Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-03-19, 23:45
  #1
Banned
spetznass avatar
Är kemi sidor/bibliotek/forum tex. SwI tillförlitliga? Kan man verkligen lita på de olika recepten i de olika fouruma och dockumenten?
Citera
2005-03-19, 23:50
  #2
Medlem
Smokebombs avatar
SWi har sågats ganska hårt av många här på forumet, men pyro2k är ändå inte helt oseriös, det har många fått medge.

Här är en tråd i ämnet: http://forum.flashback.info/scandina....php?t=158949&
Citera
2005-03-19, 23:51
  #3
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Man kan studera recepten på tex SWI, tänka logiskt och kemiskt och dessutom prata med folk som kan sina saker för att se om det kan stämma.

Men man ska absolut inte lita på allt, och leta gärna fram framställningsmetoder från flera ställer för att se om de kan stämma överens på olika sätt och därmed öka sannolikheten att det kan stämma.
Citera
2005-03-20, 03:49
  #4
Medlem
Phels avatar
Det är alltid en bra idé att kolla upp informationen någon annanstans, än blindt lita på SwI. Man måste, som alltid, vara kritisk med vad man läser, särskild saker på internet.
Citera
2005-03-20, 04:18
  #5
Medlem
tjoffemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spetznas
Är kemi sidor/bibliotek/forum tex. SwI tillförlitliga? Kan man verkligen lita på de olika recepten i de olika fouruma och dockumenten?

Lita på.... dom flesta verkar ju drogade på alla möjliga forum ibland
Citera
2005-03-20, 09:35
  #6
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Vah?
Kan du ta det där i en annan formulering
Citera
2005-03-20, 21:44
  #7
Medlem
drinkmilks avatar
Om ett recept finns med i en "seriös" lista så behöver det heller inte betyda att det är bra och "säkert". Wouters lista med 299 recept innehåller en massa gammalt ovetenskapligt skit, och ibland till synes vansinniga recept som bara är intressanta som referensmaterial.

Jag har en lista på 164 olika recept på blixtljuspulver. De flesta är väl seriösa saker som i något sammanhang har använts. Där finns en hel del från seriöst folk som t.ex Takeo Shimizu men där listas också en hel del som är mycket olämpligt att försöka sig på med. T.o.m. silverkrut finns med! ..fast med en kommenatar om att det är olämpligt. Allt för att det är intressant att se. man måste dock använda gärnan innan man tillverkar.
jag tycker att det är omdömmeslöst att lista upp sådant öppet på internet utan att ens ge vettig info om olika BLP:s egenskaper.
Citera
2005-03-20, 22:09
  #8
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Hur är det egentligen med silverkrut och olika KMnO4-baserade sprängämnen. Jag har aldrig märkt av några större problem med ämnet, och inte att det skulle vara speciellt känsligt heller.
Citera
2005-03-21, 23:32
  #9
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obersturmfuhrer
Hur är det egentligen med silverkrut och olika KMnO4-baserade sprängämnen. Jag har aldrig märkt av några större problem med ämnet, och inte att det skulle vara speciellt känsligt heller.
Det ÄR livsfarligt. Ämnet har avhandlats i flera trådar. Sök.
Det är instabilt ur flera aspekter. Kan självantända av fukt från luften och/eller bilda ämnen som gör det mycket friktionskänsligt. Låt bli!

Citat om några permanganatblandingar:
"DANGER: Potassium permanganate mixes are regarded as sensitive and unstable. They should not be stored under any circumstances."

"Unstable, sensitive, powerful."

"The use of permanganate in pyrotechnic compositions is not recommended, since it is unstable and will decompose over time. Also, like all flash mixtures, this mixture is quite sensitive and powerfull. Great care should be taken when handling this mixture."

"Permanganate mixtures are unstable and moisture sensitive, and also very violent."

Bara det faktum att det i princip inte används i pyrotekniska sammanhang räcker för att man skall dra slutsatsen att det inte är någon bra idé. Lyssna på dem som har facit.
Citera
2005-03-22, 11:11
  #10
Medlem
Jag håller med Drinkmilk totalt. Än så länge har jag inte hittat någon person med kunskap som anser att blandningen är värt att jobba med. Sedan är det bara ett allmänt jobbigt ämne att labba med med överhudtaget.

Jag såg en film från någon pyrosida på nätet där personen blåste av 100 gram av "silverkrut". Av rösten på filmen att dömma så var personen inte gammal..

Det som jag tycker är jobbigt och dumt med filer som SWI är att de saknar referenser.
Det står aldrig vart det kommer ifrån. Men jag har även upptäckt att de översatt texter från mer seriösa böcker rakt av. Men vad ger det när man ändå inte kan lita på att de inte glömde ett steg i procesen. Eller missat någon annan viktig del.

Jag anser att efterssom ni nu har turen att ha tillgång till böckerna som Akita hostar så läs dem så ni har lite vettigare faktan.
Citera
2005-03-22, 14:24
  #11
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Jo jag vet att ämnet har tagits upp, men jag har aldrig lyckats detonera silverkrut genom att bara så på det med hammare. Jag har upptäckt att det är väldigt starkt, ibland har det verkat kraftigare än TCAP, men jag förodar att det bara verkar så. Går KMnO4 att jämföra med något? (ex KClO3)

Jag litar fullt på er eftersom jag har läst det på flera ställen, men jag tycker ändå att det är värt att ta upp eftersom jag själv aldrig har märkt av någon speciell känslighet.
Citera
2005-03-22, 15:16
  #12
Medlem
roguesci.org är väl det enda pyro forumet jag skulle lita på, när det gäller document så ska du genast kasta allt som innehåller "kokbok", "cookbook".

Manualer och sånt ska du alltid ta med en stor nypa salt oavsett vart de kommer ifrån, även om det är scannade böcker så betyder det inte att informationen är tillförlitlig, speciellt om de är utgivna av Paladin press...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback