Citat:
Såvitt jag har hört plockade polisen upp honom efter ett fall där han slagit i huvudet. Ok. Men då var ryktet om en "bekännelse på dödsbädden" definitivt något påhittat ...
Mötte honom en ganska kort tid innan han gick bort. Han var då svårt marinerad i sitt eget förfall. Ögonen var som små svarta brunnar, där de kvävda ångestropen från instängda gastar och demoner kunde anas. Omgivningen tystnade helt, och alla tittade med ett öga över axeln ...
Skulle någon våga peta på honom och ställa frågan. Jag kanske. Men innan jag fattade mod syntes han klampa bort i fjärran med sin imponerande ryggtavla
Mötte honom en ganska kort tid innan han gick bort. Han var då svårt marinerad i sitt eget förfall. Ögonen var som små svarta brunnar, där de kvävda ångestropen från instängda gastar och demoner kunde anas. Omgivningen tystnade helt, och alla tittade med ett öga över axeln ...
Skulle någon våga peta på honom och ställa frågan. Jag kanske. Men innan jag fattade mod syntes han klampa bort i fjärran med sin imponerande ryggtavla
Han verkade bli kralligare med åren. Samt mycket illa däran. Om man hade tur och approcherade honom på ett sätt som han i stunden råkade uppskatta, så kunde ett samspråk säkert varit givande en stund. Somliga poliser och åklagare gillade att "slänga käft" med honom.
Gällande skallskadan, så slog han inte i huvudet förrän han lämnade beroendeakuten dagen efter ingripandet. Han ramlade baklänges och slog i bakhuvudet efter att fått ett krampanfall utanför entrén. Som dödsorsak angavs skallskador i kombination med allmän organsvikt.
Vid ingripandet som till att börja med förde honom till ortopedakuten bröt han armen. Åklagaren menade att det fanns inga misstankar om brott i samband med händelsen eller dess efterspel. CP hade uppträtt störande och berusad i Sollentuna C och var upprörd över att någon fotograferat honom. Efter behandlingen på ortopedakuten blåste han 2,25‰. På morgonen därpå innan han lämnade sjukhuset 0,6‰.
"Bekännelse på dödsbädden" handlar nog om att Joakim Palme efter dödsfallet berättade att CP under den senaste tiden på olika sätt försökt komma i kontakt med familjen. Han säger att han "uppfattade att det rörde sig om ett erkännande".
Källa DN.