Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-03-21, 00:54
  #601
Medlem
slunks avatar
Blev plötsligt sugen på att dra ut med kastspöt och fiska lite, men är nappar abborrar och gäddor redan eller är det för tidigt?
Citera
2010-03-21, 06:35
  #602
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slunk
Blev plötsligt sugen på att dra ut med kastspöt och fiska lite, men är nappar abborrar och gäddor redan eller är det för tidigt?

De nappar året om. Gäller bara att ha rätt teknik efter årstid.
Citera
2010-03-27, 20:34
  #603
Medlem
tjennare. tänkte höra på detta forumet eftersom man brukar få vettiga svar här.
Det gäller bottenmete. Har 0.20 flätlina på rullen och tänkte bara höra hur jag ska göra
i änden med kroken, fått lite tips på att ha lekande och en bit nylonlina efter päronsänket.
1.hur lång nylonlina behöver jag ha och hur grov?
2.behöver man använda flytkulor ?
3.eller e det bara att kasta ut o låta betet ligga där?
4.vilket bete funkar bäst? mask, maggots, powerbait?
5.storlek på kroken?


tackar på förhand
Citera
2010-03-27, 21:35
  #604
Medlem
Pikebums avatar
Du har fått ett måndagsex. hänt mig ett par ggr.
Fireline crystal har jag ingen erfarenhet av.
Gäddtafs kör du 2 meter heldragen 040 - 050 som du avslutar med 30 cm wire eller waterwolfs tafs, vision har en variant som funkar tom. bättre
http://www.visionflyfishing.com/page...6&c=33&pid=248
http://www.settern.se/waterwolf-g%C3...cm-p-1036.html
http://www.fiskarnas.se/index.asp?ItemId=59039

Citat:
Ursprungligen postat av dod0
tänkte bara höra hur det ligger till med flugtafsar. va ute idag o testa lite med nya flugspöet. gick helt ok i början, fick ju rensa lite is o så från ringarna men det va inte hela världen. sedan märkte jag att flugan va borta, tänkte jaja kanske knutit dåligt så den gått upp. När jag sedan skulle knyta på en ny så gick tafsen av flera ggr, när jag knöt och drog åt (tog inte i alls) bara lossna bitar av tafsen. kan tafsen frysa så den blir spröd eller va det bara ett måndags ex? helt ny taperad tafs, o temp va ca -5c o det blåste inte jättemycke.

tänkte också höra om man skulle kunna ta typ fireline crystal att använda som tafs när man flugfiskar efter gädda, sen längst ut en liten bit wire av något slag? tänkte att gäddor bryr välle inte sej så hemskt mycke med tanke på att jerkbait linan måste synas en hel del mer. ändras själva kastet om man har lite wire på tafsen?
Citera
2010-03-28, 00:05
  #605
Medlem
Loonquawls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dod0
tjennare. tänkte höra på detta forumet eftersom man brukar få vettiga svar här.
Det gäller bottenmete. Har 0.20 flätlina på rullen och tänkte bara höra hur jag ska göra
i änden med kroken, fått lite tips på att ha lekande och en bit nylonlina efter päronsänket.
1.hur lång nylonlina behöver jag ha och hur grov?
2.behöver man använda flytkulor ?
3.eller e det bara att kasta ut o låta betet ligga där?
4.vilket bete funkar bäst? mask, maggots, powerbait?
5.storlek på kroken?
tackar på förhand

Vad ska du meta ?

Bottenmete och flätlina är inte det mest optimala eftersom 95% av alla flätlinor på marknaden flyter, och ofta använder t.ex. specienmetare som kör bottenmete så kallade backleads för att tynga ner den.. Däremot, för "normalt" mete efter lite borre, båge osv. så funkar den helt ok..

Jag tycker du ska köra på med ett pater nostertackel.. Det funkar ungefär som du beskrivit..
Huvudlinen ner till ett lekande (helst trevägs), i lekandet knyter du en tafs med tunn nylon (t.ex. 0.15) eller gör ett gäng vanliga överhandsknutar på den så den kan gå av lätt och längst ner ett päronsänke.. I lekandet knyter du sen en till tafs i 0.20-0.25 och drar dit en krok längs ner..

http://www.fishingkaki.com/forum/fil...er_rig_846.jpg är ett exempel på en bild av ett pater noster.. Skippa dock knuten, utan använd ett lekande..


1. Jag skulle köra 50 cm blytafs, och en meter kroktafs.. 0.20-0.25 till kroken, tunnare till blyet för att du ska kunna dra av linan om blyet fastnar i bråte och fortfarande få med dig eventuell fisk upp.. Går att ha samma diameter på båda tafsarna om man gör ett gäng brottknutar på blytafsen..

2. Nej, det är trams i mina ögon.. Missförstå mig rätt, flötmete är en av de mest spännande fiskeformerna, men en plastkula med vatten i är inte riktigt lika hett Köp dig ett par riktiga flöten med 6-8g bärighet och blyhagel till detsamma och det blir genast roligare..

3. Jupps, precis så funkar det super..

4. Beror på vad du vill meta.. Powerbait absolut för regnbågar (speciellt om det finns annan fisk i sjön som du inte vill fånga), men till övriga fiskarter är det skit.. Då är det mask som är det optimala, gärna ihop med en liten maggot kanske som en liten cocktail.. Vill du satsa hårt på stor abborre så drar du dit en liten levande betesfisk, men se upp med gäddorna såklart..
Just regnbågen är ju lite speciell iom den helt inte tar beten från botten, powerbait är dock flytande, så det blir att stå en bit upp i vattenlagret och därför funkar just den bottenmetoden bra för bågarna.. Vill du köra räka, mask, maggot, eller t.om. majskorn som en del bågar gärna käkar, så är det flötmete som gäller för att maximera chanserna..

5. Beror i första hand på storleken på ditt bete.. För abborre och regnbåge på mask och powerbait så tycker jag gott en stark och vass 8:a är mer än nödvändigt, upp på 6-4 om du kör med betesfisk..
Citera
2010-03-28, 00:52
  #606
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loonquawl
Vad ska du meta ?

Tänkte bara ha något liggandes medans jag jagar annat på spinn.


http://www.fishingkaki.com/forum/fil...er_rig_846.jpg är ett exempel på en bild av ett pater noster.. Skippa dock knuten, utan använd ett lekande..


Tänkte bara ha något liggandes medans jag jagar annat på spinn.


kalas beskrivning.
Citera
2010-04-08, 21:50
  #607
Medlem
_Samuelsson_s avatar
Jag rekommenderar stark att ni annars vänder er till forumet (fiskesnack.com). Där finns det bara seriösa fiskare och många kunniga.
Citera
2010-04-24, 13:08
  #608
Medlem
Loonquawls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Samuelsson_
Jag rekommenderar stark att ni annars vänder er till forumet (fiskesnack.com). Där finns det bara seriösa fiskare och många kunniga.

Ja,eller hur..

Fiskesnack i all ära(har själv konto och är aktiv där sen många år) men att säga att det bara finns seriösa fiskare där är tamejfan en rejäl överdrift..

Sedan, skulle man applicera ditt tänk så kan vi ju lägga ner i princip hela Flashback.. Det finns många suveräna forum på nätet som är mycket mer fokuserade på ett givet ämne och har kunnigare skribenter än FB.. Detta sagt finns det väl ingen anledning att inte ha en fiske avdelning här, just för att FB är ett brett forum..
Citera
2010-04-27, 23:23
  #609
Medlem
Tänkte dra ut på en fisketur i morgon då det var så längesedan sist. Ska ut till en gammal stuga en bra bit ut på landet så det kommer att bli en heldag. Vi säger nu att jag får några firrar, hur ska jag göra med dem för att dom inte ska bli dåliga under tiden jag är där ute? Har för mig man bara kan vika in dem i tidningspapper? Plastpåsar är ingen bra idé antar jag?

Mvh
Citera
2010-04-28, 01:29
  #610
Medlem
Loonquawls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innervision
Tänkte dra ut på en fisketur i morgon då det var så längesedan sist. Ska ut till en gammal stuga en bra bit ut på landet så det kommer att bli en heldag. Vi säger nu att jag får några firrar, hur ska jag göra med dem för att dom inte ska bli dåliga under tiden jag är där ute? Har för mig man bara kan vika in dem i tidningspapper? Plastpåsar är ingen bra idé antar jag?

Mvh

Kylbag?
Enklaste varianten är att köra ett par frysta pet-flaskor med vatten i en ica-kasse.. Tänk bara på att lägga fisken i en egen påse i påsen sas, kondensen (=sötvatten såklart) förstör fisken..
Citera
2010-04-28, 17:28
  #611
Medlem
Vidfamnes avatar
Ska köpa mitt första flugspö, rulle och lina nu.
Är det något på rak arm ni kan rekomendera som inte kostar mer än 2 tusen spänn?
Tack på förhand


// Ivar Vidfamne
Citera
2010-04-28, 23:07
  #612
Medlem
var kan man fiska om man bor i Sollentuna, och när är rätta tiden för det???
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback