt ifall man inför rökförbud på krogar? Kommer folk att att sluta röka eller går de ut utanför och röker istället?

Vi betalar även sjukvårdskostnaderna för överviktiga, innebär det att vi ska ska förbjuda Fast Food restaurangerna, pizzeriorna, korvkioskerna och alla andra som serverar onyttig mat?

Citat:
Ursprungligen postat av Lukas
Rökning på krogen är också en arbetsmiljöfråga. De som jobbar på krog är ganska trötta på att jobba i ett rökmoln.
Då kan de säga upp sig och söka jobb någonstans där det trivs bättre.


Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius
Som sagt, 20% röker varför ska de bestämma hur det skall se ut?
En bra fråga. Om det nu är så att efterfrågan efter rökfria krogar är så stor, varför öppnas det inte rökfria krogar? När efterfrågan efter vegatariska rätter höjdes, blev resultatet att det poppade upp en mängd diverse vegetariska restauranger, det behövdes inte en lagändring.
Citera
2002-11-15, 12:58
  #10
Medlem
Hej gott folk!

Utan tvekan ett bra beslut för personalens arbetsmiljö. Jag tror dock att vi kommer att få se en ökning av alkoholkonsumtionen på krogarna när detta beslut blir verklighet. Rökarna måste ha något i handen och om det inte blir en cigarett blir det säkert en öl.

Jag tror också att rökarna får mycket svårt att förlika sig med ett rökförbud. De stora förlorarna kan bli pubarna. Alltså ställen där folk sitter och pratar,dricker och röker. Får inte rökarna röka på stället misstänker jag att många hellre anordnar privata tillställningar.

Maltemer
Citera
2002-11-15, 13:04
  #11
Medlem
Det var flera inlägg på temat
Citat:
Då kan de säga upp sig och söka jobb någonstans där det trivs bättre.
Gäller inte detta alla jobb? Varför ha några arbetsmarknadsregleringar över huvudtaget?
Om industriarbetaren får hörselskador pga att arbetsgivaren inte tillhandahåller öronskydd, är det då bara för arbetaren att byta jobb?
Om undersköterskan blir utbränd pga att hon ska utföra ett arbete för tre personer ensam, får hon skylla sig själv för att hon inte bytte jobb?
Eller har kanske arbesgivare och stat ett ansvar för att förhållanden på arbetsplatser inte är farliga? Jag svarar ja på sista frågan, men jag verkar vara ensam om det i denna tråd?
Citera
2002-11-15, 13:28
  #12
Medlem
Visst ska arbetsgivare och stat ha ett ansvar för arbetsförhållanden, men inte genom att förbjuda en företeelse som, till skillnad från buller, är accepterad i övrigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback