Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-08-02, 15:56
Medlem
Visste ni att på Västerås Lasarett har de gjort kliniska försök med ADHD-medicinen Concerta på patienter med anorexia och andra ätstörningar?

http://www.lakartidningen.se/store/a...s1402_1405.pdf

Forskarna tror att anorexia och ADHD har ett starkt samband! Patienterna som fick Concerta visade på mycket god "tillfriskning" från anorexia-symptomen! Otroligt tycker jag :-)
Citera
2012-08-02, 16:12
Medlem
Xiztecs avatar
Ta inte Concerta om du eller ditt barn
är allergisk (överkänslig) mot metylfenidat eller något av övriga innehållsämnen i Concerta (nämns i avsnitt 6)
har problem med sköldkörteln
har förhöjt tryck i ögat (glaukom)
har en tumör i binjuren (feokromocytom)
har en ätstörning som gör att du inte känner dig hungrig eller inte vill äta, så som ”anorexia nervosa”
har mycket högt blodtryck eller har förträngningar i blodkärlen, vilket kan orsaka smärta i ben och armar
har eller har haft hjärtproblem, så som hjärtinfarkt, oregelbunden hjärtrytm, smärta eller obehagskänsla i bröstet, hjärtsvikt, hjärtsjukdom eller har ett medfött hjärtproblem
har haft problem med blodkärlen i hjärnan, så som stroke, utvidgade eller försvagade blodkärl i hjärnan (aneurysm), förträngningar eller blockerade blodkärl, eller inflammation av blodkärlen (vaskulit)
för närvarande tar ett läkemedel mot depression, eller har gjort så under de senaste 14 dagarna (känt som monoaminooxidashämmare – MAO-hämmare). Se avsnittet Användning av andra läkemedel
har psykiska problem så som:
psykopatiska eller borderline personlighetsstörning
psykotiska symtom eller schizofreni
självmordstankar
allvarlig depression, där du känner dig mycket ledsen, värdelös eller har hopplöshetskänslor
mani, där du känner dig ovanligt upprymd, överaktiv och ohämmad

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...?SpecID=112648
Vet inte riktigt om jag läst fel eller något - men waitwhat.
Citera
2012-08-02, 16:28
Medlem
herbsngarlics avatar
Jag trodde concerta sänkte aptiten? Väldigt olämplig konsekvens för någon som redan vägrar erkänna någon aptit och i vissa fall tränat bort den.
Citera
2012-08-02, 16:40
Medlem
Xiztec, du kommer aldrig bli privatdetektiv, logiskt bärbar eller forskare. Du får nog ta och skicka rekommendationerna i FASS till varje enkilt inlägg som någonsin postats för att folk inte ska komma till skada i onödan

Xiztec förstår inte. Men för er andra som måhända tvivlar efter Xiztec:s bidrag: OM Concerta hjälper MOT anorexia och andra atstörningar så har ju problemet som Xiztec "pekar på" neutraliserats. Varför Xiztec:s referenser till FASS blir så underhållande
Citera
2012-08-02, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herbsngarlic
Jag trodde concerta sänkte aptiten? Väldigt olämplig konsekvens för någon som redan vägrar erkänna någon aptit och i vissa fall tränat bort den.

På människor som inte har några funktionshinder, ja. Jag har diagnosen ADHD/lättare autismspektrastörning och har medicinerat med Concerta i 9 år, och jag har gått UPP 20 kg sedan start... Förklaring; på normalt folk har Concerta effekten att man blir uppspelt, lite nipprig i vissa fall, svårt att somna in. Men på folk med ADHD som medicinerar Concerta "normaliseras" de symptom som anges i funktionshindret, som t.ex. överaktivitet, uppmärksamhet, och många får jämnare, mer normal sömn.

Det är som jag skrev till första svararen (mellan raderna): Om anorexia och adhd har ett samband, och Concerta hjälper, då neutraliseras problemet och man kan bortse från riskerna som Concerta skulle innebära för dem med diagnostiserad anorexia, som det anges i FASS.

Men en del mediciner funkar alltså olika på olika människor, och forskningen är inte definitiv på något sätt!!! För er andra: LÄS ARTIKELN. Det är inte min forskning, varför jag inte ämnar försvara den mer än så här.
Senast redigerad av ahasdandhgoesd 2012-08-02 kl. 16:58. Anledning: Rättstavning
Citera
2012-08-02, 16:57
Medlem
Clawdeens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ahasdandhgoesd
Visste ni att på Västerås Lasarett har de gjort kliniska försök med ADHD-medicinen Concerta på patienter med anorexia och andra ätstörningar?

http://www.lakartidningen.se/store/a...s1402_1405.pdf

Forskarna tror att anorexia och ADHD har ett starkt samband! Patienterna som fick Concerta visade på mycket god "tillfriskning" från anorexia-symptomen! Otroligt tycker jag :-)

Hjärnan är komplicerad så jag är inte förvånad att eventuellt concerta hjälper mot anorexi.
Menar om dom som är hyper blir lugna så varför skulle det inte kunna ge dom som svälter sig hungern tillbaka?

Verkar som att amfetamin gör tvärtom vad hjärnan borde kunna göra om man har någon slags obalans.
Coolt säger jag.
Citera
2012-08-02, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clawdeen
Hjärnan är komplicerad så jag är inte förvånad att eventuellt concerta hjälper mot anorexi.
Menar om dom som är hyper blir lugna så varför skulle det inte kunna ge dom som svälter sig hungern tillbaka?

Verkar som att amfetamin gör tvärtom vad hjärnan borde kunna göra om man har någon slags obalans.
Coolt säger jag.

Coolt säger jag, att du var den första som förstod sambandet Tack
Citera
2012-08-02, 17:08
Medlem
Clawdeens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ahasdandhgoesd
Coolt säger jag, att du var den första som förstod sambandet Tack

Jag hoppas dock att dom forskar vidare på detta.
Citera
2012-08-02, 19:27
Medlem
lithionits avatar
spännande, för bulimi låter det rimligt, men inte för ren anorexia bara.

Fast inte helt konstigt att det hjälper oftast betyder adhd att man uppfyller flera diagnoser; adhd, borderline ps, bipolär 2 som tyvärr ofta åtföljs av ätstörning tillråga på allt
Läste om att många som har autism har olika former av ätstörningar, inte bara anorexia. men svårt med motorik, äter ensidigt, svårt för viss mat och konsistens på obekant mat som gör att deras ätande blir väldigt begränsande.
Citera
2012-08-02, 23:53
Avstängd
För mig handlade det om att Concertan fick mig att komma i balans. Vet inte om jag vill gå in på det djupare men jag hade ätstörningar i tonåren och en bit upp i vuxen ålder. När jag började med Concertan försvann alla tankar och ångest kring mat och träning. Jag förstod heller aldrig riktigt varför jag hade ett onormalt förhållande till mat för jag har inga som helst psykiska problem, ingen dålig självkänsla eller självförtroende, och jag har inte varit tjock heller. Jag står idag på Metamina och har inget onormalt förhållande kring mat eller träning. Jag har alltså diagnosen ADHD för den som inte förstod det.
Senast redigerad av Roxic 2012-08-02 kl. 23:56.
Citera
2012-08-03, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
spännande, för bulimi låter det rimligt, men inte för ren anorexia bara.

Fast inte helt konstigt att det hjälper oftast betyder adhd att man uppfyller flera diagnoser; adhd, borderline ps, bipolär 2 som tyvärr ofta åtföljs av ätstörning tillråga på allt
Läste om att många som har autism har olika former av ätstörningar, inte bara anorexia. men svårt med motorik, äter ensidigt, svårt för viss mat och konsistens på obekant mat som gör att deras ätande blir väldigt begränsande.

Du kan ha rätt som du skriver, även om det inte stämmer in på mig. Men vad jag kommer ihåg vad jag läst så ingår i Adhd SYMPTOM som LIKNAR andra diagnoser. Du tog upp Bipolär sjukdom typ II där hyperaktiviteten liknar mani, och underaktiviteten liknar depression (som följd av utmattning efter hyperaktivitet) och så vidare. De andra diagnoserna du tar upp; borderline och ps har jag inte något minne av. Men många som lider av Adhd får följdsjukdomar som konsekvens på Adhd, beroende på att man passar så dåligt in i samhället, hurman blir behandlad av andra, isolation osv. Men det var säkert så du menade...
Citera
2012-08-03, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
För mig handlade det om att Concertan fick mig att komma i balans. Vet inte om jag vill gå in på det djupare men jag hade ätstörningar i tonåren och en bit upp i vuxen ålder. När jag började med Concertan försvann alla tankar och ångest kring mat och träning. Jag förstod heller aldrig riktigt varför jag hade ett onormalt förhållande till mat för jag har inga som helst psykiska problem, ingen dålig självkänsla eller självförtroende, och jag har inte varit tjock heller. Jag står idag på Metamina och har inget onormalt förhållande kring mat eller träning. Jag har alltså diagnosen ADHD för den som inte förstod det.

Häftig med någon som kan berätta, och VET!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in