2012-07-06, 20:19
Medlem
slaeshs avatar
En kristen och en jude r lagd att varje mnad ge 10% av sin tjnade inkomst till bttre behvande.
En muslim 2,5%.

Enligt judendomen (ur vilken kristendomen och islam r sprungen) mste alla religisa mnniskor ge minst 10% av sin frmgenhet till bttre behvande. Detta r ett krav men fr den som knner att den vill eller behver ge mer fresls man att ge hgst 20%. Mer n s anses orealistiskt.
Fr att spirituell utveckling mot det gudomliga ska vara mjligt r givandet av tiondet ett absolut krav.

Hur tror ni vr vrld hade sett ut om alla abrahamitiskt religisa hade gett 10% oavkortat till svltande mnniskor? Hur hade vrlden sett ut om alla mnniskor hade gett 10% av sin inkomst oavkortat till bttre behvande?

Varfr denna skillnad mellan vad en jude och en kristen br ge mellan vad en muslim br ge?? Vilka spirituella inverkningar tror religisa att allmosor eller avsaknaden av dessa fr??
r muslimer snla? Varfr r det s f "kristna" som bejakar denna dygd?

Personligen anser jag att alla mnniskor som har ett fast arbete br ge till bttre behvande. Vi har gott om hemlsa, svltande och utsatta svenska medborgare vi br hjlpa innan vi frser ngon hjlporganisation med kapital de kan frdela mellan sina anstllda och styrelsen. Men det r bara min sikt!
Citera
2012-07-08, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaesh
En kristen och en jude r lagd att varje mnad ge 10% av sin tjnade inkomst till bttre behvande.
En muslim 2,5%.

Enligt judendomen (ur vilken kristendomen och islam r sprungen) mste alla religisa mnniskor ge minst 10% av sin frmgenhet till bttre behvande. Detta r ett krav men fr den som knner att den vill eller behver ge mer fresls man att ge hgst 20%. Mer n s anses orealistiskt.
Fr att spirituell utveckling mot det gudomliga ska vara mjligt r givandet av tiondet ett absolut krav.
Tiondet kallas i judendomen fr ma`aser och den avser inte bara "till behvande", utan alla organisationer som amnesty, rdda barnen, WWF och andra miljprojekt och framfr allt spirituella rrelser. Tzedaka r det man ger till behvande utver ma`aser. Om alla skulle inse, att tiondet r ett mste, skulle vlden se annorlunda ut idag. Som jag frstr det, s finns det ingen annan vg att g, drfr att vi alla, hela mnskligheten, r ETT. Och fr alla spirituella rrelsen, som finns idag, r tiondet, som du redan sagt, ett mste.
Citera
2012-07-09, 19:04
Medlem
Jag antar att de flesta av dessa "religisa" tnker sig att den vanliga skatten, som ju r p ca 30, i ngon mn erstter dessa "barmhrtighetsskatter". En stor del av pengarna gr ju till det allmnna, inklusive sjukhus, barnhemsbarn, socialvrd, etc...
Kungafamiljen fr blott en liten brkdel. Militren fr ganska mycket frsts, men det skapar iaf arbetstillfllen...

Vidare, s lnge gvor mste ges ifrn redan beskattade pengar, blir det trgt med stora donationer. Det skulle fungera bttre om dylika gvor och donationer kunde ges ifrn brutto-lnen, fre skatten r betald.

Jag har inte kollat s noga, men jag tror att i de lnder dr donationer r vanliga - tex USA idag, Sverige fr 100 r sedan - beskattades inte donationer, inte p samma stt som de grs idag.
Citera
2012-08-03, 01:27
Medlem
Locri-Buffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS

Jag har inte kollat s noga, men jag tror att i de lnder dr donationer r vanliga - tex USA idag, Sverige fr 100 r sedan - beskattades inte donationer, inte p samma stt som de grs idag.
USA: Avdragsgillt + att regeringen tjnar p foreign aid genom att bedriva ocker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in