Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-03-22, 16:01
  #13
Medlem
drinkmilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obersturmfuhrer
Jo jag vet att ämnet har tagits upp, men jag har aldrig lyckats detonera silverkrut genom att bara så på det med hammare. Jag har upptäckt att det är väldigt starkt, ibland har det verkat kraftigare än TCAP, men jag förodar att det bara verkar så. Går KMnO4 att jämföra med något? (ex KClO3)

Jag litar fullt på er eftersom jag har läst det på flera ställen, men jag tycker ändå att det är värt att ta upp eftersom jag själv aldrig har märkt av någon speciell känslighet.
Det är det där som är det jobbiga. När man testar själv och inget händer och så börjar man lätt ifrågasätta expertisen och gå på sina egna iaktagelser, påverkad av sin egen lättja. Man sänker garden. En gång när jag var ung och okunnig så tillverkade jag en begalisk eld som bland annat innehöll KClO3 och S vilket vi alla vet inte är bra alls. I det fallet gjorde jag just det misstaget; jag visste att KClO3/S inte var bra men jag lyckades aldrig få det att smälla när jag testade själv så då körde jag på det. Det blev aldrig någon olycka pga friktion i det fallet men däremot så självantände blandningen två ggr på raken under torkingen då jag provade att använda den som stjärna.

Jag provade då också KClO3/Mg ..något som jag aldrig skulle göra idag. Mycket olämpligt. Där såg jag i alla fall ett mycket tydligt exempel på hur en förbränning kan ändras beroende på hur man tänder.
Jag använde några mycket simpla elektriska tändare med en lös tändsats och ett hölje av tejp. De öppnas ganska lugnt *foff* och då brann blixtljuspulvret med normal hastighet(detta blixtljuspulver hade ett stort överskott på KClO3 för meningen var - hur konstigt det än låter - att det skulle ge så mycket rök som möjligt. Brinnhastigheten var därför relativt långsam ...för att vara blixtljus alltså). När min granne däremot började göra tändare åt mig och använde en annan tejpsort så att tändarna lät *pang* när de öppnades så betedde KClO3/Mg-blandingen helt annorlunda och small av med en knall så att hylsan flög iväg.

När vi ändå talar om kombinationer med kass lagringsstabilitet så är NaNO3/Mg (används i militär lysammonition samt i gult BLP ..fast med väldigt olika proportioneri de båda olika tillämpningarna) är en kombination som har mycket oförutsägbar brinnhastighet(stort tryckberoende) och stor känslighet för fukt och variationer i fukthalten i luften. När militären använder det så är det givetvis mycket torrt, kraftigt pressat och hermetisk tillslutet. Ingeting BLP för hobbyfolk att hålla på med. Militären gör mycket som ser konstigt ut ...men jag kan inte tänka mig att de skulle använda KMnO4 till något.
Citera
2005-03-22, 16:24
  #14
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Okay tack för svaret. Inte för att man ska tro allt för mycket på SWI, men de skrev att det var silverkrut man använde i tigerskott eller kinaskott.
Citera
2005-03-22, 16:30
  #15
Medlem
Flavuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obersturmfuhrer
Okay tack för svaret. Inte för att man ska tro allt för mycket på SWI, men de skrev att det var silverkrut man använde i tigerskott eller kinaskott.

Silverkrut/blixtljuspulver användes väll aldrig i smällare???
Citera
2005-03-22, 16:51
  #16
Banned
spetznass avatar
Jag tänkter också ta upp nått annat forum eller nått annat dokument/informations blibliotek, men jag kommer inte på några andra, några ideér?
Citera
2005-03-22, 16:58
  #17
Medlem
Phels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spetznas
Jag tänkter oxå ta upp nått annat fourum lr nått men kmr inte på nått bra, några idér?

jag är inte bra på chattspråk. Vill du dra den en gång till på ett språk man fattar?

BLP har jag med egna ögon sett i tyska och danska smällare. Gissar på KClO4/Al.
Citera
2005-03-24, 07:40
  #18
Medlem
Bitmasters avatar
Jag skulle nog lite på ett forum framför en gammal textfil. På ett forum kan man ju fråga om det är något man undrar över eller är osäker på. En gammal textfil, då finns infon du får där, punkt slut. Sen så blir ju infon på ett forum mycket snabbare uppdaterad än i en textfil...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback