Tack TS för att du uppmärksammade mig på ett mkt intressant fall. Lite för intressant för mitt eget bästa t o m. Har haft Jack The Ripper-paus i ett par år nu för min mentala hälsas skull (vad är sant, vad är bara myter, vilka hade han ihjäl, ett ständigt vridande och vändande på the canonical five etc), och detta fall verkar vara ett sådant som man kan bli lite beyond frustrerad om man börjar dyka ner i för mycket.
Jag skulle iaf bli förvånad om det skulle visa sig att det inte är en kvinna som är GM. Tror snarare på en Andrea Yates-typ än ngn Rose West-typ, trots att skadorna på kroppen indikerar sadism vid första anblicken.
Myiss: Väldigt vettiga och genomtänkta inlägg du har postat här i tråden. Hatten av.
Tack TS för att du uppmärksammade mig på ett mkt intressant fall. Lite för intressant för mitt eget bästa t o m. Har haft Jack The Ripper-paus i ett par år nu för min mentala hälsas skull (vad är sant, vad är bara myter, vilka hade han ihjäl, ett ständigt vridande och vändande på the canonical five etc), och detta fall verkar vara ett sådant som man kan bli lite beyond frustrerad om man börjar dyka ner i för mycket.
Jag skulle iaf bli förvånad om det skulle visa sig att det inte är en kvinna som är GM. Tror snarare på en Andrea Yates-typ än ngn Rose West-typ, trots att skadorna på kroppen indikerar sadism vid första anblicken.
Myiss: Väldigt vettiga och genomtänkta inlägg du har postat här i tråden. Hatten av.
Tack!
Jag skriver en bok om Jack the ripper för tillfället. Jag är mer insatt i de morden än i detta.
Jag håller med, det är svårt att veta exakt vad som skett och hur.
Det viktiga att göra är att låta "bevisen" tala för sig själv.
Om du vill skriva om Jack the ripper, maila gärna
Rose West var en dominant kvinna (Fred West tog livet av sig efter att Rose inte svarat på hans brev, vilket indikerar att hon var den dominanta av dem). Visst var det Fred som fick utföra de mesta av tortyren som deras offer fick utstå, förutom vid minst ett av fallen. Där Freds dotter blev mördad av Rose medan Fred satt inne.
Rose West skulle förmodligen kunna göra så emot ett barn OM det var mindre pojkar som hon och Fred hade fokus på. Men Rose och Fred föredrog unga kvinnor.
Andrea Yates led förmodligen av en svår hormonrubbning efter barnafödande. Tillexempel en svår hypotyreos som ledde till att hon hallucinerade och led av dålig verklighetsuppfattning. Hon låg inne på sjukhus för hennes mentala problem till deras pengar tog slut. Hennes man vägrade använda kondom eller liknande för att skydda emot graviditet. Barn på barn vid svåra hormonrubbningar kan ha förödande konsekvenser. Därav att hon trodde att hon räddade sina barn genom att dränka dem. Även om den äldsta grät och lovade att aldrig vara olydig igen medan hon släpade honom till badkaret. Andrea skulle inte skada sina barn, på det sätt som "the boy in the box" blev skadad. Hon trodde hon räddade sina barn ifrån helvetet.
Jag tror kvinnan var ostabil där hon pendlade mellan ett dominant tillstånd och ett mildare tillstånd. Om du tar "pojken som kallades det" mamma så tror jag du är ganska nära kvinnan i detta fall. Och om man ska tro "M"s story så hade mamman en sexuell dragning till barn ihop med hennes man. Jag tror kvinnan led av någon hormonrubbning, men inte på samma vis som Andera Yates. Jag tror att den som mördade "the boy in the box" hade mer skiftande hormoner, medan Andreas bara blev värre och värre.
Bumpar denna tråd då jag nyligen återupptäckte fallet. Och jag undrar, har något nytt uppkommit i detta fall eller är identiteten på pojken fortfarande okänd?
Jag funderar också på om det är möjligt att pojken kan ha dött i samband med en s.k. "exorcism"?, att en våldsam djävulsutdrivning kan ha tagit pojken av daga?
Bumpar denna tråd då jag nyligen återupptäckte fallet. Och jag undrar, har något nytt uppkommit i detta fall eller är identiteten på pojken fortfarande okänd?
Jag funderar också på om det är möjligt att pojken kan ha dött i samband med en s.k. "exorcism"?, att en våldsam djävulsutdrivning kan ha tagit pojken av daga?
Kolla sista teorin här, en mentalpatient, som enligt egen utsago, sexuellt utsatt av sin egen mor hävdar att när hon var ung, så var hon med sin mor när hon köpte en liten pojke...
Pojken:
Vit pojke
102-103 cm
13.6 kg
Undernärd
Ljust hår
Blå ögon
Mycket blåmärken på ben, armar och huvud
Nyligen klippt hår
Omskärd
Inga vaccinations ärr
Alla mjölktänder
Aningen stora framtänder
Skrynkliga fötter och höger hand ifrån vatten
Naglar nyligen klippta
Någon slags ögonmedicin fanns det spar av
Inte ätit två till tre timmar innan död
Inga frakturer (visa källor säger vänster armen hade en gammal fraktur, som överstämde med ett försvunnet barn i liknande ålder som uteslutits vara the boy in the box av andra skäl)
Sju ärr:
Tre som var gjort av medicinsk orask: ljumske (Proximal Saphenous Vein Cutdown), bröst och vänster vrist (Distal Saphenous Vein Cutdown) ärren hade läkt fint och lämnat minimalt med ärr
Ett annat ärr på vänster sida av bröstet
Ett annat rund men inte jämnt ärr på vänster armbåge
Ett annat L format på hakan
Bevisen:
Pappkartongs låda som brukade inneha en barnvagga ifrån JC Penney Co (som kroppen låg i)
Tolv sådana såldes varav mellan sex till elva återfanns beroende på vilken källa men tror på.
En filt klippt i två bitar. En av bitarna var mindre än den andra och hade motorolja på sig.
Min tolkning
Skrynkliga fötter och hand
Om effekten uppstod post mortem måste kroppen ha varit i vatten minst två timmar för att få sådana skrynklor. Efter en timma, i kallt vatten, skulle huden bli skrynklig på fingertopparna medan samma effekt sker efter femton minuter i varmt vatten när någon är död. Eftersom hela pojkens hand och båda fötter var skrynkliga så måste han ha haft dem i varmt vatten minst två timmar eller fyra timmar i kallt vatten om han var död.
Bevisen talar emot att pojken skulle ha legat i vatten så efter sin död:
Om pojken var i vatten så länge post mortem skulle håret ifrån den dåliga klippningen ha sköljts bort och inte återfunnits på pojkens kropp.
Jag tar förgivet att pojken blev klippt strax innan han blev mördad eftersom det finns ett blåmärke som visar att någon höll pojken hårt i huvudet som om han försökte kämpa emot det.
Och om pojken lades i vatten post mortem skulle hans muskler inte hålla hans vänsterhand ovan vattnet. Dessutom var klippningen gjord slarvigt och om kroppen låg i vatten i åtminstone två timmar så skulle det indikera att mördaren hade tid och hade i såfall inte behövt skynda sig med klippningen.
Därför tar jag förgivet att pojken var i vattnet innan han dog direkt efter klippt sedan mördad. Hade pojken blivit mördad länge efter badet hade hans hand och fötter inte varit rynkiga.
Bad, klippning sedan mördad eller bad, mördad sedan klippt. Men eftersom pojken hade ett blåmärke som indikerar att han kämpa emot klippningen så tror jag på det första.
Längd, ålder och vikt.
Eftersom pojken hade full uppsättning av mjölktänder han var minst 2 ½ år gammal. Han var 102-103 cm och vägde 13,6 kg. Det finns växtkurvor som barnen förväntas följa. Den "normala" kurvan representerar de flesta barns mönster i tillväxten. +1 Betyder en kurva över och -1 är en under.
Den genomsnittliga mannen är nu 180,5 cm. Men varje år ökar den genomsnittliga längden av en man ca 0,09 cm. Om pojken skulle varit vuxen ca 1972 då den genomsnittliga mannen var ca 3,6 cm kortare än nu skulle den normala längden varit 176,9 cm.
Visserligen föder vi större barn nu emot 1950-talet. Men skillnaden skulle ändra vilken tillväxtkurva ett barn skulle få nu eller då. Så jag kommer att använda samma kurvor som har använts på mig som är född 1986 och mitt barn som är född 2008.
Ett barn får en period av stabiliserad tillväxt efter två år och en period då det kommer att växa mer när det är sex år gammal. Men detta sker endast om barnet får all den näring som kroppen behöver.
Det första året av ett barns liv kommer de, oftast, inte att ändra en kurva snabbare än på tre månader. Efter barnet är två år gammalt bör de inte ändra mer än en halv kurva per år.
Eftersom pojkens kropp var undernärd med en vikt på 13,6 kg och en längd på 102-103 cm tänkte jag jämföra viktkurvor och längdkurvor med en gissad ålder och när jag hittar rätt ålder som skulle innebära en undernärd kropp har jag min gissat åldern för pojken.
Låt oss börja med antagandet att pojken var 2 ½ år gammal:
Pojkens längd och vikt innebär att han inte var undernärd. Han är på toppen av längdkurvan och någonstans i mitten på viktkurvan. +3 Längd och -0.5 vikt. Låt oss säga att han var 3 år:
Pojkens längd och vikt innebär att han inte var undernärd. Han är tvåa ifrån toppen på längdkurvan och någonstans i mitten på viktkurvan. 2 L och -1 V. Låt oss säga att han var 3 ½ år:
Pojkens längd och vikt skulle inte föreslå att han var undernärd. Han är någonstans i mitten av längdkurvan och han är mer än två kurvor från botten på viktkurvan. 0,5 L och -1,5 V. Låt oss säga att han var 4 år:
Pojkens längd och vikt skulle förmodligen inte antyda att han var undernärd. Han är någonstans i mitten längdkurvan och den andra från botten på viktkurva. -0.5 L och -2 V. Låt oss säga att han var 4 ½ år:
Pojkens längd och vikt skulle förmodligen inte antyda att han var undernärd. Han är kort för sin ålder och smal. -1 L och - 2,3 V. Låt oss säga att han var 5 år:
Pojkens längd och vikt betyder förmodligen att han var undernärd. Han är kort för sin ålder och kan vara undernärd. -2 L och -2.5 V Låt oss säga att han var 5 ½ år:
Pojkens längd och vikt skulle starkt föreslå att han var undernärd. Han är väldigt kort för sin ålder. -2.8 L och mer än -3,0 L Låt oss säga att han var 6 år:
Pojkens längd och vikt skulle betyda att han är undernärd. Han är mycket kort och ser undernärd ut.
Jag antar att han var ungefär fem år gammal. Jag tror att han var kort på grund av fysisk sjukdom och/eller för att han behandlades illa runt det senaste året vilket också gjorde honom så smal. Om han skulle varit utsatt för svält en längre period skulle han varit kort för sin ålder. Eftersom han misshandlades till döds skulle misstänka att svält användes som ett straff. Men jag kan inte utesluta möjligheten till somatiska skäl, såsom celiaki eller kanske en genetisk sjukdom som skulle gjort pojken undernärd och kort.
Låt oss leka med tanken att han var fem år gammal vid tiden för sin död. Låt oss anta att han var undernärd det sista året innan han dog. Det skulle betyda att han växte som han borde, tills han var ca fyra. Eftersom vi antar att han var undernärd sista året skulle hans kurva förändras mer än ½ kurva (som är en normal tillväxt i båda riktningarna under ett år). Hans längdkurva var -2 på grund av undernäring året innan tidpunkten för dödsfallet så han borde varit -1 vid fyra års ålder. Han gick alltså ner en kurva på ett år, vilket överstämmer med undernäring. Och det skulle betyda, eftersom barn är ganska stabila i sin tillväxt ifrån två till sex, att han hade varit ca 88 cm som tvååring. Eftersom du kan dubbla någons längd när de är två för att få en hint om vad deras vuxna längd kommer att bli kan vi försöka med min gissning: 88 cm + 88 cm = 176 cm vilket var ungefär den genomsnittliga mannens längd på den tiden.
Om vi skulle anta att han var fyra år gammal skulle han varit 89 cm vid två års ålder. Och hans vuxna längd skulle vara ca 178 cm.
Om vi skulle anta att han var 5 ½ år gammal skulle han varit 82 cm vid två års ålder. Och hans vuxna längd skulle varit ca 164 cm.
Om vi skulle anta att han var sex år gammal skulle han varit 80 cm vid två års ålder. Och hans vuxna längd skulle ha varit ca 160 cm.
Citerar dig; "Eftersom pojken hade full uppsättning av mjölktänder han var minst 2 ½ år gammal"
-Detta kan jag upplysa om att det inte stämmer. Av den anledningen att mitt eget barn hade full/ komplett uppsättning mjölktänder innan sin ettårsdag.[I] Något som enligt BVC-sköterskan är ovanligt men inte alls unikt.
[/i]
- Jag menar inte att pojken i lådan varit yngre än 2,5 år men just tandutvecklingen är inte, som du påstår, ett bevis för att så skulle vara fallet.
Det indikerar att han troligen varit över två år, men det är absolut inget bevis på att han varit minst 2,5 år.
Jag uppfattar din kommentar som mycket välskriven, intressant, trovärdig och tillsynes byggd på välgrundade påståenden.
Men just att du har fel angående detta med tänderna får mig att undra hur väl underbyggda dina övriga påståenden är.
Varifrån hämtar du informationen/ den medicinska faktan?
Nära en lösning och antagligen kommer namnet vara känt i slutet av året.
Min engelska är inte så jättebra men jag förstod det på videon att man håller på och knäcka gåtan med hjälp av DNA? Hoppas verkligen det kommer fram nu.
Philadelphia police uncover name of "The Boy in the Box"
Citat:
A murder mystery that has gripped Philadelphia for 65 years has been solved. America's unknown child, "The Boy in the Box," now has a name and criminal charges could still be filed.
Citat:
Philadelphia police will be giving an update on the case as early as next week.
Fantastiska nyheter. Det här fallet har jag funderat en del på genom åren. Får verkligen se till att hålla koll nästa vecka när namnet beräknas offentliggöras. Såg att Colleen Fitzpatrick inte helt oväntat är inblandad. Önskar att hon kunde få tillgång till Isdalskvinnans DNA också någon gång, men norska polisen verkar tyvärr rätt osugna.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!