2012-07-20, 17:12
Hej kra Flashbackare!
Det har skapats en massa trdar om borderline drfr tycker jag det r p tiden att skapa en samlingstrd.
Kortbeskrivning om borderline/Emotionellt instabil personlighetsstrning:
Idag r borderline en vlknd diagnos inom psykiatrin och innebr ngestproblem som tar sig uttryck iform av knslomssig instabilitet, kad srbarhet, impulsivitet, svart-vitt-tnkande (allt eller inget), identitetsproblem, separationsngest och problem att balansera nrhet och avstnd i relationer. Man rknar med att det idag i Sverige finns ca 7000 - 140000 personer som uppfyller diagnoskriterierna
fr borderline personlighetsstrning (Klla:SBUAlert-rapport nr 2005-07
Suicidfrekvensen r ofta hgre i denna patientgrupp n hos andra grupper inom psykiatrin,
och mellan 70 och 75% av patienterna har ngon gng skadat sig sjlva s allvarligt att deras
liv varit i fara. Cirka 10% av dem som uppfyller kriterier fr BPS kommer ngon gng att ta
sitt liv (Linehan, Cochran & Kehrer, 2001).
Av de 10% s har mer n 50 % av alla mnniskor som tar sitt liv en historia av sjlvskadebeteende!
Fr att bli diagnostiserad med borderline br du uppfylla minst 5 av dessa alternativ:
Borderline r vldigt individuellt och det behver inte betyda att man alltid kommer att ha det.
Ibland kan personer som lider av ngest och depression f diagnosen Borderline, enbart fr att f ta del av olika behandlingsmetoder s som DBT, drefter finns det mjlighet att "Friskfrklaras"
De flesta trdar jag har lst hr p flashback har fljande budskap" Spring fort som fan, byt nummer och lmna henne genast. Jag tycker det tragiskt att man sprider det budskapet. borderline r vldigt individuellt och s olik frn person till person s tycker jag att vi i denna trd kan skriva om egna erfarenheter bde positiva och negativa!
Du som har borderline, hur r du? Vad har du fr tips och rd?
Du som lever med en som har borderline, vad har du fr erfarenheter och tips och rd
Personer som enbart tnker skriva Spring fort som fan, och inte har ngot budskap eller argument till det behver inte engagera sig att skriva i denna trd och frstra den.
Det har skapats en massa trdar om borderline drfr tycker jag det r p tiden att skapa en samlingstrd.
Kortbeskrivning om borderline/Emotionellt instabil personlighetsstrning:
Idag r borderline en vlknd diagnos inom psykiatrin och innebr ngestproblem som tar sig uttryck iform av knslomssig instabilitet, kad srbarhet, impulsivitet, svart-vitt-tnkande (allt eller inget), identitetsproblem, separationsngest och problem att balansera nrhet och avstnd i relationer. Man rknar med att det idag i Sverige finns ca 7000 - 140000 personer som uppfyller diagnoskriterierna
fr borderline personlighetsstrning (Klla:SBUAlert-rapport nr 2005-07
Suicidfrekvensen r ofta hgre i denna patientgrupp n hos andra grupper inom psykiatrin,
och mellan 70 och 75% av patienterna har ngon gng skadat sig sjlva s allvarligt att deras
liv varit i fara. Cirka 10% av dem som uppfyller kriterier fr BPS kommer ngon gng att ta
sitt liv (Linehan, Cochran & Kehrer, 2001).
Av de 10% s har mer n 50 % av alla mnniskor som tar sitt liv en historia av sjlvskadebeteende!
Fr att bli diagnostiserad med borderline br du uppfylla minst 5 av dessa alternativ:
Citat:
Klla:http://sv.wikipedia.org/wiki/Borderline
- Gr stora anstrngningar fr att undvika verkliga eller fantiserade separationer
- Uppvisar ett mnster av instabila och intensiva mellanmnskliga relationer som knnetecknas av extrem idealisering omvxlande med extrem nedvrdering
- Uppvisar ptaglig oskerhet och instabilitet i sjlvbild och identitetsknsla
- Visar impulsivitet i minst tv olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser fr personen sjlv (till exempel slsaktighet, sexuell ventyrlighet, alkohol-, medicin- eller drogmissbruk, vrdslshet i trafik, hetstning, kaotisk livsstil).
- Uppvisar upprepat suicidalt beteende, suicidala gester, suicidhot, eller sjlvskadandehandlingar
- r affektivt instabil, vilket beror p en ptaglig bengenhet att reagera med frndring av sinnesstmningen (till exempel intensiv episodisk nedstmdhet, irritabilitet eller ngest som vanligtvis varar i ngra timmar och endast sllan lngre n ngra f dagar)
- Knner en kronisk tomhetsknsla
- Uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller har svrt att kontrollera aggressiva impulser (till exempel ofta terkommande temperamentsutbrott, konstant ilska, upprepade slagsml)
- Har vergende, stressrelaterade paranoida tankegngar eller dissociativa symptom.
Klla:http://sv.wikipedia.org/wiki/Borderline
Borderline r vldigt individuellt och det behver inte betyda att man alltid kommer att ha det.
Ibland kan personer som lider av ngest och depression f diagnosen Borderline, enbart fr att f ta del av olika behandlingsmetoder s som DBT, drefter finns det mjlighet att "Friskfrklaras"
De flesta trdar jag har lst hr p flashback har fljande budskap" Spring fort som fan, byt nummer och lmna henne genast. Jag tycker det tragiskt att man sprider det budskapet. borderline r vldigt individuellt och s olik frn person till person s tycker jag att vi i denna trd kan skriva om egna erfarenheter bde positiva och negativa!
Du som har borderline, hur r du? Vad har du fr tips och rd?
Du som lever med en som har borderline, vad har du fr erfarenheter och tips och rd
Personer som enbart tnker skriva Spring fort som fan, och inte har ngot budskap eller argument till det behver inte engagera sig att skriva i denna trd och frstra den.