Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-25, 22:15
  #3025
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jofandu
Jag har ett dussintal olika wobblers, flytande djupgående och flytande som går högre upp. Det som slår mig är att djupet som framgår på förpackningen aldrig stämmer. De som ska gå 1 till 1,8 meter går 10 cm till 30 cm djupt. De som ska gå på flera meters djup är svåra att veta om dom verkligen gör detta, då dessa blir osynliga vid 1,5 meter och djupare pga vattnets grumlighet. Svårt då att se om det är 2 meter eller 4 meter!

Fler som tycker att djupet är bluff och båg?
På den gamla goda tiden då skeden var gjord av stål och inte plast kunde man justera skeden och på så vis ställa in djupet. Sedan går det ju med olika tekniker att justera djupet .
Citera
2021-04-26, 16:17
  #3026
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
På den gamla goda tiden då skeden var gjord av stål och inte plast kunde man justera skeden och på så vis ställa in djupet. Sedan går det ju med olika tekniker att justera djupet .

På Abus Hi-Lo kan du göra just detta
Citera
2021-05-17, 21:00
  #3027
Medlem
Hej, jag är sugen på att börja fiska i sötvatten. Jag har spanat lite på olika sätt att fiska t.ex. abborre med typ jigg och dropshot. Är det någon särskild utrustning man behöver om man ska fiska från land eller något särskilt man bör tänka på? Jag har ett gammalt haspelspö och plockat på mig några drag från biltema, skulle ni säga att det bara är skit eller duger det i krig. Uppskattar även tips om vad man bör prioritera pengarna när man fiskar och knep för att hitta var fisken håller hus.
Citera
2021-05-17, 22:33
  #3028
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TacopajTillFrulle
Hej, jag är sugen på att börja fiska i sötvatten. Jag har spanat lite på olika sätt att fiska t.ex. abborre med typ jigg och dropshot. Är det någon särskild utrustning man behöver om man ska fiska från land eller något särskilt man bör tänka på? Jag har ett gammalt haspelspö och plockat på mig några drag från biltema, skulle ni säga att det bara är skit eller duger det i krig. Uppskattar även tips om vad man bör prioritera pengarna när man fiskar och knep för att hitta var fisken håller hus.

Biltema har faktiskt vassa beten. Har ibland fått mer på deras grejer än svindyra spinnare eller SZ/Westin gummibeten. Ta inte deras beteslås/ståltaffs eller linor. Lär dig knyta fluorcarbon taffsar själv, ca 0.45 mm tjocklek. Sök på Youtube. Det är fina abborrtafsar som även tål en del gäddhugg när du kör flätlina, vilket jag hoppas att du gör. Knyta eget är snällare för plånboken och fungerar lika bra. Material brukar jag beställa från typ fiske.se eller dogger, beroende på vilka som har vad i lager just då. Köper aldrig saker i en fiskeaffär då det läggs på typ minst 20 på allt, och har du handlat online istället för en 500 kr med gratis frakt har du sparat någon hundralapp.

Spinnare och flytande wobblers som dyker vid invevning är heta alternativ nu när vi börjar oss sommaren. Det är det vanligaste om man inte ska nörda in sig förmycket på olika saker. Kolla också upp offsetkrokar för jiggar hur det fungerar, det är effektivt på sommaren när fisken står vid vegetation och gömmer sig, abborre och gädda. Du kan även fiska mer på botten med dessa utan att bli av med varje jig hela tiden. Krokningen är dock lite svårare med offset/weedless. Är fisket på sommaren riktigt segt och det är varmt, köp en popper anka eller ett paket med två popper grodor från biltema och släng i vassen. Där står gäddorna gömda och spar på energin och väntar på djur som simmar eller trillat i. Fick nästan bara gäddor på detta sätt förra sommaren då jag fiskade från land. Glöm inte ståltaffsen bara, då huggen kan vara våldsamma, även från smågäddorna. Eller alternativt en tjockare fluorcarbon taffs typ 0.90. Många kör med 1mm tjocklek men själv tycker jag det är onödigt och blir stelt. Gäller att kolla denne efter huggmärken eller annat emellanåt, och byta om det behövs.
Citera
2021-05-18, 09:51
  #3029
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
.. Ta inte deras beteslås/ståltaffs eller linor. Lär dig knyta fluorcarbon taffsar själv, ca 0.45 mm tjocklek. Sök på Youtube. Det är fina abborrtafsar som även tål en del gäddhugg när du kör flätlina, vilket jag hoppas att du gör. Knyta eget är snällare för plånboken och fungerar lika bra. ..
Jag knyter mina egna gäddtafsar med Abu beteslås i minsta storlek och 0,60 nylonlina, har tålt alla gäddhugg utom en gång för länge sen. Jo billigare och bättre för fisket.
Citera
2021-05-18, 12:53
  #3030
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Jag knyter mina egna gäddtafsar med Abu beteslås i minsta storlek och 0,60 nylonlina, har tålt alla gäddhugg utom en gång för länge sen. Jo billigare och bättre för fisket.

Jag tror heller inte man måste ha det grövsta för att klara huggen. Det gäller att kolla efter bit och rivmärken bara emellanåt och då på engång byta. Många slarvar med detta och tror att de måste istället gå upp i dimension. Hur känns 0.60 i storlek när du fiskar för abborre? Med typ beten och jiggar under 10 gram?
Citera
2021-05-18, 17:13
  #3031
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
Jag tror heller inte man måste ha det grövsta för att klara huggen. Det gäller att kolla efter bit och rivmärken bara emellanåt och då på engång byta. Många slarvar med detta och tror att de måste istället gå upp i dimension. Hur känns 0.60 i storlek när du fiskar för abborre? Med typ beten och jiggar under 10 gram?
0,60 är ju lite grov och vecklar inte ut sig helt med en jigg/liten spinnare bakom, så är det. Det marginella man då kan missa i direktkontakt tror jag har liten betydelse för en hungrig abborre som inte släpper taget så snabbt, men fiskar jag öring med skeddrag á 15 gram i ett vatten där det även finns gädda är det min lösning.
Citera
2021-07-13, 16:58
  #3032
Medlem
lundaelevs avatar
Fiska makrill

Hej, jag har under de senaste dagar a ungefär fiskat i 8 timmar men har inte ens sett en enda makrill.

Finns det några tips, eller liknande?

Tid på dagen? Kan man mäska(eller vad det heter) när man förbereder aborrefiske en dag innan genom att lägga ut mjöl och vatten i vattendraget. På morgonen eller kvällen? Vid lunch?

Alla tipps uppskattas, även de dåliga.
Citera
2021-07-13, 17:04
  #3033
Medlem
revodnebs avatar
Kan vi förutsätta att du fiskar i havet? Det finns nämligen ingen makrill i insjöar. Vad fiskar du med?
Citera
2021-07-13, 17:07
  #3034
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Kan vi förutsätta att du fiskar i havet? Det finns nämligen ingen makrill i insjöar. Vad fiskar du med?
Om han inte hittar till fiske delen här på Flashback så är nog hoppet ute
Citera
2021-07-13, 17:09
  #3035
Medlem
Det gäller att vara på rätt plats på rätt tid då dom kommer i stora stim, så antingen får man ingen eller tusen.
Citera
2021-07-13, 17:11
  #3036
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Om han inte hittar till fiske delen här på Flashback så är nog hoppet ute

Det är ju en valid iakttagelse.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback