Flashback bygger pepparkakshus!
2012-11-14, 17:44
Medlem
Intressant debattknep från 02-02-2012: påstå att det finns något inom frimureriet utan att avslöja vad det är, och sedan beskylla frimurare för att hålla med inne med sanningen när både lindq och jag undrar vad i hela friden han menar. Logerna har namn och nummer, precis som i Storbritannien, även om namnen används mest. Men utöver det finns vad jag vet inget ytterligare "namn". Nästa steg är att beskylla oss för att ha för låg grad för att ha tillgång till denna information.

Men om man befinner sig i en verklighet där William Cooper http://freemasonry.bcy.ca/anti-masonry/cooper_m.html Eustace Mullins - som återupprepar information från Taxil-skandalen utan att säga att Taxil avslöjade att allt var ett stort hoax - eller Fritz Springmeier http://www.masonicinfo.com/others_pg2.htm står för sanningen, så förstår man ju mer.

Det är synd att inte fler bland sådana som tror att frimureriet handlar om världsherravälde - inkl Skitsnabb - inte ser till att söka sig till frimureriet för att komma in i dessa organisationer: då skulle de till sin förvåning upptäcka att det jag och andra tjatat om stämmer: frimureriet handlar om personlighetsutveckling (utifrån gradritualerna och studier), brödragemenskap (genom middagarna efter loge och annan social samvaro) samt människokärlek (genom att man vid varje logemöte har insamling bland bröderna och pengarna skänks till behövande). Det skulle ge dem tillfälle att reflektera lite över vem man är och vem man vill vara, lära känna intressant folk som man annars kanske inte hade mött, allt i en högtidlig inramning och kanske med en liten cognac på slutet... Kanske inte världsherravälde men väldigt många herrar som har världstrevligt ihop.
Senast redigerad av jonar242 2012-11-14 kl. 17:57.
Citera
2012-11-14, 18:22
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
Intressant debattknep från 02-02-2012: påstå att det finns något inom frimureriet utan att avslöja vad det är, och sedan beskylla frimurare för att hålla med inne med sanningen när både lindq och jag undrar vad i hela friden han menar. Logerna har namn och nummer, precis som i Storbritannien, även om namnen används mest. Men utöver det finns vad jag vet inget ytterligare "namn". Nästa steg är att beskylla oss för att ha för låg grad för att ha tillgång till denna information.

Men om man befinner sig i en verklighet där William Cooper http://freemasonry.bcy.ca/anti-masonry/cooper_m.html Eustace Mullins - som återupprepar information från Taxil-skandalen utan att säga att Taxil avslöjade att allt var ett stort hoax - eller Fritz Springmeier http://www.masonicinfo.com/others_pg2.htm står för sanningen, så förstår man ju mer.

Det är synd att inte fler bland sådana som tror att frimureriet handlar om världsherravälde - inkl Skitsnabb - inte ser till att söka sig till frimureriet för att komma in i dessa organisationer: då skulle de till sin förvåning upptäcka att det jag och andra tjatat om stämmer: frimureriet handlar om personlighetsutveckling (utifrån gradritualerna och studier), brödragemenskap (genom middagarna efter loge och annan social samvaro) samt människokärlek (genom att man vid varje logemöte har insamling bland bröderna och pengarna skänks till behövande). Det skulle ge dem tillfälle att reflektera lite över vem man är och vem man vill vara, lära känna intressant folk som man annars kanske inte hade mött, allt i en högtidlig inramning och kanske med en liten cognac på slutet... Kanske inte världsherravälde men väldigt många herrar som har världstrevligt ihop.
Har du någon post där du skriver något som är värt att lösa. Du sitter bara och grter över att jag inte ger dig något du vill ha och att jag tcyker det är lite underligt att du inte använder rätt benämning på en frimurarloge. Att du sågar Bill Copper har jag full förståelse för, frimurare hatar han för vad han gjorde och det var bara en tidsfråga innan de skulle yckas mörda han för han har blivit utsatt för ett par attentat före sheriffen kom och sköt han i ryggen.

Jag påstår inte att någon av de jag nämnt har allt rätt då jag tvärt om skriver att de har lite fel pga källorna. Men givetvis sågar du dem helt då du inte vill att någon skall läsa deras böcker eller fundera på om det ligger något bakom vad de sagt. Deras forskning kring US state citizenship, FED (som de gjorde på 70 talet) och allt annat är givetvis fel trots att man idag inte förnekar att det är rätt.
Citera
2012-11-15, 00:13
Medlem
jonar243
Forskning inom mureriet. Är det endast till för medlemmar? Eller kan man få tillgång till medlemslistor från förr? Om inte, går det att ställa frågan och få den besvarad av medlem?
Citera
2012-11-15, 09:08
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam-vet-et
jonar243
Forskning inom mureriet. Är det endast till för medlemmar? Eller kan man få tillgång till medlemslistor från förr? Om inte, går det att ställa frågan och få den besvarad av medlem?
Beroende på vilka loger det rör sig om så kan du möjligen hitta matriklarna på bibliotek runt om i landet.
Citera
2012-11-15, 09:22
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
jonar243

Ordens Arkiv och Bibliotek kan hjälpa till med information gällande tidigare medlemmar och gör det regelbundet. För seriös forskning så kan man ansöka hos orderns Överarkivarie om tillstånd att ta del av handlingar från vårt arkiv, dock så krävs att man är medlem av rätt grad för att ta del av material som behandlar ritualer. Peter Ullgren som skrev Hemligheternas Brödraskap har haft tillgång till mycket ej gradbundet material i sin forskning och jag träffade honom ett antal gånger i arkivet/läsesalen under tiden han skrev boken. En stor del av det material som finns i arkivet är helt öppen information som är intressant ur forskningssynpunkt.

Jag har själv sökt information i arkivet efter information om tidigare medlemmar för utomståendes räkning bland annat ett fall som gällde en lettisk medlem som blev deporterad av Stalin till Sibirien ett par veckor innan tyskarna angrep Sovjetunionen. Förmodligen hade han räddats om Barbarosa hade startat när den egentligen var planerad.
Citera
2012-11-15, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Ordens Arkiv och Bibliotek kan hjälpa till med information gällande tidigare medlemmar och gör det regelbundet. För seriös forskning så kan man ansöka hos orderns Överarkivarie om tillstånd att ta del av handlingar från vårt arkiv, dock så krävs att man är medlem av rätt grad för att ta del av material som behandlar ritualer. Peter Ullgren som skrev Hemligheternas Brödraskap har haft tillgång till mycket ej gradbundet material i sin forskning och jag träffade honom ett antal gånger i arkivet/läsesalen under tiden han skrev boken. En stor del av det material som finns i arkivet är helt öppen information som är intressant ur forskningssynpunkt.

Jag har själv sökt information i arkivet efter information om tidigare medlemmar för utomståendes räkning bland annat ett fall som gällde en lettisk medlem som blev deporterad av Stalin till Sibirien ett par veckor innan tyskarna angrep Sovjetunionen. Förmodligen hade han räddats om Barbarosa hade startat när den egentligen var planerad.

Ok!
Jag släktforskar och har en ganska så spännande och lite otrolig historia i mitt släktled bakåt som jag behöver få bekräftad.
Går det då att kolla riksarkiv eller måste det vara på plats sas?
Vart vänder man sig om man vill veta personens dåvarande historia?
Vet stad, troligen rätt födelsedatum, men inte helt säker, och då ett ev. tagit efternamn.

Jag skulle vilja kolla ett väldigt ovanligt efternamn med år och stad. Skulle det fungera?
Senast redigerad av Sam-vet-et 2012-11-15 kl. 13:57.
Citera
2012-11-18, 14:28
Medlem
Citat:
Ok!
Jag släktforskar och har en ganska så spännande och lite otrolig historia i mitt släktled bakåt som jag behöver få bekräftad.
Vet stad, troligen rätt födelsedatum, men inte helt säker, och då ett ev. tagit efternamn.

Jag skulle vilja kolla ett väldigt ovanligt efternamn med år och stad. Skulle det fungera?

Det tycks var omöjligt att få ett svar från våra initierade herrar här.
Citera
2012-11-18, 15:59
Medlem
i.b.m. hänvisade till Ordens Arkiv och Bibliotek. Kolla under www.frimurarorden.se så bör du hitta kontaktuppgifter
Citera
2012-11-18, 22:09
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ok!

För hur länge sedan är det vi talar om? Ju längre tillbaks det är desto svårare att kontrollera. Vad gäller personens historia så hittar du nog enbart data om när och var han tagit sina grader och om han haft något ämbete. Ju högre grad en person har haft desto mer går det dock att hitta i arkivet men eftersom det gamla materialet inte är digitalt så kan det ta en del tid att hitta rätt. Nuförtiden så har vi ett centralt medlemsregister medan man tidigare haft de på provinsialloge eller i vissa fall på ortsnivå. Om man inte bott på en ort med en loge så kan man dessutom ha rest långt för att få sina grader och ibland så har man även haft flera olika alternativ.
Citera
2012-11-18, 22:15
Medlem
Citat:
För hur länge sedan är det vi talar om? Ju längre tillbaks det är desto svårare att kontrollera. Vad gäller personens historia så hittar du nog enbart data om när och var han tagit sina grader och om han haft något ämbete. Ju högre grad en person har haft desto mer går det dock att hitta i arkivet men eftersom det gamla materialet inte är digitalt så kan det ta en del tid att hitta rätt. Nuförtiden så har vi ett centralt medlemsregister medan man tidigare haft de på provinsialloge eller i vissa fall på ortsnivå. Om man inte bott på en ort med en loge så kan man dessutom ha rest långt för att få sina grader och ibland så har man även haft flera olika alternativ.

Jag PM:ar dig.
Citera
2012-11-25, 19:55
Medlem
Citat:

Hur har det gått?
Blev det någon träff i helgen?

Du skriver helt öppen. Vad innebär det?
Citera
2012-11-26, 13:59
Medlem
joppes avatar
Om man vill bli medlem i en orden som Frimurarordnen, är det alltid en fördel att man känner någon som redan är med, eller har släkt som har varit aktiva i ordnen. Ett av de viktigaste kraven för att kunna bli medlem, är ju att det finns minst två medlemmar som vill vara faddrar.

Det är mycket möjligt att förr i tiden lättare kom in om man hade ett namn eller en titel som gav status i samhället. Men idag spelar det ingen roll. Frimureriet handlar så mycket om broderskap och att man innanför ordnen inte lägger vikt på vad folk heter, vilka titlar de har eller vad de arbetar med.

Jag bor i Danmark där man fortfarande har en adel. I ordnen har vi grevar och baroner, men jag har även sett personer med titeln 'greve' blivit nekade medlemskap. Det handlar om vad man är för person, inte vad man heter eller vilken titel man har.

Någon undrade varför jag kunde studera frimureri utanför ordnen. Det är ju inget svårt och jag är knappast den enda som gjort det. Jag utbildade mig till forskare inom religionsvetenskap, och specialicerade mig på frimureriets historia och utveckling. Eftersom det finns massor av källmatrial som är offentligt tillgängliga, är det inga problem att studera och forska i frimureri utanfor ordnen.

Att jag sedan är medlem och även har möjlighet till att läsa gradsbestämt och interna källor, ger mig möjlighet att studera frimureriet innefrån. Det anser jag vara personligt intressant eftersom jag är frimurare, men inget jag kan använda i min 'yttre' forskning (det finns ju regler om forskning, källors tillgänglighet osv.) Att personligt studera frimureri är, som nämnt i tråden, något som alla frimurare borde göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in