Citat:
Ursprungligen postat av LeonHind
Dom lånar väl av bankerna genom Fractional-reserve banking, vilket skapar inflation?
Det förstås, det tänkte jag inte på. Men, det gör nog inte någon skillnad hur som helst. För, staten tar lån genom att lova om att beskatta massa människor i framtiden. Företag tar lån genom att lova om att kunna sälja saker till människor i framtiden. Båda lovar alltså om att lova tillbaka pengarna i framtiden. Frågan är om statens lån (vilket skapar inflation, allt annat lika) förhindrar att andra skulle tagit ett lån istället? Det är en möjlighet att andra skulle tagit det lånet, helt klart, men också en möjlighet att de inte skulle gjort det. Finns det något som talar för att tendensen är åt det ena hållet, eller åt det andra?
Jag gissar att statens belåning minskar andras möjlighet att belåna. Detta sker genom att staten överlag verkar vara mindre produktiv än vad andra agenter är, totalt sett. Och, ju mer produktiv man är, desto mer kapital kommer man att kunna ha för att låna ut till andra. Och ju mer kapital man har, desto mer kan man låna ut till andra, vilket nog, när pengarna väl är utlånade, ökar penningmängden mer och ökar inflationen mer än i jämförelse med statens aktiviteter. Alltså, företaget gör två saker och staten gör två saker:
Staten: minskar total produktion (inflationshöjande) samt tar lån (inflationshöjande)
Företag: ökar total produktion (inflationsdämpande) samt tar lån (inflationshöjande)
Meh, den andra paragrafen jag skrivit verkar något onödig när jag formulerar det såhär. Men, jo, du har rätt, de skapar inflation också genom att de lånar ut pengar. Men detta förtas också av att företag hade lånat ut de pengarna också. Sluteffekt, något osäker!