Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2012-11-26, 21:17
Medlem
Bernt-Bennys avatar
Skulle vara intressant att ansöka om medlemsskap.
Jag hade en släkting som var med i Frimurare Orden.. Dock fick vi redan på om det när han gick bort. Hittade ett par vita handskar och ett band som låg i en liten portfölj undangömd i lägenheten.

Kan man ansöka och uppge han som typ en person man kände eller är medlemskapet hemligt?
Citera
2012-11-27, 10:30
Medlem
@Bernt-Benny: medlemskapet behöver inte hemlighållas. Beroende på hur ni var släkt kan det ha en viss betydelse i något litet sammanhang om du väl kommer med (ex. släkting på fädernet som farfar, farbror eller liknande och han hade VIII:e graden och antagit vapensköld, då kan du anta hans vapensköld som frimurare) men man söker alltid på egna meriter.

Faddrarnas roll är att vara ett stöd, någon att fråga, och då är det trevligare om det är någon man redan känner. Jag gjorde så att jag satte mig och skummade igenom hela matrikeln (15 000 namn!). Då hittade jag 5-7 personer som jag var bekant med. En av dessa tackade ja till att bli min ena fadder, sedan utsåg logen en andrefadder. Omständligt men jag tyckte att det var värt det.
Senast redigerad av jonar242 2012-11-27 kl. 10:41.
Citera
2012-11-29, 14:18
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam-vet-et
Hur har det gått?
Blev det någon träff i helgen?

Du skriver helt öppen. Vad innebär det?

Skickade ett PM häromdagen.

När jag skriver helt öppen information så talar jag om skrifter som inte berör ordens ritualer och ceremonier. Låt oss säga att vi skulle använt en symbol i frimureriet till exempel ett "Äpple" böcker som behandlar Äpplen och deras symboliska betydelse i allmänhet är då öppen information. En bok som beskrev ceremonier inom orden där man använder ett Äpple på ett visst sätt eller där vi har en egen intern tolkning på Äpplets betydelse i förhållande till den sjätte graden skulle däremot vara en sluten gradbunden informationskälla. Som medlem har man tillgång till källor som behandlar upp till den grad man innehar, som icke medlem så får man enbart se öppna källor i vårt arkiv och bibliotek.
Citera
2012-11-29, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Skickade ett PM häromdagen.

När jag skriver helt öppen information så talar jag om skrifter som inte berör ordens ritualer och ceremonier. Låt oss säga att vi skulle använt en symbol i frimureriet till exempel ett "Äpple" böcker som behandlar Äpplen och deras symboliska betydelse i allmänhet är då öppen information. En bok som beskrev ceremonier inom orden där man använder ett Äpple på ett visst sätt eller där vi har en egen intern tolkning på Äpplets betydelse i förhållande till den sjätte graden skulle däremot vara en sluten gradbunden informationskälla. Som medlem har man tillgång till källor som behandlar upp till den grad man innehar, som icke medlem så får man enbart se öppna källor i vårt arkiv och bibliotek.

Ok! Med andra ord så får utomstående studera och forska i era källor. Dessa öppna källor, vad är det för information i dem, och var finner jag dem? Jag menar är det något centralt arkiv i Sverige? Hur kommer man åt utländskt material?
Citera
2012-12-02, 02:23
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam-vet-et
Ok! Med andra ord så får utomstående studera och forska i era källor. Dessa öppna källor, vad är det för information i dem, och var finner jag dem? Jag menar är det något centralt arkiv i Sverige? Hur kommer man åt utländskt material?

Finns hur mycket dom helst. Matrialet i fråga är allt från böcker om frimureriets historia, till gamla ritualer som inte längre används. De flesta loger har ett arkiv och ett bibliotek, så du kan börja med att kontakta närmsta loge. Vill du ha en stötte samling information, kan du kontakta stamhuset i Stockholm, eller huvudkvarteret för frimureriet i det land du är intresserad i.

Huruvida du får tag i informationen, beror på om de vill ge dig det. Det är ju privata organisationers egna arkiv och bibliotek.

De nordiska länderna, Tyskland och USA har jag haft bra erfarenheter med. Jag kontaktade logerna, sa vem jag var, vad mitt syfte var och så fick jag oftast det jag ville ha. Jag behövde aldrig säda arr jag var frimurare.
Citera
2012-12-15, 08:06
Medlem
Bernt-Bennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
@Bernt-Benny: medlemskapet behöver inte hemlighållas. Beroende på hur ni var släkt kan det ha en viss betydelse i något litet sammanhang om du väl kommer med (ex. släkting på fädernet som farfar, farbror eller liknande och han hade VIII:e graden och antagit vapensköld, då kan du anta hans vapensköld som frimurare) men man söker alltid på egna meriter.

Faddrarnas roll är att vara ett stöd, någon att fråga, och då är det trevligare om det är någon man redan känner. Jag gjorde så att jag satte mig och skummade igenom hela matrikeln (15 000 namn!). Då hittade jag 5-7 personer som jag var bekant med. En av dessa tackade ja till att bli min ena fadder, sedan utsåg logen en andrefadder. Omständligt men jag tyckte att det var värt det.

Vart hittar du dessa matrikel?
Den det gäller var min morfar, men det borde väl funka ändå?
Citera
2012-12-17, 15:55
Medlem
Närmaste offentliga bibliotek, närmaste loge och kan också beställas från orden centralt.

Vapensköld ärvs i normalfallet från far till son, inte från mor till son. Det gör att du möjligen kan ta din morfars vapen troligen först efter viss förändring. Fars eller farfars vapen hade du kunnat anta oförändrat. Med andra ord, roligt med frimurare i släkten men extra knorr uppstår endast på obruten fädernesgren.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in