Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-07-31, 17:20
  #1
Medlem
Ostamackans avatar
Hade ett glas med vodka som stått framme ungefär 5 timmar i rumstemperatur och 5 timmar i kylskåp. När jag smakade på det var det nästan som vatten och kändes inte som där var någon alkohol.

Så min fråga är: Försvinner alkoholen ur drycken om den står framme i ett glas, eller en öppen flaska?
Citera
2012-07-31, 17:23
  #2
Medlem
Har den stått i solen, så möjligtvis. Det beror på hur varmt det har varit och därmed om det har avdunstat eller inte.

Men vattensmaken kommer nog av att den har blivit avslagen.
Citera
2012-07-31, 17:52
  #3
Medlem
trallexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaz
Men vattensmaken kommer nog av att den har blivit avslagen.

va?

Vatten avdunstar spontant oavsett hur varmt det är. Skulle med 99% säkerhet säga att alkohol också gör det - tom snabbare. I varmare miljöer sker avdunstningen också snabbare skulle jag tro.
Citera
2012-07-31, 23:53
  #4
Medlem
vinnieboys avatar
Ja, eftersom alkohol har en betydligt lägre kokpunkt än vatten.
Citera
2012-08-01, 01:11
  #5
Medlem
Thuures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinnieboy
Ja, eftersom alkohol har en betydligt lägre kokpunkt än vatten.

Betydligt och betydligt, den ligger på 78,3 grader jämfört med 100. Visst är det en skillnad, men jag skulle knappast tro att att all alkohol skulle dunsta i rumstemperatur. Om så var fallet skulle 40 % av vätskans volym dunsta (iom att vodkan är 40%-ig), vilket TS kanske skulle ha märkt?
Citera
2012-08-01, 10:06
  #6
Medlem
HugSeals avatar
Någon annan i huset som tagit sig en slurk och spätt den?
Citera
2012-08-01, 10:36
  #7
Medlem
Enligt 188100 så borde din drink blivit starkare:

http://spa.118100.se/vatten+temp/274699

Citat:
Vid vilken temp dunstar alkohol?
Alkohol kan dunsta i vanlig rumstemperatur, det tar dock längre tid än vad det tar för t.ex vatten.

Andra källor säger att alkoholen dunstar snabbare då det har en lägre kokupunkt och det låter mer rimligt. Etanol är ju rätt så lättflyktigt (dunstar snabbare än vatten)

Att det skulle försvinna så mycket på 10 timmar (varav 5 i kylskåp) så att den inte smakar nåt är dock inte troligt och borde i så fall ha märkts då det borde vara mindre vätska i glaset.
Citera
2012-08-01, 12:08
  #8
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostamackan
Hade ett glas med vodka som stått framme ungefär 5 timmar i rumstemperatur och 5 timmar i kylskåp. När jag smakade på det var det nästan som vatten och kändes inte som där var någon alkohol.

Så min fråga är: Försvinner alkoholen ur drycken om den står framme i ett glas, eller en öppen flaska?

Något fel på den här tråden...

https://www.flashback.org/t921315

??
Citera
2012-08-01, 17:37
  #9
Moderator
vfs avatar
Kemisterna kan nog svara på det. Alkohol och dryck-->Kemi/Mod
Citera
2012-08-01, 18:04
  #10
Medlem
negerbarns avatar
Ja, din vodka kan nog ha tappat lite i styrka. Men absolut (höhö) inte mycket, kanske ett fåtal procent. Vad som kan vara orsaken till att den smakar mindre är sannolikt att diverse mer lättflyktiga ämnen än alkohol (finkeloljor och dylikt i folkmun) dunstat, så att kvarvarande dryck har blivit mer enbart alkohol och vatten, och mindre illasmakande föroreningar. Ren alkohollösning smakar förvånansvärt avslaget även när det är starkt.

Rent smakmässigt hur mycket spriten bränner i halsen beror också på styrkan (givetvis), och det är i min erfarenhet stor skillnad i spannet 30-40%. Ta en shot av Absolut vodka, en av Smirnoff och en av Renat (som förvisso inte är vodka). 40%, 37,5% och 32%. En enorm upplevd skillnad - renat smakar i det närmaste vatten i jämförelse. Och lägre än 32% lär du inte ha i din dryck om du låtit den stå i 10 timmar varav 5 i kylskåp.
Citera
2012-08-01, 19:50
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ostamackan
Hade ett glas med vodka som stått framme ungefär 5 timmar i rumstemperatur och 5 timmar i kylskåp. När jag smakade på det var det nästan som vatten och kändes inte som där var någon alkohol.

Så min fråga är: Försvinner alkoholen ur drycken om den står framme i ett glas, eller en öppen flaska?


Svaret är ja, men det tar tid. Ångtrycket är högre hos etanolen än vattnet, så en minskning i koncentration uppstår över tid.
Citera
2012-08-02, 22:42
  #12
Medlem
Skumtoomtens avatar
Etanolen i b.la. vin kan oxidera och bilda vinäger
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback