Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-07-15, 18:14
Medlem
Någon som kan svaret på den frågan?
Citera
2012-07-15, 18:15
Medlem
Noxids avatar
Det kallas för skatt!
Citera
2012-07-15, 18:16
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym02
Någon som kan svaret på den frågan?

Jag är inte säker på att jag förstår frågan. Ska bolagen som pumpar upp oljan utanför Norges kust subventionera priserna till Sverige på grund av den geografiska närheten?
Citera
2012-07-15, 18:17
Medlem
Maxthons avatar
ska dom skänka bort oljan till Sverige menar du?

Tänk på att den största kostnaden är skatt på drivmedel i Sverige.
Citera
2012-07-15, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
Jag är inte säker på att jag förstår frågan. Ska bolagen som pumpar upp oljan utanför Norges kust subventionera priserna till Sverige på grund av den geografiska närheten?

Eftersom det är vår närmsta granne så borde vi kanske få bra pris på oljan? Därmed sänka de extrema priserna vi har idag? Det är logik?
Citera
2012-07-15, 18:22
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Eftersom det är vår närmsta granne så borde vi kanske få bra pris på oljan? Därmed sänka de extrema priserna vi har idag? Det är logik?

Jag förstår din tankegång nu.
Nej, oljebolagen rör sig på en fri marknad och reglerar sina priser utifrån tillgång och efterfrågan.

Jag ser heller inte det logiska i att semi-privata bolag ska köra med "svågerpriser".
Senast redigerad av Maeglin 2012-07-15 kl. 18:23. Anledning: sakfel
Citera
2012-07-15, 18:24
Medlem
DinoOrtolanis avatar
Har du inte sett grannfejden ? där har du svaret.
Citera
2012-07-15, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
Jag förstår din tankegång nu.
Nej, oljebolagen rör sig på en fri marknad och reglerar sina priser utifrån tillgång och efterfrågan.

Jag ser heller inte det logiska i att semi-privata bolag ska köra med "svågerpriser".

Självklart borde man ge som du kallar för "svågerpriser" till sina närmaste. Det är precis som du tar hand om din familj och om du hade ägt en butik hade du gett de billigare eller bjudit. I denna frågan pratar vi inte om att ge bort utan ge rabatter eller bättre priser.

Men eftersom våra politiker är giriga svin som skiter i sina medborgare och bara tar deras cash så även om det hade fått billigare olja från Norge hade de förmodligen ändå inte sänkt priserna. Det är nog där skon klämmer tror jag.
Citera
2012-07-15, 18:33
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Självklart borde man ge som du kallar för "svågerpriser" till sina närmaste. Det är precis som du tar hand om din familj och om du hade ägt en butik hade du gett de billigare eller bjudit. I denna frågan pratar vi inte om att ge bort utan ge rabatter eller bättre priser.

Men eftersom våra politiker är giriga svin som skiter i sina medborgare och bara tar deras cash så även om det hade fått billigare olja från Norge hade de förmodligen ändå inte sänkt priserna. Det är nog där skon klämmer tror jag.

Jag är ledsen men har inte riktigt kopplat hela bilden här. Statoil ska gå med vinst, det är syftet med företaget. Då subventionerar man inte priser. Det är inte så lätt som du vill få det till.
Citera
2012-07-15, 18:38
Medlem
popeondopes avatar
Flera anledningar. Först och främst måste staten beskatta något. Vi har alldeles för mycket skatt i Sverige men är det något som ska beskattas så är det bensin. Skatt på arbete är dåligt eftersom det minskar mängden arbete. Skatt på bensin är bra eftersom den minskar bensinförbrukningen. Att fundera på skattelättnader för bensin skulle bara vara ett vettigt alternativ om alla skatter på arbete samt moms var borttagna.

Sveriges oljeförbrukning har halverats sen 70 talet, i USA står oljekonsumptionen still. Anledningen är att vi har beskattat olja. Det har gjort att folk har ansträngt sig för att begränsa sin oljekonsumption. Något som på sikt innebär att vi enkelt kan fasa ut oljan. USA lever i självförnekelse där de satsar på att leva så gott det går tills festen är slut och sedan krascha, Sverige satsar på att långsamt men sakta och säkert göra oss oberoende av olja. Personligen anser jag att bensinpriset bör ligga på 20 kronor litern samt öka med en krona om året.
Citera
2012-07-15, 18:40
Medlem
Judeschweins avatar
Varför frågar du inte miljöpartister och andra idiotiska PK-vurmare istället? De som på något vis tror att det skulle bli bättre miljö om man tillverkar 5011 vindkraftverk och höjer skatten på bensinen så att staten har råd att finansiera en hord av arbetskraftsinvandrande somalier som väljer barnvagnen istället för bilen till socialtjäns... eller förlåt, jobbet!

Halva skiten består ju av ren skatt. Står en del här om du är intresserad:
http://www.bensinskatteuppror.se/
Citera
2012-07-15, 18:45
Medlem
LimitIesss avatar
Citat:

Det är skatterna som gör det så dyrt för oss. I USA betalar de väl en 5-6kr litern eller så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in