• 1
  • 2
2012-07-12, 08:36
Medlem
Skywalker88s avatar
Hej där, jag stör mig något så enormt när jag blir bjuden på efterätt.

Grejen är den att om man först äter middag så äter man ju tills man blir mätt. Det gör iaf jag. Äter den goda varma maten tills magen är full då jag inte orkar mer.

Sedan kommer det någon jävel och bjuder en på efterätt? Men hörru min mage är full jag orkar inte äta mer! Då hade jag tagit mer mat!

Är det inte så? Dessutom är det inte gott att trycka i sig tårta eller en bulle efter man har ätit en riktigt jävla middag!
Citera
2012-07-12, 08:38
Medlem
Westridges avatar
Det går alltid att tacka nej
Eller har du lika dålig karaktär som jag
Citera
2012-07-12, 08:39
Medlem
Napis avatar
Jag är inte heller mycket för efterrätter, inte ens för tårtor och skit annars heller.
Efter maten tar jag hellre en whisky eller liknande som efterrätt.
Citera
2012-07-12, 08:59
Medlem
Alligator_Gundes avatar
Efterrätt serveras väl för att fina till en middagsbjudning lite? Kan väl vara fint med lite bulle eller något till kaffet?
Citera
2012-07-12, 09:06
Medlem
Freakshow2ks avatar
Tkr aldrig det slår fel men en liten bit glass eller liknande till kaffet efter maten.

Bara det inte är direkt direkt på maten. Utan man får smälta maten iaf 5-10min
Citera
2012-07-12, 09:26
Medlem
SkepticalHippos avatar
Hatar efterrätt. Som du skriver TS, det goda är ju varmrätten. Kan dock aldrig tacka nej till det och det slutar alltid med att jag mår jävligt illa och förbannar företeelsen efterrätt och mitt svaga sinne.

Min mor har dock fattat grejen. Gör hon någon efterrätt, oftast paj eller liknande, så serveras den under kvällen, flera timmar efter middagen. Då har man oftast blivit o-mätt och mår inte illa av det, kan rent av vara lite sötsugen. Betydligt bättre.
Citera
2012-07-12, 09:42
Medlem
EvilGuys avatar
På finare ställen är det ju sällan man beställer in ett stort lass glass/paj/etc. till efterrätt utan det är snarare en liten bit finare choklad, en liten crème brûlée eller något annat mindre till kaffet.

Nu gissar jag bara men jag tror att seden med att bjuda på en rejäl efterrätt först uppkom för att folk är lite snåla och att en finare bit kött/fisk kostar ett par hundra kronor kilot. Det är helt enkelt är billigare att dra ner lite på varmrätten och bjuda på en rejäl bit paj efteråt. En följd är att man "ska" bjuda på efterrätt för att det anses fint när man bjuder på middag.

Själv föredrar jag en liten (två-tre matskedar stor) aptitretare före maten och en bit mörk choklad till kaffet efteråt. Även om äppelpaj, kladdkaka eller fruktsallad givetvis är gott så låter jag de mindre belevade bjuda på detta tillsammans med sin varmrätt. En bit paj passar däremot bra till eftermiddagskaffet, men inte allt för nära inpå middagen.
Citera
2012-07-12, 09:43
Medlem
karatekungens avatar
Oj, förväntade mig på att folk skulle veta detta. Era jävla förrädare!!!

Ja TS, som du själv säger, när du äter lunch äter du dig proppfull vilket ökar insulinproduktionen i din kropp. Insulinet har till uppgift att hålla blodsockernivån konstant. I många fall tillverkas det för mycket insulin vilket inte är bra eftersom blodsockret då sänks. Det är därför man behöver en liten god efterrätt.

// karatekungen, snyggast på FB
Citera
2012-07-12, 09:58
Medlem
johanness avatar
poängen med efterrätt för mig iaf är att ge blodsockernivån en skjuts i höjden, detta för att försöka stävja den hotande matkoman.
Citera
2012-07-12, 10:26
Bannlyst
Man väntar ju givetvis en stund efter maten innan efterrätten dukas fram, därav är man inte längre snuskigt mätt.
Citera
2012-07-12, 10:31
Medlem
Yazmans avatar
Hur i helsike kan man inte (!!!) gilla efterätt är ju den verkliga frågan här! Det finns alltid plats för något litet sött efter en måltid, det vet alla.

Och varför kallas det sött? Jo för att det är gott, och återigen, hur kan man inte tycka om något som är gott? Jag förstår inte...
Citera
2012-07-12, 10:43
Bannlyst
Du kan ju äta mindre av dem andra rätterna, man ska ju inte bli proppmätt av mat utan fylld/mättad,

många bara slafsar i sig allt sen hamnar i matkoma, klart socker inte går ner då,

föreslagsvis bör du äta mindre per "rätt" sen avsluta med en wirre eller cognac, eller even better Grappa, väldigt bra för matsmältningen, sen kan man ju upp o gå lite mellan rätterna, jag gör det då smälts maten snabbare,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in