Citat:
Ursprungligen postat av v50
Har du provlegat en längre stund i respektive säng och så att säga kunnat känna att den aktuella fjädringen passar dig eller går du bara utifrån vad försäljaren rekommenderar dig och bara legat någon minut själv i varje madrass? Ofta måste man provligga en säng ganska länge för att kunna avgöra om den är för hård eller mjuk men de större sängtillverkarna brukar ha 30-90 dagars öppet köp där man kan prova sängen hemma så man vet att fjädringen är rätt. Om sängen är för hård eller mjuk så får man byta till en annan med lämpligare hårdhet men du får kolla upp vilka regler som respektive sängtillverkare samt affär du köper från har gällande detta.
Du kanske ska ta den andra madrassen med en hårdhet över den du väljer så tar du mjuk så kanske den andra ska vara medel. Ofta vill tjejer ha en mjukare säng än killar pga att de väger mindre men fråga försäljaren och hör vad de säger. Om du har något sängvaruhus sova eller liknande affärer som endast säljer sängar så kan det vara ide att gå till en sådan butik då de i regel är väl pålästa kring olika sängar och val av hårdheter osv.
Jag kommer köpa sängen från sängvaruhuset Sova så när jag kom dit kikade vi på vilka sängar som fanns och jag provla mig i flera olika sängar.
Vissa sängar såg försäljaren direkt att denna inte passade min kropp så vissa låg jag bara i nån minut medan andra låg jag längre i.
Till sist var det två som jag valde mellan, dessa hade jag provlegat flera gånger om och legat kanske i ca 30 min varje gång, prövade olika bäddmadrasser också tills jag kom fram till den jag valt nu.
Jag har 60 dagars bytesrätt om det inte skulle kännas bra.
Som du skrev var min tanke också att ta den andra med hårdhet medel, tänkte så att om man gillar antingen fast eller mjuk så borde medel fungera oavsett, iallafall till en början.
Innan jag valde fasthet för den andra så fundera jag på vad tjejer generellt väljer för fasthet så är de att de flesta vill ha mjukare säng för att de väger mindre?
Denna säng som jag bestämt mig för är ingen zonsäng utan en vanlig.
Jag själv väger inte speciellt mycket för att vara kille då jag är smal så att jag valt mjukare pga vikten verkar ju det stämma.
Har läst denna tråd bla
https://www.flashback.org/t1498461p2
Men har tänkt som så att om jag köper en dyrare säng så är det för att sova gott eller tycker ni att jag tänker fel då jag inte tar med denna aspekten på det då jag valt en mjuk säng? (
https://www.flashback.org/t1498461p2)
Tycker ni att jag gör något dumt att köpa en mjuk säng om jag nu inte kommer att kunna göra annat än att sova i den när jag väl hittar en tjej?
För sängen är väl det vanligaste stället man gör det på?