• 1
  • 2
2012-06-20, 18:19
Medlem
Reguluss avatar
Zentrum fr Europische Wirtschaftsforschung slppte sin Indicator of Economic Sentiment igr, och det var ingen munter lsning:

ZEW Indicator of Economic Sentiment - Expectations Fall Sharply

Efter en terhmtning under vren faller indikatorn nu igen, och nnu snabbare n i hstas. Nedgngen r hela 27,7 pong, den strsta p 14 r:

The ZEW Indicator of Economic Sentiment for Germany has decreased by 27.7 points to a level of minus 16.9 points in June 2012. This is the indicators strongest decline since October 1998. The worsening of the situation in the Spanish banking sector and the insecurity about the outcome of the Greek general election, which had been lasting for most of the survey period, are likely to have contributed to the sharp decline of the indicator.

Frgor att diskutera:

1. Har ZEW rtt i sin frmodan att det r kaoset i PIIGS-lnderna som nu slr mot den tyska ekonomin?

2. Vad blir i s fall konsekvenserna fr rddningsaktionerna och euron? Om Tyskland ska rdda alla, vem rddar Tyskland?

3. Hur gr det fr Sverige? Kommer vi lindrigare undan fr att vi str utanfr euron nr kaoset tilltar, eller kommer vi att sugas med ner i avloppet?
Citera
2012-06-20, 18:58
Medlem
3. Tyskland r vr viktigaste handelspartner (iaf. sett till vr export). Vi r ett exportberoende land dr exporten bestr av 50% av BNP. Faller Tyskland, d dras Sverige tminstone i viss mn med. Vr egna valuta (rrlig) och penningpolitiken kan dock rdda en del. Frgan r dock om Kronan vid ett sdant tillflle skulle deprichera mer n Euron (sett till ex. dollar och yen). D Tyskland r EU och euron:s nav antar jag att en tysk krasch pverkar vxelkursen.
Citera
2012-06-20, 19:30
Medlem
luciddreamers avatar
Tysklands ekonomi r klart svagare n vad de flesta tycks anta.
Kolla deras belningsniver, till att brja med...
Citera
2012-06-20, 20:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luciddreamer

Syftar du p industrin eller hushllen?
Citera
2012-06-20, 21:14
Medlem
Tuffluffs avatar
Den har faktiskt redan blivit vldigt dlig fr en stor grupp mnniskor. Jobben som tillkommit, just som i Sverige, r dligt betalda. Nr oerhrt mnga har 15-20000sek i ln och man dessutom har en mngd arbetslsa plus sjuka, handikappade et.c. s frstr man ju. Dessa kommer inte att vara glada om de fr betala transnationella ideologisk-politiska experiment med sin statliga vlfrd.

1. Ja. ven om det som sagt finns djupa problem som frr eller senare kommer visa sig. Jag hr fortfarande Svenska pensionrer sga att "man fr vara tacksam" fr halvrutten vrd och social omsorg. Jag skulle g loss med kppen!

2. Det vet vi inte. nnu. Ryssland kan mycket vl bli en nra tysk partner. Vad fr man egentligen av amerikanerna? Vapen, som ska anvndas mot...? Den geopolitiska kartan kommer att ritas om men hur det vgar jag inte sia om p kort sikt.

3. Sverige, ingen fara. Men svensken...jadu... Redan idag kan man frga sig vem som anstller normalkorkskallar. Det r guldlge att kra fretag med arbetskraftsinvadring och bidrag.
Citera
2012-06-20, 21:14
Medlem
elefantpenis2002s avatar
ja du det sprider sig som ett virus denna kris frmodligen kommer de bli s illa i framtiden att krisen 2008 i USA var rena semestern i jmfrelse.
Citera
2012-06-20, 21:55
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuffluff
Den har faktiskt redan blivit vldigt dlig fr en stor grupp mnniskor. Jobben som tillkommit, just som i Sverige, r dligt betalda. Nr oerhrt mnga har 15-20000sek i ln och man dessutom har en mngd arbetslsa plus sjuka, handikappade et.c. s frstr man ju. Dessa kommer inte att vara glada om de fr betala transnationella ideologisk-politiska experiment med sin statliga vlfrd.

Det visste jag inte. Min bild av lget i Tyskland var ljusare. Men man ser frsts inte allt vid kortare besk.

Citat:
1. Ja. ven om det som sagt finns djupa problem som frr eller senare kommer visa sig. Jag hr fortfarande Svenska pensionrer sga att man fr vara tacksam fr halvrutten vrd och social omsorg. Jag skulle g loss med kppen!

Jag tror iofs att 40-talisterna, som nu gr i pension, r bttre p att anvnda kppen. De r vana vid att stlla krav och f som de vill.

Citat:
2. Det vet vi inte. nnu. Ryssland kan mycket vl bli en nra tysk partner. Vad fr man egentligen av amerikanerna? Vapen, som ska anvndas mot...? Den geopolitiska kartan kommer att ritas om men hur det vgar jag inte sia om p kort sikt.

Jag tror ocks att ett nrmare samarbete med Ryssland vore bra. Drmed inte sagt att vi br klippa banden till USA, men det mste bli ett slut p EU:s nykoloniala status p olika omrden. Och det uppnr man bst genom utrikespolitisk balans.

Jag tvivlar dock p att Ryssland kan gra srskilt mycket fr att hjlpa oss ur krisen. Mjligen se till att vi har gas s det rcker ven om det blir kaos i Mellanstern.

Citat:
3. Sverige, ingen fara. Men svensken...jadu... Redan idag kan man frga sig vem som anstller normalkorkskallar. Det r guldlge att kra fretag med arbetskraftsinvadring och bidrag.

Vi har ett strukturellt problem i hela vstvrlden, och snart ven Indien och Kina, nr kad robotisering gr att frre och frre behvs i produktionen. Frgar blir d: vad gr vi med alla sysslolsa mnniskor? Men det r ju lite OT hr.
Citera
2012-06-20, 22:32
Medlem
Fris avatar
Vlstndet minskar inte av att en bubbla brister. Den del av vr export till Tyskland som beror av falska rntor och valutakurser r ju inte vlstndsskapande och det r bara bra om de verksamheterna lggs ned s att de resurser de idag binder frigrs fr produktiva ndaml istllet.
Citera
2012-06-20, 22:55
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luciddreamer

Tyskland har borgat fr det mesta av EU-kaozet. Det r inte konstigt att man nedvrderar landet. Riskerna med utlningen har gett Tysklands borgenrer kalla ftter och drav denna rapport.

Tyskland kommer att backa ekonomiskt 100 r i tiden och det r inget ngon kan frhindra. Europa str infr den vrsta krisen ngonsin post-WWII.
Citera
2012-06-20, 22:57
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Vlstndet minskar inte av att en bubbla brister. Den del av vr export till Tyskland som beror av falska rntor och valutakurser r ju inte vlstndsskapande och det r bara bra om de verksamheterna lggs ned s att de resurser de idag binder frigrs fr produktiva ndaml istllet.

Menar du att kronan r undervrderad gentemot euron, och att vr export till Tyskland skulle drivas upp av det? Tror iofs att vr import frn Tyskland r strre n exporten dit.
Citera
2012-06-20, 23:14
Medlem
Tuffluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det visste jag inte. Min bild av lget i Tyskland var ljusare. Men man ser frsts inte allt vid kortare besk.
Ja, frgan r ju om det r mrkt eller naturligt att mnga har det ganska knapert. Men ngon, de tyskar som tjnar mer, bra, 60% kanske, mste ju betala skyddsntet fr de working poor och vriga fattiga/sjuka/behvande. OM Tyskland ska rdda bank fr medel tagna av medelklassens och de rika, som har pengar p banken.... Medan fattiga fr det n smre....

Det gr att jmfra med Sverige p ett ganska klart stt, idag betalar du mycket i skatt, premie, fr att f ut relativt lite p frskringen. Observera att jag ser "frskringen" som en helhet nu, vgar, sjukvrd, polis, inte bara transfereringar mellan inkomstgrupper. Vi kommer att se det klarare i Tyskland nu, dels pga och dels pga krnkraften.

Citat:
Jag tror iofs att 40-talisterna, som nu gr i pension, r bttre p att anvnda kppen. De r vana vid att stlla krav och f som de vill.
Ja, men vem ska man stlla krav till?
Frsk lite s ser du hur Sverige r uppbyggt av "rd" som ger "rekommendationer". Minsta motstndets lag gller och det gr fint, inga straff, om man egentligen kr allt t helvete.

Citat:
Jag tror ocks att ett nrmare samarbete med Ryssland vore bra. Drmed inte sagt att vi br klippa banden till USA, men det mste bli ett slut p EU:s nykoloniala status p olika omrden. Och det uppnr man bst genom utrikespolitisk balans.
Jag tvivlar dock p att Ryssland kan gra srskilt mycket fr att hjlpa oss ur krisen. Mjligen se till att vi har gas s det rcker ven om det blir kaos i Mellanstern.
Precis, det vi behver r nu och alltid, energi. Men i mnga frgor mste Europa vlja s lnge de inte har den globala tradingvalutan. Bara US kan vara "snllt", vi andra mste kmpa fr dollars.

Citat:
Vi har ett strukturellt problem i hela vstvrlden, och snart ven Indien och Kina, nr kad robotisering gr att frre och frre behvs i produktionen. Frgar blir d: vad gr vi med alla sysslolsa mnniskor? Men det r ju lite OT hr.
Egentligen r det krnfrgan. Men d frndrar man allt till ett mer modernt Bangladesh. Ett sant tjnstesamhlle. Mnniskan r enkel, demografer en helt galen yrkeskr.
Citera
2012-06-20, 23:15
Medlem
Tuffluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Tyskland har borgat fr det mesta av EU-kaozet. Det r inte konstigt att man nedvrderar landet. Riskerna med utlningen har gett Tysklands borgenrer kalla ftter och drav denna rapport.

Tyskland kommer att backa ekonomiskt 100 r i tiden och det r inget ngon kan frhindra. Europa str infr den vrsta krisen ngonsin post-WWII.
Bara vi hr lite bruna och rda stvlar trampa ska du se att de liberala fickorna ppnas...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in