• 1
  • 2
2012-08-16, 11:37
Medlem
Hej

Positiv pension ringde mig för 2 veckor sedan och tjatade om nått jävla pensions sparande (Jag är i 20 årsåldern, har csn och jobbar inte, ganska ointressant för mig m.a.o). Men jag fastnade i samtalet och det är ohövligt att lägga på.

Sagt och gjort, han prata på och skickade ett email som jag skulle svara på om jag ville ändra någonting och det mailet fick jag.

Jag struntade i att skicka tillbaka någonting och sket i allt vad det samtalet innebar.

Idag ringer dom igen, säger att jag ingått i ett avtal och att "det enligt dom är uppenbart att jag vill ha tjänsen om jag inte svarar på mailet (WTF?)" och frågar om jag vill betala i klumpsumma eller månadsvis. Jag blir helt till mig och bestrider det eftersom jag varken har något minne av ett avtal eller att jag vill ha en tjänst om jag inte svarar på försäljnings emailet..

Vad händer om jag skiter i att betala ett korvöre till dessa jävla lurendrejare?

EDIT: Ursäkta om det är sammanhängande, jag är lite förbannad nu.
Citera
2012-08-16, 11:42
Bannlyst
Börja med att du vill upphäva avtalet, lyckats inte detta säg då att du vill sätta in en klumpsumma på 10 svenska kronor vad jag förstår så har du inte ännu bundit dig för någon summa, tala om för dem att det är din första och sista insättning, och att du nu hoppas de förvaltar ditt kapital förnuftigt.
Citera
2012-08-16, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onkelkonkelkonkel
Börja med att du vill upphäva avtalet, lyckats inte detta säg då att du vill sätta in en klumpsumma på 10 svenska kronor vad jag förstår så har du inte ännu bundit dig för någon summa, tala om för dem att det är din första och sista insättning, och att du nu hoppas de förvaltar ditt kapital förnuftigt.

Det är 1 månads uppsägningstid.

Och jag ska tydligen betala omkring 150:-/månad för deras tjänster. Han jag prata med tyckte det var JÄTTEBRA med positiv skitpension, speciellt när man har ett månadskapital på hela 0 stadiga kronor. Jävla fuskare.
Citera
2012-08-16, 11:49
Medlem
Har dom gjort en inspelning på telefon där du tackar ja till tjänsten är det bara att betala... Speciellt nu när det gått över två veckor, eftersom att du enligt distanshandelslagen har 14 dagars ångerrätt från det att du mottagit produkten. ( I detta fal välkomstbrevet )

Det du kan göra är att ringa deras kundtjänst och säga att du inte alls vill ha detta och hoppas på att dom är snälla
Citera
2012-08-16, 11:52
Medlem
Citat:
Du har 14 dagars ångerrätt när du köper varor och tjänster på distans. Reglerna gäller när du handlar på Internet, postorder, TV-shop och telefon. Men kom ihåg att ångerrätten inte gäller för alla varor och tjänster.
Ångerrätten gäller också när du köper tjänster på distans. Det kan exempelvis vara hantverkstjänster. Men lagen gäller även vissa finansiella tjänster som krediter, försäkringar och betaltjänster. Även vid köp av tjänster är ångerfristen 14 dagar utom för livförsäkringar och privat individuellt pensionssparande. Då är den 30 dagar. Som regel gäller ångerfristen från dagen då avtalet ingås. När du köper livförsäkringar räknas fristen från och med den dag du har fått veta att avtalet har ingåtts. Ångerrätten börjar dock aldrig gälla förrän du har fått den information som säljaren måste ge dig. När du köper finansiella tjänster ska du även ha fått avtalsvillkoren för att ångerfristen ska börja löpa

http://www.konsumentverket.se/Lag-ra...distanshandel/
Citera
2012-08-16, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duttisatjone
Har dom gjort en inspelning på telefon där du tackar ja till tjänsten är det bara att betala... Speciellt nu när det gått över två veckor, eftersom att du enligt distanshandelslagen har 14 dagars ångerrätt från det att du mottagit produkten. ( I detta fal välkomstbrevet )

Det du kan göra är att ringa deras kundtjänst och säga att du inte alls vill ha detta och hoppas på att dom är snälla

Jag tackade ja till att få ett mail skickat, det är allt jag tackade ja till. Dom påstod att jag gjort ett skriftligt avtal med dom.

Vad händer om jag vägrar betala om dom nu inte är snälla eller nått?
Citera
2012-08-16, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bckash
Jag tackade ja till att få ett mail skickat, det är allt jag tackade ja till. Dom påstod att jag gjort ett skriftligt avtal med dom.

Vad händer om jag vägrar betala om dom nu inte är snälla eller nått?

Det är bara att ångra avtalet, se inlägget ovan.
Citera
2012-08-16, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tom.jones
Det är bara att ångra avtalet, se inlägget ovan.

Så dom talar inte sanning om att det är 14 dagar? Detta gäller ju privat pensionssparande, alltså är det 30 dagar.

Hänvisar jag till detta så finns det inget problem, om dom insisterar kan jag gå till rätten och vinna mot dom?
Citera
2012-08-16, 12:07
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Så dom talar inte sanning om att det är 14 dagar? Detta gäller ju privat pensionssparande, alltså är det 30 dagar.

Hänvisar jag till detta så finns det inget problem, om dom insisterar kan jag gå till rätten och vinna mot dom?

Bestrid i första hand att det ens har träffats ett avtal och i andra hand för det fall avtal träffats
så vill du använda dig av din ångerrätt och frånträda avtalet.

Gör detta skriftligt.

Sen är det dm som får gå till rätten vilket inte komemr att ske i detta fallet om det du säger stämmer.
Citera
2012-08-16, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Bestrid i första hand att det ens har träffats ett avtal och i andra hand för det fall avtal träffats
så vill du använda dig av din ångerrätt och frånträda avtalet.

Gör detta skriftligt.

Sen är det dm som får gå till rätten vilket inte komemr att ske i detta fallet om det du säger stämmer.

Jag har redan sagt till dom att jag inte är medveten om att jag gått med i något kontrakt, dom insisterade på att jag hade det.

Sen hade min ångertid gått ut (14 dagar) och att jag inte hade något val än att betala nu.
Citera
2012-08-16, 12:50
Medlem
Du skrev ovan att de hävdar att du gått med i avtalet skriftligt? Har du skickat iväg någon namnteckning till företaget? Annars är det ett muntligt avtal. Be personen spela upp samtalet för dig, därefter frågar du personen vart exakt i samtalet du sa att du ville ingå i ett avtal med dem..
Citera
2012-08-16, 12:53
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Nej, det är inte 30 dagar utan 14, för Positiv Pension är inte ett privat pensionssparande, utan en tjänst för att _hantera_ ditt pensionssparande.

PP är ett jävla skumraskföretag, så jag skulle bestrida, men rent tekniskt sett så har dina möjlogheter kraftigt minskat eftersom det gått mer än 14 dagar. Frågan är ju hur sannolikt det är att de skulle välja att processa.
Senast redigerad av EckiEcki 2012-08-16 kl. 12:57.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in