Flashback bygger pepparkakshus!
2012-11-13, 14:13
Medlem
Citat:
I Sverige finns det ett stort antal loger som är mer eller mindre sammankopplade till det nationella frimureriet och jag vet att minst två av dem har som krav att man föds in i logen.
Av nyfikenhet, vilka?

Citat:
Fundera lite på vår joppe och varför han studerar frimureriet utanför logen medan vanliga medlemmar får göra det inom logen.
Alla frimurare kan studera frimureri i loge. Däruöver förväntas alla frimurare studera frimureri, antingen genom att besöka ordens olika bibliotek eller genom förkovran utanför orden. Så joppe gör vad en frimurare är ålagd att göra, men är flitigare än en del frimurare.

Citat:
Precis! Det finns inte ett frimureri i Sverige och inget mer utan en drös av dem som är allt från skojgrupper som startat som studentspex till mer allvarliga grupper som har internationella kontakter och otroliga tillgångar.
Såå... det finns ett stort och hemligt frimureri vid sidan av SFMO med högre rang och större tillgångar än SFMO...? Nämn namn på vilka som i så fall ingår, eller vad som antyder dess existens. De övriga kända grupperna är små och med begränsad betydelse.

Citat:
Det är vanligt att adeln, frimurare, judar och andra 'hittar på' att någon egentligen är en av dem i vissa fall. Var väldigt vanligt i Tyskland och England att man bara sade att din farfarsfarsfar var Döda-Gubben von Adlig och därför är du nu adlig och kan få det här lantstället av kronan och den här titeln så du kan gifta dig med den där söta adelsflickan för att du är så bra soldat, adminstratör eller nått annat trots att det var uppenbart för alla att så inte var fallet.
Så enkelt var det definitivt inte, definitivt inte "väldigt vanligt". I Europa, liksom i Sverige, förekom att ex. systersöner till barnlösa adelpersoner kunde "adopteras" på ett adelskap för att fortsätta det, men det var i första hand när en släkt var på väg att dö ut som man adopterade nya grenar på en adelssläkt. Adeln som korporation övervakade noga att detta inte överutnyttjades eftersom adeln med dess privilegier inte fick bli för många. Den beskrivning du ger är tagen ur luften.

Citat:
Frimurare ser till att alltid fixa in de sina på rätt platser och passar de inte riktigt in på tjänsten sparkas de snett uppåt till tjänster och platser där de inte kan göra stor skada. Finns en anledning till att staten är översådd med diverse myndigheter, verk, departement, stiftelser och annat skit som de flesta fattar inte gör något vettigt. Någonstans måste man lasta av de sina om man vill hålla dem trogna och man MÅSTE visa för andra medlemmar att man tar hand om varandra för annars kan det bli lite svårt att få någon att anstränga sig för en broder. Fundera på varför Nyamko Sabuni får sitta med i regeringen och ta en titt på vilken familj hon gift in sig i.
Nämn namn. Vilken frimurare har pga inkompetens sparkats snett uppåt i karriären till en myndighet? I själva verket framgår det klart av Ordens Allmänna Lagar att vänskapskoruption inte får förekomma.

Vad har Nyamko Sabunis släktrelationer för betydelse? Hon gjorde tydligen en gång ett val vilket parti som hon ville engagera sig i och har därefter jobbat satan. Pga av det blev hon vald som riksdagsledamot. Det är partiledaren som avgör vilka som ska bli ministrar och hon är alltså handplockad för att hon ses som en duktig person av både Björklund och Leijonborg. Det finns likheter mellan hennes politiska karriär och Maria Larssons, både duktiga och hårt arbetande, har blivit riksdagsledamöter, invalda i partistyrelsen, därefter statsråd, på omkring tio år.

/Jonas
Senast redigerad av jonar242 2012-11-13 kl. 14:19.
Citera
2012-11-13, 20:43
Medlem
jonar242

Det här med föräldralösa barn. Hur vanligt är det bland personer med hög militär eller juridisk icke adlig yrkesutövning? Typ på 1600-1700 talet. Tog man sig en föräldralös unge för uppfostran? Placerade ut dem på lämplig plats i samhället för att vinna fördelar?
I vilka sammanhang i så fall kunde man se detta?
Citera
2012-11-13, 22:01
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
Så enkelt var det definitivt inte, definitivt inte "väldigt vanligt". I Europa, liksom i Sverige, förekom att ex. systersöner till barnlösa adelpersoner kunde "adopteras" på ett adelskap för att fortsätta det, men det var i första hand när en släkt var på väg att dö ut som man adopterade nya grenar på en adelssläkt. Adeln som korporation övervakade noga att detta inte överutnyttjades eftersom adeln med dess privilegier inte fick bli för många. Den beskrivning du ger är tagen ur luften.
Det har varit extremt vanligt i hela Europa, hur tror du att det idag finns en så stor adel om endast äldsta sonen skulle få titel som det var tänkt från början?

Lösningen adeln har haft på att det blivit för många adelsmän är att helt enkelt skapa olika nivåer där olika stora privilegier har getts ut, i botten har lågadeln funnits som inte haft ett skit och sedan har det varit en struktur upp till markiser, friherrar och liknande. Det verkar som om du är den sortens idiot som är så säker på sin sak att de inte ens förstår vad andra pratar om.

Citat:
Vad har Nyamko Sabunis släktrelationer för betydelse? Hon gjorde tydligen en gång ett val vilket parti som hon ville engagera sig i och har därefter jobbat satan. Pga av det blev hon vald som riksdagsledamot. Det är partiledaren som avgör vilka som ska bli ministrar och hon är alltså handplockad för att hon ses som en duktig person av både Björklund och Leijonborg. Det finns likheter mellan hennes politiska karriär och Maria Larssons, både duktiga och hårt arbetande, har blivit riksdagsledamöter, invalda i partistyrelsen, därefter statsråd, på omkring tio år.
Vad har hon gjort i sin karriär, mer än att gå på rygg för en gammal gubbe? Kan du motivera för mig hur hon kan komma in i en regering med sin meritlista på annat sätt än genom släkten? Du som verkar insatt i politik och politiker kan väl nämna lite saker som borde få folk att lyfta på ögonbrynen när det gäller Björklund och Leijonborg, bara för att övertyga mig om att du vet

Citera
2012-11-14, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Det har varit extremt vanligt i hela Europa, hur tror du att det idag finns en så stor adel om endast äldsta sonen skulle få titel som det var tänkt från början?

Lösningen adeln har haft på att det blivit för många adelsmän är att helt enkelt skapa olika nivåer där olika stora privilegier har getts ut, i botten har lågadeln funnits som inte haft ett skit och sedan har det varit en struktur upp till markiser, friherrar och liknande. Det verkar som om du är den sortens idiot som är så säker på sin sak att de inte ens förstår vad andra pratar om.
Min ingång i livet är att lära av andra och så långt möjligt dela med mig av det jag vet. Därför är jag förstås glad över att någon säger sig veta mer. Det ger en chans att lära, så tack för det.

Men jag vill bara sticka in en liten anmärkning: de flesta länder har inte haft adelssystem där titel och adel gått i primogenitur (första sonen), utan till alla sönerna. Detta gällde för Sverige fram till 1800-talet, Tyskland, baltstaterna, Ryssland, Ungern m.m. Primogenitur har gällt Storbritannien och södra Europa. Och i länder med primogenitur (utom Storbritannien) har det inte varit ovanligt att alla övriga i familjen då har varit obetitlad adel. Det har också förekommit att furstar i länder med primogenitur gett en hög titel i primogenitur till mottagaren, en lägre till varje generations första son samt övriga adliga (i Sverige hertigen av Otrante och markisen Lagergren). Vidare har det förekommit att juniora grenar av en släkt med titel i primogenitur har får andra titlar för förtjänster. Ett exempel är släkten Paterno från Italien som har massor med grenar med alla titlar från prins ner till adlig. Det är inte min mening att kritiser någon bättre vetande, men det tycks som om din obestyrkta teori om adoptioner svajar något.

Citat:
Vad har hon gjort i sin karriär, mer än att gå på rygg för en gammal gubbe? Kan du motivera för mig hur hon kan komma in i en regering med sin meritlista på annat sätt än genom släkten? Du som verkar insatt i politik och politiker kan väl nämna lite saker som borde få folk att lyfta på ögonbrynen när det gäller Björklund och Leijonborg, bara för att övertyga mig om att du vet

Jag vet att det kan låta otroligt, men om en regering ska tillsätta ministrar, så väljer man dem som man tror kan göra ett bra jobb, som inte helt skämmer ut den föreslagande partiledaren. Leijonborg, därefter Björklund (i synnerhet eftersom hon 2010 kom in som riksdagsledamot igen så hon hade kunnat gå tillbaka till det), hade alla möjligheter att handplocka vem som helst, både inom FP:s riksdagsgrupp och utom. Men de valde Nyamko Sabuni. Den första slutsatsen för mig är kanske mer att hon faktiskt är duktig, det är bara att gå in på riksdagens eller regeringens hemsidor för att veta mer om vad hon gjort. Som jag skrev, Maria Larsson har gjort en likartad politisk karriär. Ändå är det självklart att Maria är oförvitlig medan Nyamko "självklart" måste det vara något skumt med. Både kvinna och invandrare.

Edit: övriga svar på mina frågor lyser med sin frånvaro. Tolkar det som att du inte kan substantiera dina påståenden.
Senast redigerad av jonar242 2012-11-14 kl. 09:46.
Citera
2012-11-14, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam-vet-et
Har en släkting långt tillbaka som troligen blivit adopterad eller uppfostrad av frimurare eller annan liknande orden. Vi snackar 1700-talet. Hur fungerar det?
Frimurarna var mycket tidiga med att ta sig an oönskade barn genom att inrätta barnhem. Leta reda på boken 250 år i barmhärtighetens tjänst Frimurarnas barnhusverksamhet 1753-2003 på ex. Bokbörsen för att få veta mer.

Citat:
Vet att han fick en ganska uppsatt ställning i den by han verkade i. Även hans barn fick det ganska bra med den tidens mått mätt. Levde i en annars fattig del av Sverige. Troligen även satt där till att bevaka intressen.
Jag ser inget samband, utan en samvariation. Om det är så att han adopterades av en person som var frimurare, och på denna tiden var det de mest framstående människorna i samhället som blev frimurare, så beror den adopterades framgångar mer på att han hamnade i en högborgerlig eller adlig familj med det kontaktnätet. Det ger grund till framgång oavset om man är frimurare eller inte.

Citat:
Nu är jag ingen fan av frimurare snarare tvärt om, men jag kan se tydliga starka kopplingar väldigt högt upp i samhällskroppen av barn i en annan släktlinje än min egen. Vi snackar väldigt högt upp. Inom samma yrkesskrå ända från början av 1700-talet. Själv har jag inga sådana ambitioner men tycker det är väldigt intressant att spåra arven, och hur man påverkats. Snarare en resa i historien som den ter sig idag.
Åter igen, eftersom frimurare - tvärt emot vad många tror - uttryckligen inte får gynna varandra otillbörligt, så är det inte frimureriet som ligger bakom. Däremot kan frimureriet kanske lett till en personlig utveckling som gett dem extra möjlighet att excellera.

Citat:
Killen verkar ha kommit från ingenting, och sedan fått ett ämbete som kommit från ingenstans. Gård, mark, ämbete med militärgrad och polisiär makt. Samtidigt troligen då "vaktpost" av intressen som kan vara till gagn för dem som varit bidragsgivare. Kanske blivit helt styrd, för han gifte sig väldigt sent i livet (35 år) på den tiden, och fick 11 barn. Inget går nästan att spåra bakåt. Fått efternamn efter bidragsgivaren, men inga direkta adoptionspapper utan mer hjälp och uppfostran. Lite Dan Brown historia över det känns det som.
Occams rakkniv. Välj den teori som är den mest troliga för att förklara ett skeende. Sannolikt var han duktig och hade lite tur samt kanske fick viss hjälp av bidragsgivaren, frimurarna fungerar inte som du antyder.

Citat:
Kollar man den lilla staden där allt börjat ser man starka militära/politiska/adliga influenser med flera ordnar att tillgå. Vill inte gå närmare in på var för att inte stöta mig med personer. Men mycket välkänd frimurarstad mitt i Sverige.
Jo, men det var ju just den kretsen som hade råd att vara medlemmar och som "tilläts" komma med så det i sig är inget konstigt för den tiden. Ordenssällskapen var på modet. Ingen skulle bli stött om du säger vilken stad, vem som helst kan ju via min sajt arnell.cc och lite arbete ta reda på vilka ordnar som finns på vilken ort.

Citat:
Det här med föräldralösa barn. Hur vanligt är det bland personer med hög militär eller juridisk icke adlig yrkesutövning? Typ på 1600-1700 talet. Tog man sig en föräldralös unge för uppfostran? Placerade ut dem på lämplig plats i samhället för att vinna fördelar?
I vilka sammanhang i så fall kunde man se detta?
Jag tror inte att man "placerade ut dem i samhället för att vinna fördelar". Hur skulle det gå till? Fadern skulle ju sannolikt ha en bättre ställning och karriär än sonen. Är man en bra frimurare så tar man ansvar för sina handlingar. Hit hör att se till att ens utomäktenskaplige son får en bra start i livet. Men inte genom att dra in frimureriet i det för att ge fördelar, det är inte så frimureriet fungerar. Hur vanligt det var, det får du nog fråga andra släktforskare.
Senast redigerad av jonar242 2012-11-14 kl. 10:13.
Citera
2012-11-14, 10:14
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Edit: övriga svar på mina frågor lyser med sin frånvaro. Tolkar det som att du inte kan substantiera dina påståenden.
Anledningen till att jag inte svarar är att om du inte vet finns det en anledning till att du inte vet, sen borde väl du veta att frimurarloger inte har namn utan deras identitiet kallas något helt annat.

Det är så underbart när frimurare skall diskutera frimureri för det blir snabbt uppenbart att de inget vet eller väljer att hålla tyst om vad de vet. Ni begär att andra skall tala öppet om vad de vet medan ni sitter medmunnen ihoplimmad med superlim...

Svenska adeln hade från början endast en som skulle få ärva titeln från sin fader, oftast blev det den äldsta sonen. Det reformerade sedan till att omfatta alla söner för att det var så de ville ha det och då uppstod den hirearki adlen har idag. Jag pratar nu om den moderna adlen och inte den vikinga adel som fanns där alla som hade ett hus sågs som en kung. I Tyskland var det nog väldigt annorlunda mellan olika kungadömmen, vissa hade strikta regler medan andra adlade folk lite hipp som happ när det passade dem. Var väldigt vanligt inför krig att folk adlades och fick skattebefrielse och äganderätt/förvaltarskap som privilegium.
Citera
2012-11-14, 10:32
Medlem
Din teori:
Citat:
Det är vanligt att adeln, frimurare, judar och andra 'hittar på' att någon egentligen är en av dem i vissa fall. Var väldigt vanligt i Tyskland och England att man bara sade att din farfarsfarsfar var Döda-Gubben von Adlig och därför är du nu adlig och kan få det här lantstället av kronan och den här titeln så du kan gifta dig med den där söta adelsflickan för att du är så bra soldat, adminstratör eller nått annat trots att det var uppenbart för alla att så inte var fallet.
Jag har just falsifierat den genom att visa att den större delen av den europeiska adeln (så stavas det) inte gick i primogenitur, inte heller den svenska fram till 1800-talet, att adoption på adelsätt förekommit under vissa specifika förhållanden och genom att tidigare understryka att adlande var noga reglerat. Ditt svar är att prata om svensk adel och att adlandet skedde "hipp som happ" i de tyska furstedömena. Och vad gäller frimuriet svarar du genom att inte ge några svar, medan jag försöker svara så långt jag kan utifrån vad jag lovat att inte avslöja. OK, nice talking to you...
Senast redigerad av jonar242 2012-11-14 kl. 10:35.
Citera
2012-11-14, 10:55
Medlem
Citat:
Anledningen till att jag inte svarar är att om du inte vet finns det en anledning till att du inte vet, sen borde väl du veta att frimurarloger inte har namn utan deras identitiet kallas något helt annat.
Om det här nu skulle vara något allmänt känt kan du väl berätta vad det är? Avser du kanske det angloamerikanska systemet där man kombinerar namn och nummer?
Eller använder du ordet "frimurarloger" för att beskriva något annat än "loger verkande under en reguljär friumrerisk storloge"?
Senast redigerad av lindq 2012-11-14 kl. 10:57.
Citera
2012-11-14, 11:08
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindq
Om det här nu skulle vara något allmänt känt kan du väl berätta vad det är? Avser du kanske det angloamerikanska systemet där man kombinerar namn och nummer?
Eller använder du ordet "frimurarloger" för att beskriva något annat än "loger verkande under en reguljär friumrerisk storloge"?
Jag är lessen att göra dig besviken men jag har ingen skyldighet att ge er något. Jag postar vad jag känner för och skriver vad jag vill. Ni får ta det för vad det är och om ni vill att jag skall sitta och berätta vad jag vet får ni komma med något. När jag säger att de inte går vid namn så beror det på att frimurarloger inte kallar sig vid namn utan har ett annat ord för sitt namn vilket jonar242 borde veta. Men han håller tyst om det av någon anledning och sitter och kräver att jag skall göra ditten och datten och försöker leda tråden OT för att det bränns lite. Chapters som jag tror du syftar på med numreringen skall inte användas av alla frimurarorganisationer vad jag vet.

Nu pratar jag om riktiga frimurarloger och inte andra grupper som är sällskap av olika slag som många kallar frimurare trots att de inte är det. T ex är OTO inte frimurare men de kallas det ofta av folk som studerar konspirationer.

Sen skall man vara medveten om att vad jag skriver inte behöver vara rätt, jag har fått en del information som jag tar för sann men den kan lika väl vara något man ljugit ihop för att vilseleda andra eller bara någon som hade lite att göra en kväll och fantiserade ihop något. Det enda jag kan säga är att jag inte medvetet vilseleder någon utan skriver det jag uppriktigt tror är sant till skillnad mot andra i den här forumdelen.
Citera
2012-11-14, 12:41
Medlem
Citat:
Jag är lessen att göra dig besviken men jag har ingen skyldighet att ge er något. Jag postar vad jag känner för och skriver vad jag vill. Ni får ta det för vad det är och om ni vill att jag skall sitta och berätta vad jag vet får ni komma med något. När jag säger att de inte går vid namn så beror det på att frimurarloger inte kallar sig vid namn utan har ett annat ord för sitt namn vilket jonar242 borde veta. Men han håller tyst om det av någon anledning och sitter och kräver att jag skall göra ditten och datten och försöker leda tråden OT för att det bränns lite. Chapters som jag tror du syftar på med numreringen skall inte användas av alla frimurarorganisationer vad jag vet.

Självklart har du ingen skydlighet att posta något alls. Men om du påstår att något skulle vara uppenbart och allmänt känt ("att frimurarloger inte använder namn för att referera till sig") så undrar jag vad du menar. För om man ser på t.ex. Stockholm så kallar sig logerna saker som "S:t Eskil", "Nordiska Första", "Adolf Fredrik" och "la Lumiere". Jag tänker på detta som just "namn".

Citat:
Nu pratar jag om riktiga frimurarloger och inte andra grupper som är sällskap av olika slag som många kallar frimurare trots att de inte är det. T ex är OTO inte frimurare men de kallas det ofta av folk som studerar konspirationer.

Nu låter det som om du ansluter dig till definitionen av "frimurare" som "medlemmar i en reguljär frimurarorden" och "frimurarloger" som "loger verkande under en reguljär friumrerisk storloge". Då kanske du kan berätta vilka två loger du menade krävde att man "föddes in i logen"?
Citera
2012-11-14, 12:57
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindq
Självklart har du ingen skydlighet att posta något alls. Men om du påstår att något skulle vara uppenbart och allmänt känt ("att frimurarloger inte använder namn för att referera till sig") så undrar jag vad du menar. För om man ser på t.ex. Stockholm så kallar sig logerna saker som "S:t Eskil", "Nordiska Första", "Adolf Fredrik" och "la Lumiere". Jag tänker på detta som just "namn".
Eftersom jag utgår från att han jag svarade till är frimurare eller sånär insatt i frimureriet tycker jag det är konstigt att han ber om namn, vill han inte använda den rätta definitionen är det hans sak coh då får han svar från mig på samma nivå. Jag är trött på alla muppar som seglar runt och låtsas de kan något men aldrig vill säga något till någon annan för att det är så hemligt och viktigt för dem. Vill jonar242 att jag skall berätta mer av vad jag vet får han bjuda på lite från sin sida.

Att jag inte sitter och säger allt jag vet är väl min sak? Håller du ögon och öron öppna kommer du att snappa upp väldigt mycket och en av de loger jag talar om är hyffsat publik. Tror att en dagstur till KB räcker för att du skall få reda på vilken jag menar och då kommer du även att få en massa annan information som gör de poster och svar jag postat i vissa trådar mer förståliga för dig och du kommer att förstå vilka smo bara sitter och tramsar på eller inte vet vad de talar om. Du kommer inte att få vidare mycket bra information via youtube videos, förvirrade poster på flashback eller Dan Brown böcker.

Om du vill stanna hemma och lära dig lite tipsar jag om Bill Cooper, Eustace Mullins och Fritz Springmeier. de har en hel del bra information även om det inte är 100% korrekt då källor ibland kan vara lite otydliga eller dåliga. Just Bill Copper har hela sitt radiobibliotek på nätet på Hour of the Times hemsida där du även hittar en hel del böcker som scannats in. Nu rör dessa inte Svenskt frimureri och sällskap men det är en bra grund du kommer ha användning av.

Hela problemet med den här forumdelen är att det är lite mycket David Icke, Alex Jones och andra bluffare som har bevisats ljuga eller vara oräliga flertalet gånger men trots det vägrar folk att sluta lyssna på vad de har att säga. Dessutom har de nästan uteslutande snott all forskning (som de ALLTID påstår att de själva gjort) från de tre jag nämnt, vattnat ur forskningen, slängt in lite nazister, judar, rymdödlor, demoner och sedan sålt lite böcker, workshops eller DVD filmer till lite dårar och hjon som "vill veta vad som verkligen händer bakom stängda dörrar".
Citera
2012-11-14, 14:47
Medlem
Skitsnabbs avatar
Att Frimurarna inte skulle ha ett offerlamm som man sedan skiter i när syftena är uppnådda ser jag inte som någon omöjlighet. På så vis behåller man makten och förmögenheten inom de egna blodsbanden.
Adoption eller uppfostran av föräldralösa barn fyller ett sådant syfte. Säkerhetstjänster har gjort så i 100-tals år. Som i övrigt också styrs av ordensgubbar.

Samma fenomen i tunga kriminella organisationer förekommer också, så fenomenet är urgammalt.
Senast redigerad av Skitsnabb 2012-11-14 kl. 14:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in