Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
I alla händelser är det väl bra, även på en marknad, att kunderna inte luras genom falsk varudeklaration. Polska jordgubbar får väl säljas såsom just polska, så får kunderna bestämma vilka de vill konsumera och till vilket pris.
Javisst, men då får ju de som bryr sig civilprocessa om det och den förlorande parten betalar rättegångskostnaderna. Jag gillar polska jordgubbar lika mycket som svenska. Varför ska jag tvingas betala för utredningar av sånt som är totalt irrelevant för mig?
Vad det verkligen handlar om är ju korporatism! Olönsamma svenska jordgubbsodlare som med lobbyism och kompiskontakter inom det otroligt jättegigantiska statliga kaoset av myndigheter, manipulerar statsvåld att användas för att berika dem på bekostnad av alla andra här i världen, inklusive jordgubbskonsumenter, överlägsna jorgubbsproducenter och alla som är totalt likgiltiga och frånkopplade från ämnet på precis alla sätt, förutom att de tvingas betala notan för hela denna pajascirkus! Fatta hur många hundratusen olika liknande saker som pågår! Jordgubbar är inte ens en miljondel av statens slöseri på att plundra och förstöra inom alla slags branscher där odugliga producenter "har kompisar" i korridorerna.