2012-07-26, 18:05
Medlem
Jonassons avatar
SvD skriver om att Jordbruksverket upptäckt att östeuropeiska jordgubbar paketeras om och säljs som svenska.

Citat:
Vilka företag det är som falskskyltat sina bär vill han inte säga. Men det handlar inte om några större, välrenommerade handlare. Att bara ha gjort åtta analyser kan te sig rätt lite. Men, säger inspektören, dels är analyserna dyra. Dels finns det fall där mer oskyldigt slarv ligger bakom felmärkningen. Då vill Jordbruksverket inte ”sätta dit” någon i onödan.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sv...pa_7374338.svd

Nu är ju jordgubbarna i sig en bagatellfråga. Men jag tycker att det har en viktig principiell betydelse att myndigheter inte vill avslöja fakta med motiveringen att de kan riskera sätta dit någon i onödan. Vad hänt om Jordbruksverket hade hittat ett förbjudet bekämpningsmedel i jordgubbarna, hade man tigit om det då också för att inte sätta dit någon i onödan? Vad säger offentlighetsprincipen om detta?
Citera
2012-07-26, 19:13
Medlem
De har skickat dem till ett Tyskt lab som gjort isotopanalys, men frågan är vilket bevisvärde det har? De är ju inte dömda i domstol, och isotopanalys är inget absolut bevis, speciellt inte när de bara använde en enda isotop.

När de gör isopanalys av okända kroppar, så analyserar de hår (då kan de se vart personen befunnit sig de senaste 100 dagarna), och tänderna (där kan de se vart personen är född)
Citera
2012-07-26, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasson
SvD skriver om att Jordbruksverket upptäckt att östeuropeiska jordgubbar paketeras om och säljs som svenska.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sv...pa_7374338.svd

Nu är ju jordgubbarna i sig en bagatellfråga. Men jag tycker att det har en viktig principiell betydelse att myndigheter inte vill avslöja fakta med motiveringen att de kan riskera sätta dit någon i onödan. Vad hänt om Jordbruksverket hade hittat ett förbjudet bekämpningsmedel i jordgubbarna, hade man tigit om det då också för att inte sätta dit någon i onödan? Vad säger offentlighetsprincipen om detta?

hört talas om sekretess?
Citera
2012-07-26, 20:23
Medlem
Fris avatar
När jag köper en gubbe, så vill jag kunna prata med honom på svenska, inte fucking polska!

Detta är så oootroligt viktigt, var jordgubbarna haft sina rötter en gång. Vad bra att en massa skyhögt avlönade byråkrater "arbetar" med sånt här, hur skulle det annars se ut i samhället liksom? Om de t.ex. hade arbetat inom skogsindustrin som vårt välstånd bygger på, t.ex.? Hur hade det sett ut? Anarki och katastrof! Vad bra att det är som det är nu, och att alla tvingas betala bort det mesta av sin inkomst till dessa överherrar som på din bekostnad i laboratorier analyserar var en jordgubbe en gång grodde, vad är väl viktigare än det här i världen?

Den här jordgubbsgrejen kostar ju bara allting som har och kommer att betala i skatt under hela ditt liv, och allting som hela din familj har och kommer att betala i skatt under hela deras liv. Allt det gick åt för denna jordgubbsursprungsanalys med tillhörande rabalder. Var det inte värt det? Eller hade ni kanske velat ha haft mer än fördubblad livstidsinkomst istället?
Senast redigerad av Fri 2012-07-26 kl. 20:26.
Citera
2012-07-26, 20:28
Moderator
Strix m/94s avatar
Om det finns åtalsunderlag och detta hemlighålls, anser jag det vara fel. Men om myndigheten bedömer att åtalsunderlag saknas, så är det bra att man sekretessbelägger, åtminstone tillsvidare så att oskyldighetspresumtionen kan upprätthållas.
Citera
2012-07-26, 20:31
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
När jag köper en gubbe, så vill jag kunna prata med honom på svenska, inte fucking polska!

Detta är så oootroligt viktigt, var jordgubbarna haft sina rötter en gång. Vad bra att en massa skyhögt avlönade byråkrater "arbetar" med sånt här, hur skulle det annars se ut i samhället liksom? Om de t.ex. hade arbetat inom skogsindustrin som vårt välstånd bygger på, t.ex.? Hur hade det sett ut? Anarki och katastrof! Vad bra att det är som det är nu, och att alla tvingas betala bort det mesta av sin inkomst till dessa överherrar som på din bekostnad i laboratorier analyserar var en jordgubbe en gång grodde, vad är väl viktigare än det här i världen?

Den här jordgubbsgrejen kostar ju bara allting som har och kommer att betala i skatt under hela ditt liv, och allting som hela din familj har och kommer att betala i skatt under hela deras liv. Allt det gick åt för denna jordgubbsursprungsanalys med tillhörande rabalder. Var det inte värt det? Eller hade ni kanske velat ha haft mer än fördubblad livstidsinkomst istället?

Alla vet ju att blott Sverige svenska krusbär har*, och kanske är det så att endast Sverige svenska jordgubbar har.

I alla händelser är det väl bra, även på en marknad, att kunderna inte luras genom falsk varudeklaration. Polska jordgubbar får väl säljas såsom just polska, så får kunderna bestämma vilka de vill konsumera och till vilket pris.

*http://sv.wikipedia.org/wiki/Krusb%C...4r_som_begrepp
Citera
2012-07-26, 21:04
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
I alla händelser är det väl bra, även på en marknad, att kunderna inte luras genom falsk varudeklaration. Polska jordgubbar får väl säljas såsom just polska, så får kunderna bestämma vilka de vill konsumera och till vilket pris.
Javisst, men då får ju de som bryr sig civilprocessa om det och den förlorande parten betalar rättegångskostnaderna. Jag gillar polska jordgubbar lika mycket som svenska. Varför ska jag tvingas betala för utredningar av sånt som är totalt irrelevant för mig?

Vad det verkligen handlar om är ju korporatism! Olönsamma svenska jordgubbsodlare som med lobbyism och kompiskontakter inom det otroligt jättegigantiska statliga kaoset av myndigheter, manipulerar statsvåld att användas för att berika dem på bekostnad av alla andra här i världen, inklusive jordgubbskonsumenter, överlägsna jorgubbsproducenter och alla som är totalt likgiltiga och frånkopplade från ämnet på precis alla sätt, förutom att de tvingas betala notan för hela denna pajascirkus! Fatta hur många hundratusen olika liknande saker som pågår! Jordgubbar är inte ens en miljondel av statens slöseri på att plundra och förstöra inom alla slags branscher där odugliga producenter "har kompisar" i korridorerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in