Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-11, 19:47
Medlem
Har provar lite men aldrig blivit någon expert på och flyga.Skulle va kul om någon kunde visa mig lite hur de funkar med navigering och hur man gör inflygningar mm . Har googlat lite på det på nätet men ganska hög inlärningströskel. Kanske jag som e lite trög :-( Skulle va kul om det fanns någon i småland som kunde visa mig. Jag bor i närheten av Jönköping . Kanske någon som håller på med Liveflygningar eller jobbar som pilot. Tacksam även för tips om navigeringskurser för Gps eller instrumentnavigering helst på Svenska eller på Lätt Engelska
Citera
2012-08-11, 21:57
Medlem
Det går inte lära sig flyga simulator på 10 minuter. Det handlar oftast om många timmars jobb. Jag vet att det ska finnas "övningsmoment" i fsx där man t.ex landar ett mindre flygplan m.m.
Citera
2012-08-11, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julaftonen
Det går inte lära sig flyga simulator på 10 minuter. Det handlar oftast om många timmars jobb. Jag vet att det ska finnas "övningsmoment" i fsx där man t.ex landar ett mindre flygplan m.m.
Har kikat på dom momenten men dom är på amerikanska och inte jättepedagogiska precis
Citera
2012-08-11, 22:02
Medlem
I FSX finns det massa bra tutorials som du kan gå igenom för att lära dig basics. Börja lära dig flyga ett litet plan som Cessna 172 sen går du uppåt. Det finns även massa bra tutorials på Youtube, bara att söka.
Citera
2012-08-12, 13:42
Medlem
Nostradumbasss avatar
Börja med att lära dig flyga visuellt, så du vet farter och kan följa kompasskurser och landa och så. Sen kan du börja hoppa mellan flygplatser. Det enklaste är att använda NDB (också det minst exakta) för att hitta dit du ska.

Ställ flygplanet på Västerås bana 19 (ESOW)
Ställ ADF på 394 för Bromma NB NDB.
Gör takeoff och styr mot NDB. Försök hålla kursen mot NDBn hela tiden så att du kommer rakt på den. När du kommer över NDB (visaren snurrar runt 180 grader) så är du framme vid NDBn.

http://www.fscharts.com/index.php?ac...g&airport=4050

Här finns ESSB approach chart. Som du ser ges NB som IAF (initial approach fix) för bana 12 på Bromma. När du går över NDBn, sväng till 122 grader och du är på kurs för finalen till bana 12. Lätt som en plätt.
Citera
2014-02-25, 18:51
Medlem
Hej, är det någon som vet vart man kan se hur många grader man svänger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in