2013-05-08, 23:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Varför släpps inte alla fakta efter 56 år?

[quote=Myiss]
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Det är svårt att spekulera i varför hans vänsterhand inte hade den så kallade "washerwomeneffekten" när de ansvariga för utredningen inte släpper på all fakta. Om sjukdomen som de misstänker att pojken kan ha haft skulle ha påverkat hans högra hand så att den var svag så skulle det förklara varför den blev skrynklig i ett bad. Hans vänstra hand hade han kanske ovan vattnet eftersom han lekte eller försökte skydda sig. Påtal om "långsam" så finns det fler vänsterhänta inom de som har lågt eller högt IQ har jag läst.

Jag tror klippningen var ett sätt för att straffa pojken. Det var aldrig meningen att det skulle bli en ny frisyr av det. Kvinnan klippte lite här och var för att hon själv associerar hår med identitet samtidigt som hon klippte naglarna i samband med badet som rutin eller för att pojken inte skulle riva henne. Eller så var det också hennes tortyrrutin som hon återspeglade ifrån hennes egna minnen? Kanske har hon suttit inspärrad eller haft en sträng rutin hemmifrån där man måste renas på så vis? Genom klippning av hår och naglar.

Håret som återfanns på pojkens kropp, som var hans eget, var inte långt. Så pojken hade inte långt hår, så en klippning var inte till för att dölja hans identitet.

Pojkens ögonbryn ser "speciella" ut så endel tror att dessa var plockade. Jag vet inte om de var de, endel har bara unika ögonbryn.

Poliserna i utredningen borde få något slags pris. De har lyft på varje sten och de har fortsatt att jobba efter arbetstid i civila kläder. De har följt varje ledtråd tills dessa dött ut och de har lagt ner massvis med timmar. Det skulle vara intressant att få luska runt i deras anteckningar... Någonstans finns svaret på gåtan tror jag. För de har banne mig pratat med alla som någonsin kunde tänkas ha träffat pojken.

Ja det är svårt att spekulera om denna "washerwoman"-effekt som fanns förutom på den vänstra handens handflata. Undrar varför polismyndigheten inte släpper på all fakta? Mycket märkvärdigt. Dessutom efter så lång tid som 56 år!

Jag tror också att denna hårklippning kan ha varit en bestraffning. Varför? Pojken skulle ju ändå dö? Eller kan denna ha skett efter att han var död? Jag har läst länken men mycket hastigt och har därför säkert missat en del. Även här är det svårt att spekulera varför detta gjordes.

Det där med hans ögonbryn har jag inte tänkt på men skall ta och titta på fotona igen.

Kan mycket väl vara så att bland polisens anteckningar så kan det någonstans finnas svaret på gåtan? Kanske någonting som de har missat?
Citera
2013-05-09, 16:33
Medlem
[quote=Skaraborg2]
Citat:
Ursprungligen postat av Myiss

Ja det är svårt att spekulera om denna "washerwoman"-effekt som fanns förutom på den vänstra handens handflata. Undrar varför polismyndigheten inte släpper på all fakta? Mycket märkvärdigt. Dessutom efter så lång tid som 56 år!

Jag tror också att denna hårklippning kan ha varit en bestraffning. Varför? Pojken skulle ju ändå dö? Eller kan denna ha skett efter att han var död? Jag har läst länken men mycket hastigt och har därför säkert missat en del. Även här är det svårt att spekulera varför detta gjordes.

Det där med hans ögonbryn har jag inte tänkt på men skall ta och titta på fotona igen.

Kan mycket väl vara så att bland polisens anteckningar så kan det någonstans finnas svaret på gåtan? Kanske någonting som de har missat?

Jag tror inte att mördaren ville ta död på pojken, men det blev så tillslut ändå.
Jack the ripper fallet höll på all fakta i 100 år innan det släpptes. Kanske blir det så nu med?

Ja, kolla på hans ögonbryn!

Ja, de har nog missat något. Problemet med engagerade poliser är att allt i fallet lagras i huvudet samtidigt som de allt mer vill lösa det för de blir personligt involverade för pojken, i detta fallet. Så tillslut så vill de ha vilken lösning som helst, den som är mest rimlig och då kan man inte titta på fallet med samma ögon igen. För det blir väl så att poliserna bildar sig en egen uppfattning ihop med att de vill hitta svaret på gåtan så de noterar bara de bevis som talar för de dem tror.

Det kan vara bra med ett par färska ögon, som inte har allt i huvudet och redan bildade uppfattningar ibland..
Citera
2013-05-09, 16:35
Medlem
[quote=Skaraborg2]
Citat:

Jag tror att pojken klipptes innan döden eftersom det finns ett handavtrycksblåmärke på huvudet som indikerar att han kämpade emot klippningen vilket betyder att han isåfall levde när han klipptes.
Citera
2013-05-09, 20:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hårklippningen.

[quote=Myiss]
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Jag tror inte att mördaren ville ta död på pojken, men det blev så tillslut ändå.
Jack the ripper fallet höll på all fakta i 100 år innan det släpptes. Kanske blir det så nu med?

Ja, kolla på hans ögonbryn!

Ja, de har nog missat något. Problemet med engagerade poliser är att allt i fallet lagras i huvudet samtidigt som de allt mer vill lösa det för de blir personligt involverade för pojken, i detta fallet. Så tillslut så vill de ha vilken lösning som helst, den som är mest rimlig och då kan man inte titta på fallet med samma ögon igen. För det blir väl så att poliserna bildar sig en egen uppfattning ihop med att de vill hitta svaret på gåtan så de noterar bara de bevis som talar för de dem tror.

Det kan vara bra med ett par färska ögon, som inte har allt i huvudet och redan bildade uppfattningar ibland..

Jag tror inte heller att mördaren ville ta livet av pojken - från början. Kanske var det så att den/de personer som hade hand om pojken helt enkelt tröttnade på honom p.g.a. att han kanske var "långsam"? Kanske hade han andra sjukdomar? Har ju även nämnts att han kan ha haft någon slags ögonsjukdom. Det verkar ju vara så att han inte kunde prata. Stämmer detta så var han nog "långsam". Ett barn i åldern 4 - 6 år pratar ju mycket.

Förstår faktiskt inte varför myndigheterna behåller viss information för sig själva? Här gäller det ju att få reda på vem han var.

Återigen ang. pojkens hårklippning. Denna kan alltså ha skett innan han dog. Var han då påklädd eller naken? Ytterligare en intressant detalj.

Har nu kollat in hans ögonbryn. De verkar något annorlunda? Kan de ha blivit noppade?
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-05-09 kl. 20:36.
Citera
2013-05-10, 21:48
Medlem
[quote=Skaraborg2]
Citat:

Jag tror inte heller att mördaren ville ta livet av pojken - från början. Kanske var det så att den/de personer som hade hand om pojken helt enkelt tröttnade på honom p.g.a. att han kanske var "långsam"? Kanske hade han andra sjukdomar? Har ju även nämnts att han kan ha haft någon slags ögonsjukdom. Det verkar ju vara så att han inte kunde prata. Stämmer detta så var han nog "långsam". Ett barn i åldern 4 - 6 år pratar ju mycket.

Förstår faktiskt inte varför myndigheterna behåller viss information för sig själva? Här gäller det ju att få reda på vem han var.

Återigen ang. pojkens hårklippning. Denna kan alltså ha skett innan han dog. Var han då påklädd eller naken? Ytterligare en intressant detalj.

Har nu kollat in hans ögonbryn. De verkar något annorlunda? Kan de ha blivit noppade?

Ja han hade ögonmedicin på sitt öga.

Ja, han kanske var ett sjukt barn. Som att det inte räcker så blev han så illa behandlad!

Nej han var naken då för man hittade hår på kroppen. Kort hår som var hans eget ifrån klippningen. Så förmodligen när han var ganska nybadad skedde klippningen och strax efter blev han mördad.

Jag vet inte om ögonbrynen blev fixade men kanske. Kanske fick mamman för sig att klippa, noppra och klippa naglarna efter badningen. Det ända som är gjort bra är naglarna. allt annat är ganska slarvigt gjort.
Citera
2013-05-10, 21:49
Medlem
[quote=Skaraborg2]
Citat:

Jag tror de behåller infon för att veta vem som talar sanning av de som hör av sig om fallet. Bara mördaren vet vissa saker - och polisen. Så de måste nog behålla lite info själv.
Citera
2013-05-24, 16:48
Medlem
Customizes avatar
Kan inte pojken ha mördats i samband med klippningen?

En förälder/vårdnadshavare som har skött pojken dåligt under lång tid och pojken får ut för allting, och när han gör motstånd vid klippningen när han ska sitta still så brister det för vårdnadshavaren/föräldern som går för långt i sin bestraffning.

Eftersom det fanns handavtryck/fingeravtryck i pannan så är det mycket möjligt att pojken gjort motstånd när han skulle klippas.
Han kanske rent av led av en bokstavssjukdom så han var otålig i olika situationer.

I mina ögon så har det gått till som så att allt har skett mitt i en klippning, därav den halvfärdiga frisyren.

Pojken ville inte sitta still, därav avtrycket i panna efter fingrar/hand, vårdnadshavaren/föräldern tröttnar men går för långt och lyckas döda pojken.
Får sedan panik och dumpar kroppen på detta vis.

Dessutom, om pojken har varit inne på sjukhus förut så borde det ju gå att göra ett dna prov? han måste ju finnas med i några journaler.
Citera
2013-05-24, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Customize

En förälder/vårdnadshavare som har skött pojken dåligt under lång tid och pojken får ut för allting, och när han gör motstånd vid klippningen när han ska sitta still så brister det för vårdnadshavaren/föräldern som går för långt i sin bestraffning.

Eftersom det fanns handavtryck/fingeravtryck i pannan så är det mycket möjligt att pojken gjort motstånd när han skulle klippas.
Han kanske rent av led av en bokstavssjukdom så han var otålig i olika situationer.

I mina ögon så har det gått till som så att allt har skett mitt i en klippning, därav den halvfärdiga frisyren.

Pojken ville inte sitta still, därav avtrycket i panna efter fingrar/hand, vårdnadshavaren/föräldern tröttnar men går för långt och lyckas döda pojken.

Dessutom, om pojken har varit inne på sjukhus förut så borde det ju gå att göra ett dna prov? han måste ju finnas med i några journaler.

De ansvariga för utredningen har antytt väldigt svagt att pojken led av någon sjukdom som påverkar utvecklingen men som är "kroppslig" och vårdkrävande.

Jag tror inte mördaren dumpade kroppen i panik. Kroppen var inlindad i två filtar och ganska noga inlagd i en låda. Mördaren tog sig ändå tid att åka i väg en bit för att dumpa kroppen då det var för kallt för att gräva ner den. Armarna var lagda över kroppen som är ett tecken på ånger men kroppen vad inte lagd på ett ställe som en kärleksfull förälder hade "valt". När FBI gör profiler av gärningsmän som mördat barn så spelar dumpplatsen stor roll. Är denna på en plats som är fin som vid ett monument, jätte vackert träd eller så brukar det indikera att det är någon som älskat barnet. Om platsen är, som vid denna pojkens fall, vid en "soptipp" (mer eller mindre) brukar det indikera att det är gjort av någon som inte har samma känslor för barnet och att det inte var en "ren" olycka (även om mordet inte var planerat). Men sådan statistik som de använt för att göra sådana profiler är bara ett verktyg för att få en känsla av vad som skett. De är långt ifrån hundra procentiga. Jag får ändå känslan av att mördaren var mer apatisk kring vad h*n gjort och att denne inte agerade i panik efter mordet.

Det finns ett vittne som sätter två personer, en vuxen och en ungdom, vid dumpplatsen strax innan kroppen hittades. De dolde sin reg-skylt och sa inte ett ord till vittnet som frågade om de behövde hjälp. Om dessa två var de som dumpade kroppen så var den vuxne i det sällskapet kall snarare än nervös om man läser vad vittnet säger.

Eftersom att barnet fått vård vid några få tillfällen, då har det rört sig om akut vård, så finns barnet i något arkiv. Poliserna fick hjälp av massa kvinnor att gå igenom alla arkiv inom ett stort område kring där kroppen hittades utan att finna någon som matchade vad de sökte.

DNA går inte att få ifrån pojken, det bästa de fått är sådant där mDNA eller vad det heter. Det kan utesluta vissa personer som släktingar till barnet men mDNA delas av många så det kan inte säga exakt vem som är släkt med han om man har något att jämföra med. Så det kan ge en indikation på vem som kan vara släkt och utesluta några helt. På detta vis har man uteslutit en misstänkt: "Fosterfamiljen" som de kallas. Men det har inte jämförts med en annan misstänkt: "M".

Vi får väl se vad som ska göras med "M" och mDNAt. Förmodligen lär de inte testa de emot varandra för "M" säger att hon bara var pojkens styvsyster så de delar inget DNA av naturliga skäl.

Poliserna jobbar efter "M"teorin just för tillfället. Det lär dröja innan de släpper sina framsteg, tyvärr- men vi får vänta och se om de kan utesluta den teorin eller om de kan bevisa dess sanning-
Citera
2013-05-25, 19:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen hårklippningen.

Citat:

Har också funderat i dessa banor. Nu kan ev. den stackars pojken lidit av någon slags sjukdom som gjorde att det lätt uppstod blåmärken på hans kropp.

Förstår inte varför den person som utförde denna dåliga hårklippning gjorde den överhuvudtaget om pojken ändå skulle dödas efteråt?

Ja han måste finnas någonstans i något register men var? Samt under vilket namn?
Citera
2013-05-27, 11:19
Medlem
Motalas avatar
Citat:

Det var det första jag tänkte på när jag fann tråden idag.

Jag minns själv hur illa jag tyckte att bli klippt även det på 50 talet.
Jag tror som du trots pojkens medicoinska anamnes eller kanske just tack vare den att pojken kanske oplanerat dog tack vare "tvångsklippning" som han emotsatte sig. DSärav det dåliga resultatet av klippningen. Då pojken avled slutfördes aldrig klippningen. Och pojken lades omsorgsfullt i sin Box. Inlindande kan ju tyda på omtanke om pojken dvs att det inte var avsett att han skulle mista livet. mamman/vårdnadshavaren ville undgå upptäckt.
Citera
2013-05-27, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motala
Det var det första jag tänkte på när jag fann tråden idag.

Jag minns själv hur illa jag tyckte att bli klippt även det på 50 talet.
Jag tror som du trots pojkens medicoinska anamnes eller kanske just tack vare den att pojken kanske oplanerat dog tack vare "tvångsklippning" som han emotsatte sig. DSärav det dåliga resultatet av klippningen. Då pojken avled slutfördes aldrig klippningen. Och pojken lades omsorgsfullt i sin Box. Inlindande kan ju tyda på omtanke om pojken dvs att det inte var avsett att han skulle mista livet. mamman/vårdnadshavaren ville undgå upptäckt.

Klippning av naglar och hår har skett strax efter ett bad med tanke på det jag skrev i tidigare inlägg. Naglarna är fint klippta men inte håret. Pojken hade många blåmärken över hela kroppen, vissa ställen är så utsatta att de är heltäckta med blåmärken. Som jag ser det så tyder de fynd som gjorts på att det är en kvinna och att barnet blivit slagen över en längre tid den dagen, med tanke på hur många blåmärken det var och allt som hunnit ske strax innan pojken tillslut dog.

Allt man kan anta av vad som hittades är:
Pojken badade före klippning (fanns massa hår på hans kropp som var korta, så klippningen var inte till för att påverka hur han ser ut) och strax innan han dog badades han (rynkig han och fötter).

Denna pojken hade dålig hälsa utan att få vård, bara vid få tillfällen när det var akut har han fått vård. Han hade inga ärr efter vaccination. Han hade ärr som inte är ifrån läkarvård som antingen kommit till efter han skadat sig vid bus och lek eller vid misshandel. Detta ger en bild av de som tog hand om honom. De är villiga att rädda hans liv men inte söka vård för annat. Obduktionen visade att pojken hade fått mycket dålig näring i ca ett år innan han blev mördad. Detta säger en del om de som tog hand om honom med tanke på att de hade en bil att göra sig av med kroppen. Har de en bil så borde de ha pengar till mat. Så man kan anta att pojken medvetet undanhölls mat och att de som tog hand om han medvetet struntade i hans hälsa.

Det finns en avvikelse i hur de som tog hand om honom bar sig åt med hans hälsa, och det är att de faktiskt gett han en medicin för en ögonsjukdom strax innan han blev mördad som inte är akut.

Eftersom att pojken inte fått kläder på sig när han blev dumpad så tror jag inte att de som gjorde de hyste någon större respekt för barnet.

Det ända jag inte förstår mig på är varför ena handen inte var rynkig? Kan handen varit fastknuten för att barnet inte ska rymma eller göra motstånd?

Men jag vet inte om jag skulle tolka det som att det var klippningen isig som triggade mördaren att misshandla barnet till döds. Jag tror snarare att misshandeln höll på under hela badet, naglarna och vid klippningen. Handavtrycket kan ha varit ifrån när pojken blev tryckt under vatten med. Man hittade ju en rödaktig vätska som bildas när man kräks. Kanske fick pojken tillslut in vatten i lungorna, hostade och kräktes pga av att vårdtagaren tryckte ner huvudet under vattnet..
Citera
2013-05-27, 12:04
Medlem
En sak till jag tänker på. Pojken hade blåmärken i nacken som man tror kan ha kommit eftersom att efter man är död så samlas blodet dit man har kontakt med något som mark eller golv. Men pojken hade ett ganska runt huvud och när han låg ner så borde hans runda huvud gjort så hans nacke inte fick kontakt med lådan. De kanske kom till under dödsmisshandeln?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in