2025-01-08, 04:39
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChipAndDale
Ja, Jag har arbetat på Skatteverket och Tullverket som skattebrottsutredare och de krävde masterexamen med inriktning mot revision, finansiell analys och skatterätt. Så därför kan jag nog påstå att för vissa tjänster är det nödvändigt, särskilt med tanke på att alla statliga anställningar kan överklagas och måste tillsättas på sakliga grunder, som förtjänst och skicklighet.

Många mer konkurrenspräglade tjänster inom det offentliga förutsätter högre examen än kandidat. Det måste inte alltid vara någon examen med särskild profil utan bara ”med lämplig inriktning” för tjänsten i fråga.
Citera
2025-01-10, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batleika
Något du kan/bör läsa inom IT som är användbart inom ekonomi är SQL. Jag vet inte vilka kurser som finns men ämnet är relevant.

Ofta finns ”köpkurser” för företag på 2-3 dagar inom olika ämnen där man läser om ”hur man gör”. Sedan finns kurser på högskolan på 15p där man läser en massa teori om motsvarande. Den användbara biten är alltså mindre och fluffet ganska omfattande. Det är inte givet att det är bättre med en sådan kurs men för att fylla ut poängkvoten fungerar det förstås.

Jag tror inte att du ska satsa på att läsa FEK-kurser för att de är lätta utan försöka ha en röd tråd. Är det tvunget FEK-kurser som saknas? Handelsrätt är ett bra närliggande ämne som dessutom är roligt. Det finns även andra ämnen som logiskt kan kombineras med FEK för att bygga en bra examen.
Tack för svar. Ska ha SQL i åtanke!

Ja, det är tvunget FEK-poäng jag behöver för att kunna ta ut min magister. Anledningen till att jag vill ha lätta kurser är för att jag jobbar heltid och dessutom redan blivit godkänd på uppsatsen och de fördjupande kurserna jag läste innan. Det är främst kurser på grundnivå från år 1-2 som jag behöver ta igen. Det handlar egentligen bara om att samla ihop poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in