Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-12, 14:30
  #1
Moderator
nobodys avatar
Ja som topic säger ge tips på tekniker ställ frågor om fisketekniker.
Citera
2008-12-14, 16:00
  #2
Medlem
Lykurgoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
Ja som topic säger ge tips på tekniker ställ frågor om fisketekniker.

Jag tänker fiska uppströms nymffiske med en 9-fotare klass 4 med en wf-flyt. Sträckorna är är relativt lugnflytande. Jag behöver en nappindikator som inte försämrar nymfens presentation. Tips?
Citera
2008-12-20, 21:47
  #3
Medlem
smirnoffices avatar
ståndkrok vad är det för något ?

ståndkrok vad är det för något ? är det samma som Alsigkrok ?
Citera
2008-12-22, 22:35
  #4
Medlem
PhatPhils avatar
Vill lära mig pimpla!!
har spö, borr m.m. Men i igentligen vet jag inte vad jag håller på med, fick lite gädda och abborre förra vintern men man kan alltid utväcklas, läsa av sjön, vart står fisken m.m tipps snälla!

Phil
Citera
2008-12-23, 12:25
  #5
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhatPhil
Vill lära mig pimpla!!
har spö, borr m.m. Men i igentligen vet jag inte vad jag håller på med, fick lite gädda och abborre förra vintern men man kan alltid utväcklas, läsa av sjön, vart står fisken m.m tipps snälla!

Phil
Finns en del att läsa här.
http://hem.ektv.nu/~ekt015301/Pforum.html
Citera
2008-12-29, 14:44
  #6
Avstängd
Wands avatar
Fick ett flugfiskespö med rulle nu i julklapp och hade tänkt att börja Flugfiska. Har fiskat på alla möjliga olika sett innan men aldrig med fluga. Vad är bra att tänka på? Och förstår inte riktigt vad skillnaden mellan Tafs och Tafsmatrial är. Och dem olika linorna har läst på lite olika ställen men kan verkligen inte förstå vad te.x en Polytafs används till.


Mvh
Citera
2009-01-04, 14:44
  #7
Medlem
Skruttapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wand
Fick ett flugfiskespö med rulle nu i julklapp och hade tänkt att börja Flugfiska. Har fiskat på alla möjliga olika sett innan men aldrig med fluga. Vad är bra att tänka på? Och förstår inte riktigt vad skillnaden mellan Tafs och Tafsmatrial är. Och dem olika linorna har läst på lite olika ställen men kan verkligen inte förstå vad te.x en Polytafs används till.


Mvh


Bra och tänka på:

Ta det lungt när du kastar.
Träna mothugg och kastteknik på småfisk (använd små torrflugor eller nymfer).
Fiska av ett område mera noggrant änn vad du gör när du spinnfiskar/jerkar.
Kolla gärna filmer eller kontakta någon kastinstruktör eller kolla in de andras tekniker vid vattnet.





Tafs är det yttersta på fluglinan. Det finns olika tafsar, köpt nylontafs (lång nylonlina som är tjock i ena änden och smalnar av allt eftersom) sen finns det Polytafs ( princip som en vanlig köpt nylontafs bara att den är omsluten av antingen sjunkande matrial eller flytande matrial) men sen kan man tala i mer vanlig mun om tafs som handlar om det alra yttersta på din köpta nylontafs eller polytafs.

Tafsmatrial är nylonlina (alt fluorcarbon)det du binder alra längst ut på din "tafs" .
Det binds alltså en ytterligare en bit nylonlina på din tafs eftersom du hela tiden byter flyga eller tappar flugor så blir din tafs allt kortare och kortare men även tjockare och tjockare och tillslut omöjlig att kunna knyta för att undvika detta skarvar man på en bit nylonlina (tafsmatrial) längst ut på din tafs (köpta nylontafsen) som du sen knyter din fluga på.
Men allteftersom din tafs (tafsmatrialet) blir kortare och kortare måste du byta ut och skarva en ny bit lina för att kuna fortsätta fiska.

Du kan även göra dina egna tafsar (Köpta nylontafsar) då du skarvar tjock nylonlina med smalare och smalare nylonlina.


En Polytafs eller en vanlig nylontafs brukar vara en 9-12 fot lång medans din yttersta bit som du skarvar dit brukar vara runt metern.

Angående fluglinor så är den en hel djungel av varianter men det du kan göra är att ta med flugspöt till din närmaste fiskeaffär och fråga vad som passar till just det spöt.


Behöver du mer info är det vara att skicka medelande
Citera
2009-01-04, 16:56
  #8
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhatPhil
Vill lära mig pimpla!!
har spö, borr m.m. Men i igentligen vet jag inte vad jag håller på med, fick lite gädda och abborre förra vintern men man kan alltid utväcklas, läsa av sjön, vart står fisken m.m tipps snälla!

Phil

Du kan ju alltid gå med i en fiskeklubb om du inte vill söka information och tips helt på egen hand. Det bästa sättet att lära sig pimpla är med erfarna fiskare.
Citera
2009-01-05, 20:09
  #9
Medlem
Kadeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wand
Fick ett flugfiskespö med rulle nu i julklapp och hade tänkt att börja Flugfiska. Har fiskat på alla möjliga olika sett innan men aldrig med fluga. Vad är bra att tänka på? Och förstår inte riktigt vad skillnaden mellan Tafs och Tafsmatrial är. Och dem olika linorna har läst på lite olika ställen men kan verkligen inte förstå vad te.x en Polytafs används till.


Mvh

Fick du med lina? Vad är det för klass på spöt? Vad skall du fiska? Behöver du flugtips?
Citera
2009-01-05, 21:11
  #10
Medlem
bananjukkas avatar
Hittade ingen tråd som jag tyckte passar så jag testar här

Jag och en kompis tänkte åka upp till Norrland i sommar för en veckas fiske. Det vi söker är en bra älv som man kan vandra längs med under den tiden och som även erbjuder bra/hyfsat med fisk. Gärna öring och röding. Ett plus är om det ligger någorlunda nära någon stad eller åtminstone en liten ort.

Någon som har något förslag på fina fiskeställen i Norrland? Vill gärna upp så långt som till trakterna kring Luleå. Umeå är en nedre gräns.
Citera
2009-01-06, 18:53
  #11
Avstängd
Wands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skruttapan



Bra och tänka på:

Ta det lungt när du kastar.
Träna mothugg och kastteknik på småfisk (använd små torrflugor eller nymfer).
Fiska av ett område mera noggrant änn vad du gör när du spinnfiskar/jerkar.
Kolla gärna filmer eller kontakta någon kastinstruktör eller kolla in de andras tekniker vid vattnet.





Tafs är det yttersta på fluglinan. Det finns olika tafsar, köpt nylontafs (lång nylonlina som är tjock i ena änden och smalnar av allt eftersom) sen finns det Polytafs ( princip som en vanlig köpt nylontafs bara att den är omsluten av antingen sjunkande matrial eller flytande matrial) men sen kan man tala i mer vanlig mun om tafs som handlar om det alra yttersta på din köpta nylontafs eller polytafs.

Tafsmatrial är nylonlina (alt fluorcarbon)det du binder alra längst ut på din "tafs" .
Det binds alltså en ytterligare en bit nylonlina på din tafs eftersom du hela tiden byter flyga eller tappar flugor så blir din tafs allt kortare och kortare men även tjockare och tjockare och tillslut omöjlig att kunna knyta för att undvika detta skarvar man på en bit nylonlina (tafsmatrial) längst ut på din tafs (köpta nylontafsen) som du sen knyter din fluga på.
Men allteftersom din tafs (tafsmatrialet) blir kortare och kortare måste du byta ut och skarva en ny bit lina för att kuna fortsätta fiska.

Du kan även göra dina egna tafsar (Köpta nylontafsar) då du skarvar tjock nylonlina med smalare och smalare nylonlina.


En Polytafs eller en vanlig nylontafs brukar vara en 9-12 fot lång medans din yttersta bit som du skarvar dit brukar vara runt metern.

Angående fluglinor så är den en hel djungel av varianter men det du kan göra är att ta med flugspöt till din närmaste fiskeaffär och fråga vad som passar till just det spöt.


Behöver du mer info är det vara att skicka medelande

Tackar så mycket tror jag förstår hur du menar. Skickar ett PM till dig när jag har lite mer tid om Tafsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kadek


Fick du med lina? Vad är det för klass på spöt? Vad skall du fiska? Behöver du flugtips?

Jag fick med en WF6 Lina och Spöt är ett klass 5/6. Fick ett helt "set" Scierra sweep 5/6. Det kommer nog bli mest fiske efter Regnbåge/Öring i Put N Take Sjöar runt Jönköping när isen smällt. Är det bara till att börja fiska så fort isen smällt? Skulle vara bra med lite Flugtips ja. Du kan ju skriva här eller skicka PM.


Mvh wAND
Citera
2009-01-06, 19:29
  #12
Medlem
brunstigs avatar
Fiskar med runt jönköping och det är definitivt bara att köra på när isen smält, räcker att halva sjön är öppe. Det är ju mest stora fluffiga streamers tidigt på våren.
Pm:a mig om du vill ha mer tips om sjöar och flugor!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback