Hej! I brist på lämpligt forum hittade jag några belysningsfrågor här och ställer således min fråga i denna grupp.
Fick häromdagen två kompletta diskokulor-set inköpta på Teknikmagasinet någon gång i början av 2000-talet. De består av en 25 cm diskokula med motor, en spotlight och en motor med vilken man ska snurra ett färgfilter framför spotlighten. Enheterna är aldrig öppna och kommer med en tysk bruksanvisning.
Märket är Nielsen (antar det är tyskt, då bruksanvisningen är på tyska). Tyvärr är mina kunskaper i tyska i det närmaste obefintliga och behöver hjälp med monteringen. Spot:en, motorn för diskokulan och motorn för färgfiltret är alla 230V och har en liten kopplingsdosa med en sockerbit och 3 sladdar till varje enhet (jord, osv.). Jag har förstått att man dra elen till varje kopplingsdosa, men undrar om man kan seriekoppla/parallellkoppla de här enheterna på något sätt, eller om jag måste dra en sladd styck till varje enhet.
Till saken hör att jag bor utanför Sverige och har 120V, så en transformator är ett måste. Men enligt wattförbrukningen så bör det inte gå mer än 40W (spot:en 30W, motorerna 3W styck).
Är det någon som vet hur jag ska koppla? Eller känner till den här utrustningen?
Hoppas på hjälp.