Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-07-11, 21:04
  #1
Medlem
Hejsan alla!
Är en stor fan av hela zombie genren och tänkte höra mig lite för om det finns ngt rollspel som handlar om överlevnad i en värld övertagen av zombies
Kan ju nämna att jag aldrig spelat ngt liknande förut, men man vet ju aldrig
Citera
2012-07-11, 22:36
  #2
Medlem
soulreapers avatar
OT raderat, det här är inte dator och konsolspel!
//MOD
Citera
2012-07-11, 22:38
  #3
Medlem
soulreapers avatar
Ja det finns zombie rollspel, osäker på om det finns fler än det jag spelat som heter All Flesh Must Be Eaten. AFMBE har ett helt ok system men som vanligt när det kommer till rollspel så gäller devisen, gillar man inte reglerna så använder man ett eget system. Jag kan rekommendera att börja med att bara köpa grundboken för att se om det verkar vara något för din grupp när detta väl har gjorts så kan du titta närmare på något av den uppsjö supplement som finns till spelet.
Citera
2012-07-11, 23:02
  #4
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
All Flesh Must Be Eaten är ju givet.

Ett annat rollspel med skön setting som definitivt är värt att kolla upp är Unhallowed Metropolis. Fast det förutsätter att du även gillar steam-punk och neo-viktorianism TILLSAMMANS med zombies.
Citera
2012-07-12, 01:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
All Flesh Must Be Eaten är ju givet.

Ett annat rollspel med skön setting som definitivt är värt att kolla upp är Unhallowed Metropolis. Fast det förutsätter att du även gillar steam-punk och neo-viktorianism TILLSAMMANS med zombies.
Beställde precis AFMBE, aldrig spelat rollspel innan så får hoppas att det är skoj.

Mvh
Citera
2012-07-12, 12:12
  #6
Medlem
IlluminatedAliens avatar
GURPS Horror innehåller om zombies i rollspel bland all annat skräckrelaterat.

Men då behövs ju iofs inte bara den boken utan även grundboken.
Citera
2012-07-12, 22:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
OT raderat, det här är inte dator och konsolspel!
//MOD
Jo sorry om jag själv inte nämnde det
Citera
2012-07-12, 22:32
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
Beställde precis AFMBE, aldrig spelat rollspel innan så får hoppas att det är skoj.

Mvh
Ok Pm:a om det är nice sitter lite själv i din sits, aldrig provat, men är en stor fan av zombies
Citera
2012-07-12, 23:53
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voodoodollz666
Ok Pm:a om det är nice sitter lite själv i din sits, aldrig provat, men är en stor fan av zombies
Det kan jag göra

Nu visste inte jag att detta var ett pen & paper rollspel utan trodde det var ett med en map, kort mm. Så för att lösa detta beställde jag också rollspelet Gears of War, här finns en film om någon är intresserad http://www.youtube.com/watch?list=UU...yer_detailpage

Mvh!
Citera
2012-07-13, 15:59
  #10
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
Det kan jag göra

Nu visste inte jag att detta var ett pen & paper rollspel utan trodde det var ett med en map, kort mm. Så för att lösa detta beställde jag också rollspelet Gears of War, här finns en film om någon är intresserad http://www.youtube.com/watch?list=UU...yer_detailpage

Mvh!
Fast GoW är inget Rollspel det är ett brädspel så vad du har löst genom att beställa det vet jag faktiskt inte. Kartor och dylikt behövs i stort sett bara i vissa strider i vissa system, jag vill minnas att AFMBE har ett såpass enkelt system att detta inte är nödvändigt om man inte vill lägga upp riktiga strategier och dylikt.
Citera
2012-07-13, 19:57
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Fast GoW är inget Rollspel det är ett brädspel så vad du har löst genom att beställa det vet jag faktiskt inte. Kartor och dylikt behövs i stort sett bara i vissa strider i vissa system, jag vill minnas att AFMBE har ett såpass enkelt system att detta inte är nödvändigt om man inte vill lägga upp riktiga strategier och dylikt.
Jaha okej, som sagt helt ny på detta och det blev ett litet missförstånd, men det gör inget. Viktigast är att ha kul

Mvh

Edit: Ser nu att det heter Gears of War: The board game
__________________
Senast redigerad av SweCrime 2012-07-13 kl. 20:00.
Citera
2012-07-13, 21:53
  #12
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
Jaha okej, som sagt helt ny på detta och det blev ett litet missförstånd, men det gör inget. Viktigast är att ha kul

Mvh

Edit: Ser nu att det heter Gears of War: The board game
Visst är det viktigaste att ha roligt det håller jag också med om. Om du är helt färsk till spelvärlden så vill jag börja med att hälsa dig hjärtligt välkommen. Därpå vill jag uppmana dig att höra av dig om det är några som helst frågetecken.

Skillnaderna mellan ett P&P-rollspel och ett brädspel är väldigt stora, i P&P-rollspelet så får du reglerna och sedan är det upp till dig att hitta på äventyr/använda redan färdigskrivna. I brädspelsvärlden så får du regler och målet med spelet förklarat för dig.

För att återgå till topic:
Är det någon som testat att friforma ett scenario byggt på någon av de historier som Max Brooks har presenterat? Desto äldre jag blir desto mer känns det som att jag dras till friform (iaf när det kommer till enskilda spelkvällar). Om någon här har gjort det, fungerade det isf bra och vilket av "scenariona" använde du?
Personligen funderar jag på att skapa ett scenario utifrån själva "utbrottet" men det finns en hel del andra historier som skulle fungera bra som rollspel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback