Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-13, 16:05
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Såvitt jag har hört plockade polisen upp honom efter ett fall där han slagit i huvudet. Ok. Men då var ryktet om en "bekännelse på dödsbädden" definitivt något påhittat ...

Mötte honom en ganska kort tid innan han gick bort. Han var då svårt marinerad i sitt eget förfall. Ögonen var som små svarta brunnar, där de kvävda ångestropen från instängda gastar och demoner kunde anas. Omgivningen tystnade helt, och alla tittade med ett öga över axeln ...

Skulle någon våga peta på honom och ställa frågan. Jag kanske. Men innan jag fattade mod syntes han klampa bort i fjärran med sin imponerande ryggtavla

Han verkade bli kralligare med åren. Samt mycket illa däran. Om man hade tur och approcherade honom på ett sätt som han i stunden råkade uppskatta, så kunde ett samspråk säkert varit givande en stund. Somliga poliser och åklagare gillade att "slänga käft" med honom.

Gällande skallskadan, så slog han inte i huvudet förrän han lämnade beroendeakuten dagen efter ingripandet. Han ramlade baklänges och slog i bakhuvudet efter att fått ett krampanfall utanför entrén. Som dödsorsak angavs skallskador i kombination med allmän organsvikt.

Vid ingripandet som till att börja med förde honom till ortopedakuten bröt han armen. Åklagaren menade att det fanns inga misstankar om brott i samband med händelsen eller dess efterspel. CP hade uppträtt störande och berusad i Sollentuna C och var upprörd över att någon fotograferat honom. Efter behandlingen på ortopedakuten blåste han 2,25‰. På morgonen därpå innan han lämnade sjukhuset 0,6‰.

"Bekännelse på dödsbädden" handlar nog om att Joakim Palme efter dödsfallet berättade att CP under den senaste tiden på olika sätt försökt komma i kontakt med familjen. Han säger att han "uppfattade att det rörde sig om ett erkännande".

Källa DN.
Citera
2024-11-13, 16:24
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Beträffande vapen. Vi vet att Christer hade för vana att gå runt beväpnad. Bara där har han förstås en enorm fördel som kandidat för ett spontant impulsdåd. Men det är riktigt att inget noterat någon vana att gå runt med just skjutvapen.

Men om man ponerar att Cedergrens dödsbäddsbekännelse stämmer och att CP av förklarliga skäl aldrig handskades med skjutvapen igen efter den 28 februari 1986 blir det bara ett kort tidsfönster för omvärlden att ens hinna uppfatta att han var med vapen i början av 1986.

Jag menar att det finns en rimlig möjlighet att CP sett revolvern som en naturlig uppgradering av sin vanliga beväpning och brukade gå runt med den i början av 1986, för att sedan aldrig mer befatta sig med vapnet. Vilket omvärlden aldrig hann uppfatta.

Om det skulle vara så ställer jag mig tveksam till att avfärda ett impulsmord baserat på kanske litet förutfattade meningar om hur han borde ha betett sig i mötesögonblicket. Det finns tillräckligt många vittnen som säger att GM dröjde sig kvar efter skotten för att man ska kunna se det som fullt möjligt. Och CP hade förstås erfarenhet av att fly in i just den gränden efter tidigare våldsdåd. Det kan ha suttit i ryggmärgen.

Känner ej till att någon avfärdat möjligheten.

Citat:
Hjärnskadan ska han ha fått när han knockats av en skolkamrat som 15-åring.

Så här skriver Lennart Håård om tiden efter hjärnskadan:

Han blev kriminell, stal, hade behov av narkotika, drack sprit och tog till våld för att skada.
– Christer behöver psykiatrisk vård, sade hans pappa, som den 8 april 1967 åkte akut med sin son till psykmottagningen på Karolinska sjukhuset.
Christer Pettersson var då 20 år.
Vårdbehov intygas av flera läkare och en av dem skriver bland annat i en personutredning:
”Christers nervositet synes ha förvärrats efter denna händelse. ”
En annan skriver:
”Tidig hjärnskada med kvarstående neurotisering och benägenhet för aggressionsuppladdning. ”
Jag har själv pratat med professor Lars Lidberg, numera avliden, om Christers hjärnskada.
Professor Lidberg menade att hjärnan har en spärr, vi kan likna den med en tröskel, som hindrar ett högre tryck i hjärnan och impulser till våldsamhet.
– Christers tröskel slogs sönder, sade Lidberg.
Det betyder att trycket i hjärnan ökar snabbt som blixten och impulser styr våldshandlingar.

Jag har själv upplevt den reaktionen hos Christer.
Den gången satt vi vid ett litet bord i Solna affärscentrum och jag hade förberett en intervju.
– Jag har en jobbig fråga, mycket jobbig, sa jag.
– Ja, schut … schuut.
– Den är tuff och jag vill att du får den om tre minuter, fortsatte jag.
Efter några minuters tystnad ställde jag frågan.

”Christer, om jag säger att jag vet att du fick
revolvern av Sigge Cedergren, vad säger du då?”

I samma ögonblick böjde sig Christer fram mot mig, grep tag i bordskanten och jag bara väntade på att han skulle tippa bordet över mig.
Christer Petterssons ögon var svarta.
Efter en stund sjönk han tillbaka på stolen.
Efter det har jag aldrig mer försatt mig i det läget när jag träffat Christer.

Det är mycket sannolikt att CP hade någon form av hjärnskada, men vad livmedikus Lidberg menar begriper jag inte. Är det att han hade skador på prefrontalkortex?

Hjärnan ska ha undersökts särskilt efter dödsfallet. Om det var en vanlig rättspatologisk undersökning eller en insats som motiverades av ett mer allmänt intresse för hans hjärna vet jag inte. Inte heller vad man i sådana fall kom fram till.
Citera
2024-11-13, 17:46
Medlem
Knattarnas avatar
Christer Pettersson ville komma i kontakt med Mårten mot slutet och Mårten var inte avvisande. Den välrenommerade kriminalreportern Lennart Håård skötte kontakten, och ett möte mellan Christer, Mårten och Håård såg ut att vara på gång. Mårten skulle bara dubbelkolla med Lisbeth och familjen först. Christer hade till och med köpt nya jeans för att vara fin till mötet. Sedan dog plötsligt Christer.

Lennart Håård intervjuade Christer under upptakten till det planerade mötet. Följande är ett direkt citat av Christer Pettersson angående mötet:

– Jag vet vem som sköt Palme, svarade han. Och det ska jag tala om för Mårten.

Följande är ett påstått citat av Christer Pettersson återgivet av hans sista flickvän:

– Jag ska då tala om för Mårten att jag sköt hans far. Jag vill att han ska hälsa till Lisbet och att jag förstår att hon aldrig förlåter mig.

Även om man bara väljer att tro på det direkta citatet som antecknats av Lennart Håård kan man fundera länge och väl över Christers intentioner med det planerade mötet med Mårten.

Ville han spela ett rent sadistiskt och brutalt spratt på sonen till statsministern han aldrig sköt? Här kan man notera att det knappast fanns några ekonomiska incitament till skillnad från diverse kommersiella sammanhang han figurerat i mot betalning.

Ville han berätta att någon annan skjutit Palme? Han sa ju till Lennart Håård att han visste vem som sköt. Här kan man notera att han i så fall aldrig försökt inkassera några 50 miljoner för denna sensationella information.

Eller hade han någon annan anledning.

Källor:
https://palmemordet.story.aftonblade...pter/christer/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...jag-skot-palme
Senast redigerad av Knattarna 2024-11-13 kl. 18:07.
Citera
2024-11-13, 17:47
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det är mycket sannolikt att CP hade någon form av hjärnskada, men vad livmedikus Lidberg menar begriper jag inte. Är det att han hade skador på prefrontalkortex?

Hjärnan ska ha undersökts särskilt efter dödsfallet. Om det var en vanlig rättspatologisk undersökning eller en insats som motiverades av ett mer allmänt intresse för hans hjärna vet jag inte. Inte heller vad man i sådana fall kom fram till.

Är ej insatt i det medicinska, men prefrontalkortex låter som ett hyfsat antagande.
Citera
2024-11-14, 11:22
Medlem
Roerligs avatar
Det vore intressant om kunde bringas klarhet i om hjärnskadan var konstaterad och hur den i sådana fall artade sig, eller om den blott var ett antagande - killen är tokig, saknar spärrar helt och hade utsattes för våld mot huvudet i ungdomen, alltså måste det finnas en "anomali" i hjärnan.
Citera
2024-11-15, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det vore intressant om kunde bringas klarhet i om hjärnskadan var konstaterad och hur den i sådana fall artade sig, eller om den blott var ett antagande
Det kan man nog säga med säkerhet med tanke på de brott han gjorde sig skyldig till som var impulsstyrda oavsett om det var dråp eller snatteri.

Och på det alkohol och amfetaminmissbruk. Och en sån skulle alltså klarat av detta. För det är några timmars planering, väntande ordna revolver hos Sigge med mera. Blir för mycket för att det ska vara trovärdigt

Synd att en sån kompetent polis som Ölvebro kom in i utredningen. Han borde fortsatt löst grova brott istället som han var duktig på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in