• 1
  • 2
2012-07-13, 21:10
Medlem
Hej Flashback!

Jag har börjat träna för en eller annan vecka sedan. Jag fick ett schema upplagt av en äldre vän till mig som har tränat ganska länge och är stor som ett hus. Jag har följt detta nu och det har väl varit okej, inget speciellt svårt. Jag litar på att detta schemat funkar då jag själv kan se resultatet (vännen) närinpå utan en massa bullshit.

Jag har sen innan utan träning haft en ganska ideal basic-hane kropp d.v.s lite muscletone, ingen övervikt, god hållning men det är en bit från dit jag vill komma.

Men som den misstänksamma idealist jag är så vet jag inte riktigt om det är rätt för mig. Jag har alltid ansett och kommer troligtvis fortfarande att anse att krigarkroppen är idealkroppen för mig.
Den som formats av åratal av krig, strid och träning inför de förstnämnda. Ända sedan antikens Grekland så var detta ett respekterat och välutvecklat system för att skapa krigare.

Exempel på ideala krigarkroppar är exempelvis den spartanska kungen Leonidas som poserar ståtligt på följande bilder:

http://img104.imageshack.us/img104/2...pyleniimf8.jpg
http://www.ahistoryofgreece.com/phot...rmopalae4b.jpg
http://www.student-support.co.uk/ima...17680712xs.jpg

Jag är själv en krigare, no doubt about it. Det mentala krigaridealet har jag sedan länge byggt upp och det är fullbordat. Allt som sker i den sektorn är nu bara ett plus.
Jag är född till det, jag är fostrad till det. Nu skall jag tränas till det. Men jag vet inte hur! Allt jag vet är att de inte hade tillgång till maskiner på moderna gym i den antika världen och att deras strider på slagfälten och övningar i barackerna gav dem den kropp som var redo för strid.

Men att strida med svärdet och spjutet idag är något som inte verkar särskilt realistiskt. Inte heller öva med dem ihop med sköld, rustning och annat som tynger ner dem.

Det jag då drar mig till är fria vikter. Hantlar framför allt. Kroppsvikt likså. Exempel på kroppsviktsövning som simulerar "real-life-situation" på ett antikt slagfält är pull-ups där man drar sin kropp över kanten på en klippa eller en mur. Annat är armhävningar där du reser dig från marken då du slagits omkull.

Men de är nog alla jag kan, jag har sökt en del på internet men det poppar mest upp en massa skit om "super-fast-lean-fat-burning-muscle-shit-über-cool-workout-for-xtreme-proos".
Ni förstår vad jag menar, eller hur?

Vad jag önskar är att ni kommer med förslag på vad jag kan göra för övningar för att uppnå mitt fysiska krigarideal. Även hur många och hur ofta det skall göras. De skall helst vara gymvänliga då jag inte har några medel att ta mig ut i skogen och träna då jag inte har någon bil och jag bor i en lägenhet mitt i centrum i en stad på runt 80 000 invånare, att då gå ut på gräsmattan och slå med slägga på däck kommer nog göra grannarna nervösa och misstänksamma gentemot mig.

Anyways, tack på förhand!

EDIT: jag kanske la det i fel underforum, ber om ursäkt för det.
Senast redigerad av IWouldTapBoxxy 2012-07-13 kl. 22:05.
Citera
2012-07-13, 23:10
Medlem
OggeOJs avatar
Har du mentaliteteten för kosthållningen samt att gå till gymmet minst tre gånger i veckan?
Citera
2012-07-13, 23:13
Medlem
Kämpa på! försök träna 6 dagar i veckan med en dag vila. En riktigt krigare hade nog inte någon vila överhuvudtaget, men det är viktigt med en dag i veckan.

Kroppsövningar är bra, även basövningar på gymmet.
Jag kan försöka komma med mer tips senare

tråden kommer följas!
Citera
2012-07-13, 23:32
Medlem
Wahlberg999s avatar
Träna precis som din kompis, musklerna kan bara bli större eller mindre, så vare sig du tränar med spjut eller hantlar så kommer musklerna se lika dana ut.
Citera
2012-07-13, 23:40
Medlem
Pankreatits avatar
MMA eller nått kanske. Eller ska du bara posera som en krigare? Hård träning och kött kommer förvandla dig till den krigare du är född att vara.

Bli drömmen!
Citera
2012-07-14, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
Har du mentaliteteten för kosthållningen samt att gå till gymmet minst tre gånger i veckan?

Självklart. Det är en grundförutsättning för att klara det.

Citat:
Ursprungligen postat av Baltic9
Kämpa på! försök träna 6 dagar i veckan med en dag vila. En riktigt krigare hade nog inte någon vila överhuvudtaget, men det är viktigt med en dag i veckan.

Kroppsövningar är bra, även basövningar på gymmet.
Jag kan försöka komma med mer tips senare

tråden kommer följas!

Detta stämmer riktigt bra. Den Spartanska krigaren hade knappt någon vila från det att han togs från sina föräldrar vid 7 års ålder fram tills det att han stupade i fält. Detta skall jag verkligen implementera! Vet dock inte vilken dag, funderar på onsdag eller söndag, vilken tror du passar bäst?

Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
MMA eller nått kanske. Eller ska du bara posera som en krigare? Hård träning och kött kommer förvandla dig till den krigare du är född att vara.

Bli drömmen!

Jag skall inte endast posera som krigare, jag skall kunna fungera som en krigare. Jag har funderat på Krav Maga eller MMA och MMA skulle nog passa bäst tror jag för det är ju Mixed Martial Arts som täcker det mesta. Fast samtidigt togs Krav Maga fram av Israelerna för att just, ja, döda.
Citera
2012-07-14, 14:01
Medlem
Det spelar inte någon roll ifall du vilar på onsdag och söndag, ta det som passar dig.

Dagen du vilar kan du träna på saker som inte tröttar ut dig fysiskt.
T.ex. läs på om olika tekniker, titta på MMA/Krav maga videos på youtube. läs på om spartansk historia(?) och hur dom tränade och stred. Du måste göra all träning till din vardag.

Du kan även öva balans på dina "söndagar"

Enligt mig måste även en krigare vara duktig på att springa korta och långa sträckor, simning och klättring är också viktigt.
Citera
2012-07-14, 15:55
Medlem
Jag har nu försökt lägga upp ett schema med endast fria vikter då jag inte var riktigt nöjjd med förra schemat. Det går enligt följande:

Måndag:
Rygg: marklyft 10x3, skivstångsrodd 10x3, rygghöjningar 10x3
Mage: maghöjningar 10x3, situps 10x3, sidolyft med hantel 10x3

Tisdag:
Bröst: bänkpress 10x3, sned hantelpress 10x3
Axlar: Axelpress 10x3, axellyft åt sidan 10x3, stående rodd till hakan 10x3

Onsdag:
Biceps: hantelcurl 10x3, skivstångscurl 10x3, koncentrerad bicepscurl mot bänk, 10x3
Triceps: tricepspress mot bänk 10x3, tricepssträck bakom huvudet 10x3, liggande tricepssträck 10x3

Torsdag:
Rygg: marklyft 10x3, skivstångsrodd 10x3, rygghöjningar 10x3
Mage: maghöjningar 10x3, situps 10x3, sidolyft med hantel 10x3

Fredag:
Bröst: bänkpress 10x3, sned hantelpress 10x3
Axlar: Axelpress 10x3, axellyft åt sidan 10x3, stående rodd till hakan 10x3

Lördag:
Biceps: hantelcurl 10x3, skivstångscurl 10x3, koncentrerad bicepscurl mot bänk, 10x3
Triceps: tricepspress mot bänk 10x3, tricepssträck bakom huvudet 10x3, liggande tricepssträck 10x3

Söndag:
Ben: tålyft med hantel 10x3, knäböj 10x3, benpress 10x3

Det jag nu undrar, räcker det med 2 dagars vila mellan passen? Och behöver jag en vilodag?
Jag hade tänkt att lyfta samma mängd vikt genom hela veckan och öka nästa vecka. Exempel är då att jag lyfter 10kg på Onsdag och Lördag och nästa vecka lyfter jag kanske 12 på samma pass, sedan 14 nästa vecka etc etc.

Anledningen till det är att krigarna i antiken knappt fick någon vila från träning eller strid. De skulle köra på hela tiden, non-stop.

Angående kosten så hade jag tänkt äta mycket kött, rent kött då, inget färdig-fixat man köper på ICA eller City Gross och mycket ägg. Är det något mer jag borde tänka på?

Sedan såklart proteinshakes och andra kosttillskott kommer jag att ta för att maximera tillväxten.

Låter detta rimligt eller är det helt uppåt väggarna?
Citera
2012-07-14, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baltic9
Det spelar inte någon roll ifall du vilar på onsdag och söndag, ta det som passar dig.

Dagen du vilar kan du träna på saker som inte tröttar ut dig fysiskt.
T.ex. läs på om olika tekniker, titta på MMA/Krav maga videos på youtube. läs på om spartansk historia(?) och hur dom tränade och stred. Du måste göra all träning till din vardag.

Du kan även öva balans på dina "söndagar"

Enligt mig måste även en krigare vara duktig på att springa korta och långa sträckor, simning och klättring är också viktigt.

Spartansk historia kan jag redan en del men det skall såklart läsas en hel del mer nu. Och inte bara spartansk utan även fornnordisk, germansk, keltisk, romersk och övrig grekisk historia, främst militärhistoria men såklart även socialt och kulturellt, likt varför man gjorde som man gjorde och även hur.

Jag kan sen innan springa extremt snabbt på korta sträckor, när vi på idrotten i skolan leker något som involverar kull eller liknande så överlever jag nästan alltid. Likt klättring och hinderbana är jag duktig på. Simning är väl duglig och kan helt klart förbättras.

Löpning på långa sträckor däremot är mitt största hinder, det behöver jag verkligen öva på. Men det skall jag göra något senare när jag kommit in i gängorna och har börjat forma mitt fysiska ideal.
Senast redigerad av IWouldTapBoxxy 2012-07-14 kl. 16:03.
Citera
2012-07-14, 16:35
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWouldTapBoxxy
Upplägg

Ser rimligt ut. Kriga (hehe) på.
Citera
2012-07-14, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWouldTapBoxxy
Det jag nu undrar, räcker det med 2 dagars vila mellan passen? Och behöver jag en vilodag?

Anledningen till det är att krigarna i antiken knappt fick någon vila från träning eller strid. De skulle köra på hela tiden, non-stop.

Låter detta rimligt eller är det helt uppåt väggarna?

2 dagar vila mellan passen räcker räcker definitivt.. även om dina armar ser ut att ta lite stryk.
Det är väldigt individuellt om du behöver en vilodag, vissa personer behöver det och andra inte.

Jag tycker du måste lägga in ben i ditt rygg och mage pass, du får alldeles för lite träning på det.
En riktigt krigare har stora maffiga ben.
Citera
2012-07-14, 16:48
Medlem
Det skulle vara kul om du skrev din längd och vikt samt några bilder
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem