Citat:
Ursprungligen postat av Backflash12345
Vad ska du egentligen leta efter?

I detta fallet så skall jag leta efter borttappade smycken, men mycket annat följer ju också med upp
Det hör till detektorkulturen att inte slänga tillbaka skräp som man letar fram!
När man ansöker om tillstånd så är jag övertygad om att DET (meningen över) ÄR SMART att lyfta fram, då man faktiskt gör en hel del nytta när man är ute efter sina skatter.
Allmänt:
-Kom ihåg att DET KAN TA TIIIIIID att få svar

-Den aktuella sökdagens datum.
-Namn & adress & mob & e-mail.
-Du skriver en söknad, med egna väl valda ord. Du skall försöka vara kortfattad och tydlig!
Detaljer:
-Beskriv VAD du letar efter.
-Beskriv det BEGRÄNSADE område som du skall avsöka och gör det helst enkelt med en fin karta över området.
-Bestäm dig för en period och spika datum, för att vara tydlig.
-Om där är folk och fä i området så förklarar du kort i brevet att du helt självklart kommer att ta hänsyn och inte uppföra störande på något sätt.
-Beskriv också vilken utrustning som du tänker använda (på ett ungefär, som jag gjorde. Har ju ännu inte investerat i min detektor. Men har hittat ett par alternativ som ger "bang for the buck"). Då slipper de höra med dig om du skall använda stora maskiner eller en diskret detektor.
-Skriv gärna också att OM du stöter på något som du misstänker är av snuskigt & fett statligt intresse så tvekar du INTE att rapportera in fyndet!
-Förklara att du självklart tar med skräp från platsen, så som kapsyler, konserver, spik, skruv etc.
-Tacka på slutet för att de läser din ansökan.
Lycka till med din ansökan!