2012-07-20, 17:12
Medlem
enkulas avatar
Hej kra Flashbackare!

Det har skapats en massa trdar om borderline drfr tycker jag det r p tiden att skapa en samlingstrd.

Kortbeskrivning om borderline/Emotionellt instabil personlighetsstrning:
Idag r borderline en vlknd diagnos inom psykiatrin och innebr ngestproblem som tar sig uttryck iform av knslomssig instabilitet, kad srbarhet, impulsivitet, svart-vitt-tnkande (allt eller inget), identitetsproblem, separationsngest och problem att balansera nrhet och avstnd i relationer. Man rknar med att det idag i Sverige finns ca 7000 - 140000 personer som uppfyller diagnoskriterierna
fr borderline personlighetsstrning (Klla:SBUAlert-rapport nr 2005-07

Suicidfrekvensen r ofta hgre i denna patientgrupp n hos andra grupper inom psykiatrin,
och mellan 70 och 75% av patienterna har ngon gng skadat sig sjlva s allvarligt att deras
liv varit i fara. Cirka 10% av dem som uppfyller kriterier fr BPS kommer ngon gng att ta
sitt liv (Linehan, Cochran & Kehrer, 2001).

Av de 10% s har mer n 50 % av alla mnniskor som tar sitt liv en historia av sjlvskadebeteende!

Fr att bli diagnostiserad med borderline br du uppfylla minst 5 av dessa alternativ:
Citat:
  1. Gr stora anstrngningar fr att undvika verkliga eller fantiserade separationer
  2. Uppvisar ett mnster av instabila och intensiva mellanmnskliga relationer som knnetecknas av extrem idealisering omvxlande med extrem nedvrdering
  3. Uppvisar ptaglig oskerhet och instabilitet i sjlvbild och identitetsknsla
  4. Visar impulsivitet i minst tv olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser fr personen sjlv (till exempel slsaktighet, sexuell ventyrlighet, alkohol-, medicin- eller drogmissbruk, vrdslshet i trafik, hetstning, kaotisk livsstil).
  5. Uppvisar upprepat suicidalt beteende, suicidala gester, suicidhot, eller sjlvskadandehandlingar
  6. r affektivt instabil, vilket beror p en ptaglig bengenhet att reagera med frndring av sinnesstmningen (till exempel intensiv episodisk nedstmdhet, irritabilitet eller ngest som vanligtvis varar i ngra timmar och endast sllan lngre n ngra f dagar)
  7. Knner en kronisk tomhetsknsla
  8. Uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller har svrt att kontrollera aggressiva impulser (till exempel ofta terkommande temperamentsutbrott, konstant ilska, upprepade slagsml)
  9. Har vergende, stressrelaterade paranoida tankegngar eller dissociativa symptom.

Klla:http://sv.wikipedia.org/wiki/Borderline

Borderline r vldigt individuellt och det behver inte betyda att man alltid kommer att ha det.
Ibland kan personer som lider av ngest och depression f diagnosen Borderline, enbart fr att f ta del av olika behandlingsmetoder s som DBT, drefter finns det mjlighet att "Friskfrklaras"

De flesta trdar jag har lst hr p flashback har fljande budskap" Spring fort som fan, byt nummer och lmna henne genast. Jag tycker det tragiskt att man sprider det budskapet. borderline r vldigt individuellt och s olik frn person till person s tycker jag att vi i denna trd kan skriva om egna erfarenheter bde positiva och negativa!

Du som har borderline, hur r du? Vad har du fr tips och rd?
Du som lever med en som har borderline, vad har du fr erfarenheter och tips och rd

Personer som enbart tnker skriva Spring fort som fan, och inte har ngot budskap eller argument till det behver inte engagera sig att skriva i denna trd och frstra den.
Citera
2012-07-20, 17:19
Medlem
enkulas avatar
SOM TS s brjar jag :

Jag sjlv har borderline, blev diagnostiserad fr drygt ett halvr sedan, gr p DBT behandling 3 h/vecka, samt individualterapi 1,5h /vecka. Jag uppfyllde dock nstan 5 av kriterierna, vilket innebr att jag fick diagnosen fr att jag skulle kunna ta del av DBT-behandlingen s jag kommer inte alltid ha den diagnosen.

Av mitt frflutna s har jag lrt mig att hantera olika knslor genom att stnga av dem helt. Drav att jag knner tomhetsknsla konstant. Jag har inte mnga nrstende vnner, det rr sig om 2-3 stycken. Lever i ett stabilt frhllande och bor tillsammans.

Jag skte mig till psykiatrin fr drygt ett r sedan, av att jag knde mig vldigt deprimerad, sg saker i svart och vitt, frstod inte riktigt hur och varfr jag knde som jag gjorde och kunde inte riktigt frst hur det kom sig att jag helt pltsligt blev s srbar. Efter att ha stngt av knslor i ver 20 r och aldrig grtit infr ngon s hade jag pltsligt vldigt ltt fr att grta.

Mina knslor svnger vldigt fort och jag har en tendens av att reagera vldigt starkt. Men, aldrig s att jag skulle skada ngon eller mig sjlv. Jag skulle vilja pst att jag som person utt sett r som vilken frisk mnniska som helst. Enbart jag och min sambo samt mina nrstende vnner knner till min diagnos. Eftersom jag utt sett r normal s behver ingen annan veta det. Jag tar inga mediciner, har provat men knner att jag bara blir trtt av dem,

Visst knner jag en viss srbar fr att frlora relationer, men jag r inte rdd mer n en vanlig mnniska. Som person r jag vldigt omtnksam och bryr mig om andra mer n vad jag bryr mig om migsjlv, drav dlig sjlvknsla. Och ja de hnder att man har sjlvmordstankar, Men vem har inte det ngon gng, en tanke r en tanke inget mer n s. S sjlvisk r jag inte och skulle aldrig utstta min familj och nrstende med den sorg som innebr att veta att ngon tar sjlvmord.
Citera
2012-11-25, 02:51
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Nu har jag visserligen inte borderline men jag har en frga:

Dom borderlinare jag har trffat p verkar lida av monofobi = ensamhetsskrck.

Stmmer det?

Det konstiga i det hela r att dom samtidigt verkar ha social fobi.

Hur gr det ihop? Jag fattar inte!
Citera
2012-11-25, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Nu har jag visserligen inte borderline men jag har en frga:

Dom borderlinare jag har trffat p verkar lida av monofobi = ensamhetsskrck.

Stmmer det?

Det konstiga i det hela r att dom samtidigt verkar ha social fobi.

Hur gr det ihop? Jag fattar inte!

jag har borderline och det stmmer till viss del. det r inte ndvndigtvis ensamhetsskrck fr let's face it, det har vl alla litegrann. utan det r den extrema rdslan att bli vergiven som knnetecknar personer med borderline. sen har inte jag social fobi, s del tv av din frga kan jag inte svara p.
Citera
2012-11-25, 16:33
Medlem
Fakta i all ra, och jag gillar sjlv att lsa forskningsrapporter, men borderline handlar om knslor och mnniskor som ofta mr vldigt dligt. Drfr tycker jag att den hr videon r lika viktig fr frstelsen som diagnoskriterierna ovan:

http://www.youtube.com/watch?v=JYMlg...eature=related

Ja, alla mnniskor som vill leva fritt i samhllet mste ta ansvar fr sin egna handlingar, men BPD-personer r inte elaka, trots att de ibland gr elaka saker, och hur illa behandlad du n knner dig s mr du antagligen bttre n BPD-personen.

Om du tnker ha ett frhllande med en BPD-person s mste du frst att det inte r vem som helst du r tillsammans med. Lngt drifrn. Av en BPD-person kan du f fantastisk krlek och gldande hat, ibland med ngra minuters mellanrum. Ls p, annars kommer ni bda gra er illa.
Senast redigerad av orolig21 2012-11-25 kl. 16:40.
Citera
2012-11-25, 16:48
Medlem
alithias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orolig21
Fakta i all ra, och jag gillar sjlv att lsa forskningsrapporter, men borderline handlar om knslor och mnniskor som ofta mr vldigt dligt. Drfr tycker jag att den hr videon r lika viktig fr frstelsen som diagnoskriterierna ovan:

Ja, alla mnniskor som vill leva fritt i samhllet mste ta ansvar fr sin egna handlingar, men BPD-personer r inte elaka, trots att de ibland gr elaka saker, och hur illa behandlad du n knner dig s mr du antagligen bttre n BPD-personen.

Om du tnker ha ett frhllande med en BPD-person s mste du frst att det inte r vem som helst du r tillsammans med. Lngt drifrn. Av en BPD-person kan du f fantastisk krlek och gldande hat, ibland med ngra minuters mellanrum. Ls p, annars kommer ni bda gra er illa.
Mycket knslosamt och mnga igenknnanden
Citera
2012-11-25, 16:59
Medlem
hur tycker ni att DBT-behandling fungerar mot borderline?
Citera
2012-11-25, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alithia
Mycket knslosamt och mnga igenknnanden

Jag har inte BPD men jag tycker videon r fantastisk. Om jag hade sett den nr jag trffade mitt ex s hade vi kunnat undvika s mycket lidande. Jag mrker ju att mycket av videon stmmer med det jag sg p ytan. Att inse att ngon man levt med mdde s dligt utan att jag frstod det, det r ganska chockerande.

Mest knslovckande film jag har sett tror jag.
Citera
2012-11-25, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orolig21

jag brjade serist nstan bla av den videon. jag frsker f mina nra, speciellt min familj (d jag inte har ett frhllande, aldrig riktigt haft heller) att frst, men det blir bara fel hela tiden. bor hemma fortfarande och jag vet att jag r ett helvete att leva med, men jag frsker bttra mig. snar flyttar jag hemifrn dock och hoppas p en bttre relation med min pappa.
Citera
2012-11-25, 18:38
Medlem
en kanske konstig frga.... vad gr du med borderline nr du mr bra... nr du knner dig trygg?

(aldrig haft borderlineflickvn men morsan har nog borderline... r drfr intresserad...)

(en sak till... verkar som om man har rtt att tycka vad som helst om personer som har detta problem... undrar om det beror p att de flesta som har problem r tjejer?! mnga killar skryter ju om att vara psykopater...)

(verkar vara s att man fr problem med folk med borderline nr man frsker frst och hjlpa personen.)
Citera
2012-11-25, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym55
(en sak till... verkar som om man har rtt att tycka vad som helst om personer som har detta problem... undrar om det beror p att de flesta som har problem r tjejer?! mnga killar skryter ju om att vara psykopater...)
Roligt att du tar upp det, d det finns starka argument fr att Borderline r kvinnliga fenotypen som motsvarar just psykopati.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3323706/

Anledningen till att mer skit kastas p borderlines n psykopater r vl fr att det r f som tvivlar p att psykopater r "onda" medan borderline r mycket mer oknt. Om du frgar en kille p gatan om vem som han skulle tycka mest om, en psykopat eller ngon med borderline, s kommer nog de flesta sga ngon med borderline.
Citat:
Ursprungligen postat av anonym55
(verkar vara s att man fr problem med folk med borderline nr man frsker frst och hjlpa personen.)
Precis, det r vldigt ltt att sympatisera med borderline personer, det r drfr folk anvnder s elaka ord nr de talar om vad man gr med folk som har borderline. Relationer med folk som har borderline r inte dmda innan de startar, men risken att det blir jobbigt r otroligt mycket strre n fr andra frhllanden s det kan tnkas vara en bra id att helt enkelt sticka frn alla med borderline om du inte r beredd p det som kommer komma.
Senast redigerad av Klockan3 2012-11-25 kl. 21:01.
Citera
2012-11-26, 17:16
Medlem
Hur mnga procent har tvttkta borderline? Jag fr det till 1 till 1.5 %... allts rtt ovanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in