Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-17, 22:35
  #13
Medlem
CuliusJeasars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeGusta
Då tycker jag du skall köra en halvkroppssplitt med fokus på basövningarna.

Måndag: Överkropp
Tisdag: Underkropp
Onsdag: Vila
etc.

Överkropp:
Bänkpress
Lutande bänkpress
Chins
Skivstångsrodd
Militärpress
Hantelcurls
Frenchpress

Underkropp:
Marklyft
Knäböj
Raka Marklyft
Benpress
Cablecrunch
Liggande viktade benlyft

3-4set/övning, 8-12reps/set.

Snodde schemat av SiSenior då jag är för lat för att skriva upp alla övningar.

Kom ihåg att träna som en man. Och vad menar jag med det? Lyft tungt, du skall känna dig helt slut efter ett gympass och verkligen känna hur förjävla trött du är i musklerna.

Här har du svaret. Jag tycker dock inte att du ska köra mer än 4 styrkepass per vecka, alltså 2 underkropp och 2 överkroppspass. Med tanke på din nivå är det mer än tillräckligt. Vill du träna mer än så får du komplettera med konditionsträning. Kör du på det upplägget och sköter återhämtningen bra så kommer du på sikt, säg 2 år, mest troligt ha en riktigt bra fysik.

I dina kläder hade jag deffat först och byggt sen. Resultaten syns bättre om du är relativt smal från början, och synliga resultat är väldigt inspirerande. Tokbanta inte, utan skynda långsamt. 2-3 kg per månad brukar vara en lagom takt, inte mer.
Citera
2012-08-17, 22:36
  #14
Medlem
Bossanova.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Det är roligt att se hur indoktrinerade Flashbackarna har blivit. ”Välj ett. Antingen deffar du eller så bulkar du. Bara ett”. Det går förstås bra att både bygga muskler och gå ner i viktigt samtidigt, även om det inte är optimalt för maximal muskeltillväxt.

Lyssna inte på pseudovetare om du vill se resultat. Jag skrattar högt för mig själv när t.ex. Megusta ovan föreslår att du endast ska ägna dig åt styrketräning. Hahaha. Snälla, kan någon kunnig komma in här och styra upp?


NEJ. Det ska du absolut INTE.

Hur ska jag göra då?
Citera
2012-08-17, 22:40
  #15
Medlem
Bossanova.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuliusJeasar
Här har du svaret. Jag tycker dock inte att du ska köra mer än 4 styrkepass per vecka, alltså 2 underkropp och 2 överkroppspass. Med tanke på din nivå är det mer än tillräckligt. Vill du träna mer än så får du komplettera med konditionsträning. Kör du på det upplägget och sköter återhämtningen bra så kommer du på sikt, säg 2 år, mest troligt ha en riktigt bra fysik.

I dina kläder hade jag deffat först och byggt sen. Resultaten syns bättre om du är relativt smal från början, och synliga resultat är väldigt inspirerande. Tokbanta inte, utan skynda långsamt. 2-3 kg per månad brukar vara en lagom takt, inte mer.

Det jag tänker också, att banta ner mig först och sen börja bygga. Vill lägga mig på ungefär 60kg för att ha en bra grund att bygga på. Vilket är 25kg alltså.. Men det borde inte vara några problem med motivationen.

Ska dock inte stirra mig blind på vågen utan ha koll på hur kroppen faktiskt ser ut i spegeln.
Citera
2012-08-17, 22:45
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossanova.
Hur ska jag göra då?
Styrketräning är bra, men som jag har förstått det vill du framför allt gå ned i vikt. Genom det där schemat kommer din viktnedgång knappast ske inom den period som du helst vill. Dels måste du förstås sköta din kost, dels måste du bränna; t.ex. springa, gå eller cykla. Om det är så att du föredrar att göra det ena framför det andra, trots att detta (enligt flashbackare) inte är optimalt, så är det helt okej. Men det förutsätter dock att du kan hålla uppe kontinuitet, för det är kontinuiteten som är viktigast. Det finns tusen sätt att gå ned i vikt på, och om ett sätt får dig att snabbt tappa tålamodet så är en annan metod naturligtvis att föredra.
Citera
2012-08-17, 22:56
  #17
Medlem
Bossanova.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Styrketräning är bra, men som jag har förstått det vill du framför allt gå ned i vikt. Genom det där schemat kommer din viktnedgång knappast ske inom den period som du helst vill. Dels måste du förstås sköta din kost, dels måste du bränna; t.ex. springa, gå eller cykla. Om det är så att du föredrar att göra det ena framför det andra, trots att detta (enligt flashbackare) inte är optimalt, så är det helt okej. Men det förutsätter dock att du kan hålla uppe kontinuitet, för det är kontinuiteten som är viktigast. Det finns tusen sätt att gå ned i vikt på, och om ett sätt får dig att snabbt tappa tålamodet så är en annan metod naturligtvis att föredra.

Tror jag har bestämt mig för att tappa vikt först och sen börja bygga, känns enklare!
Tack för tipsen!
Citera
2012-08-17, 23:03
  #18
Medlem
CuliusJeasars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Styrketräning är bra, men som jag har förstått det vill du framför allt gå ned i vikt. Genom det där schemat kommer din viktnedgång knappast ske inom den period som du helst vill. Dels måste du förstås sköta din kost, dels måste du bränna; t.ex. springa, gå eller cykla. Om det är så att du föredrar att göra det ena framför det andra, trots att detta (enligt flashbackare) inte är optimalt, så är det helt okej. Men det förutsätter dock att du kan hålla uppe kontinuitet, för det är kontinuiteten som är viktigast. Det finns tusen sätt att gå ned i vikt på, och om ett sätt får dig att snabbt tappa tålamodet så är en annan metod naturligtvis att föredra.

Men håll käft om du inte vet något och sluta förvirra TS, idiot.
Citera
2012-08-17, 23:08
  #19
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Bossanova.

Ja, det sparar du mest tid på till skillnad vad många okunnigare hävdar.


scheutz har inte tagit av sig foliehatten.
Citera
2012-08-17, 23:09
  #20
Medlem
MeGustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossanova.
Tack! Ska försöka hålla mig till det där till en början och efter några veckor köra något annat för att chocka kroppen. Och sen såklart lägga in cardio.

Men som sagt, jag antar att jag behöver gå ner i vikt först och få bort fett innan jag kan börja bygga?
Du kan bygga på underskott också.
Muskeluppbyggnaden styrs inte enbart kcal-intaget.

Så mitt råd till dig är ett underskott på 500kcal per dag, proteinrik kost och självklart styrketräningen. När du har nått den fettprocent du är ute efter lägger du dig antingen på överskott eller balans.
Citera
2012-08-17, 23:10
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossanova.
Tror jag har bestämt mig för att tappa vikt först och sen börja bygga, känns enklare!
Tack för tipsen!
Bra, för övrigt anser jag att du inte bör söka dig till Flashback, eftersom det finns alltför många amatörer här som bara spekulerar. Sök dig hellre någon annanstans där du kan samla kunskap och höja din motivation, för Flashback är inte ett särskilt bra ställe. Det är nämligen fullt av 18-åringar som tränat ett par månader och helt plötsligt känner sig bäst i världen.
Citat:
Ursprungligen postat av CuliusJeasar
Men håll käft om du inte vet något och sluta förvirra TS, idiot.
Så du menar att det optimala sättet att gå ned i vikt är att styrketräna, om vi nu ska tala om optimalt? Att endast styrketräna, och därmed välja bort cardio är inte en särskilt bra väg att gå för TS. Håller du inte med?
Citera
2012-08-17, 23:12
  #22
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Styrketräning är bra, men som jag har förstått det vill du framför allt gå ned i vikt. Genom det där schemat kommer din viktnedgång knappast ske inom den period som du helst vill. Dels måste du förstås sköta din kost, dels måste du bränna; t.ex. springa, gå eller cykla. Om det är så att du föredrar att göra det ena framför det andra, trots att detta (enligt flashbackare) inte är optimalt, så är det helt okej. Men det förutsätter dock att du kan hålla uppe kontinuitet, för det är kontinuiteten som är viktigast. Det finns tusen sätt att gå ned i vikt på, och om ett sätt får dig att snabbt tappa tålamodet så är en annan metod naturligtvis att föredra.

Man kan gå ned i vikt genom att ligga på sofflocket om man så vill, krävs absolut ingen konditionsträning även om det kan vara önskvärt av andra orsaker.


Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Så du menar att det optimala sättet att gå ned i vikt är att styrketräna, om vi nu ska tala om optimalt? Att endast styrketräna, och därmed välja bort cardio är inte en särskilt bra väg att gå för TS. Håller du inte med?
Det bästa sättet finns inte, vad som är bäst beror på vad du vill uppnå. TS pratar om att omvandla muskler till fett, vilket vi väl får tolka som "Gå net i fettmassa samt lägga på sig muskler", för det är styrketräning en ypperlig metod.

Eller för att vända på frågan, vad har du att invända mot att TS styr upp kosten och börjar styrketräna? Varör skulle inte det hjälpa henne att uppnå hennes mål?
__________________
Senast redigerad av Sunner 2012-08-17 kl. 23:14.
Citera
2012-08-17, 23:19
  #23
Medlem
bakispillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossanova.
Kan jag välja bygga och sen deffa?

Ja.
Citera
2012-08-17, 23:21
  #24
Medlem
bakispillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Styrketräning är bra, men som jag har förstått det vill du framför allt gå ned i vikt. Genom det där schemat kommer din viktnedgång knappast ske inom den period som du helst vill. Dels måste du förstås sköta din kost, dels måste du bränna; t.ex. springa, gå eller cykla. Om det är så att du föredrar att göra det ena framför det andra, trots att detta (enligt flashbackare) inte är optimalt, så är det helt okej. Men det förutsätter dock att du kan hålla uppe kontinuitet, för det är kontinuiteten som är viktigast. Det finns tusen sätt att gå ned i vikt på, och om ett sätt får dig att snabbt tappa tålamodet så är en annan metod naturligtvis att föredra.

Varför i hela friden ska hon ut och löpa bort de muskler hon har byggt upp? Eller åtminstone en stor del av massan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in