2012-08-22, 08:10
Medlem
Dreamzers avatar
Hejhå!
Har precis fått ett glatt besked med posten.
Jag har fått tillstånd att utforska ett rättså stort område med metalldetektor.

Så nu är det dags att inhandla en metalldetektor. Detta är helt nytt för mig och jag kände att jag skulle invänta ett eventuellt tillstånd innan jag köper min första detektor. Men NU är jag på G !

Tänkte att vi kunde ge varandra lite rapporter här i tråden.
Vi behöver ju inte berätta vart vi letar om vi inte vill.

I slutet av sep så beger jag mig ut med fiskespö och tält, för ett par dygn på en vacker plats.
Men kör igång och berätta om er aktivitet och era små/stora fynd!

/D

OBS:
I den här tråden så förespråkar vi lagligt sökande och allt annat är TABU. Hoppas vi kan hålla oss till det.
Citera
2012-08-22, 08:13
Medlem
Vad ska du egentligen leta efter?
Citera
2012-08-22, 09:29
Medlem
Polloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamzer
Hejhå!
Har precis fått ett glatt besked med posten.
Jag har fått tillstånd att utforska ett rättså stort område med metalldetektor.

Så nu är det dags att inhandla en metalldetektor. Detta är helt nytt för mig och jag kände att jag skulle invänta ett eventuellt tillstånd innan jag köper min första detektor. Men NU är jag på G !

Tänkte att vi kunde ge varandra lite rapporter här i tråden.
Vi behöver ju inte berätta vart vi letar om vi inte vill.

I slutet av sep så beger jag mig ut med fiskespö och tält, för ett par dygn på en vacker plats.
Men kör igång och berätta om er aktivitet och era små/stora fynd!

/D

OBS:
I den här tråden så förespråkar vi lagligt sökande och allt annat är TABU. Hoppas vi kan hålla oss till det.

Hur fungerar det egentligen med att söka tillstånd, vart sker detta?
Citera
2012-08-22, 09:40
Medlem
kesostampes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pollos
Hur fungerar det egentligen med att söka tillstånd, vart sker detta?

Det gör man hos länsstyrelsen, http://www.metalldetektor.se/se/meta...stand_faq.html har en mall för detta.
Citera
2012-08-22, 11:41
Medlem
Dreamzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backflash12345
Vad ska du egentligen leta efter?

I detta fallet så skall jag leta efter borttappade smycken, men mycket annat följer ju också med upp

Det hör till detektorkulturen att inte slänga tillbaka skräp som man letar fram!
När man ansöker om tillstånd så är jag övertygad om att DET (meningen över) ÄR SMART att lyfta fram, då man faktiskt gör en hel del nytta när man är ute efter sina skatter.

Allmänt:
-Kom ihåg att DET KAN TA TIIIIIID att få svar
-Den aktuella sökdagens datum.
-Namn & adress & mob & e-mail.
-Du skriver en söknad, med egna väl valda ord. Du skall försöka vara kortfattad och tydlig!
Detaljer:
-Beskriv VAD du letar efter.
-Beskriv det BEGRÄNSADE område som du skall avsöka och gör det helst enkelt med en fin karta över området.
-Bestäm dig för en period och spika datum, för att vara tydlig.
-Om där är folk och fä i området så förklarar du kort i brevet att du helt självklart kommer att ta hänsyn och inte uppföra störande på något sätt.
-Beskriv också vilken utrustning som du tänker använda (på ett ungefär, som jag gjorde. Har ju ännu inte investerat i min detektor. Men har hittat ett par alternativ som ger "bang for the buck"). Då slipper de höra med dig om du skall använda stora maskiner eller en diskret detektor.
-Skriv gärna också att OM du stöter på något som du misstänker är av snuskigt & fett statligt intresse så tvekar du INTE att rapportera in fyndet!
-Förklara att du självklart tar med skräp från platsen, så som kapsyler, konserver, spik, skruv etc.
-Tacka på slutet för att de läser din ansökan.

Lycka till med din ansökan!
Senast redigerad av Dreamzer 2012-08-22 kl. 11:46.
Citera
2012-08-22, 11:45
Medlem
Dreamzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kesostampe
Det gör man hos länsstyrelsen, http://www.metalldetektor.se/se/meta...stand_faq.html har en mall för detta.

Bra info där, citat:

"
Ett exempel på en ansökan

Till Länsstyrelsen i XXX Län Ort och datum

Ditt namn
Din adress
Din postadress

Ansökan för tillstånd att använda metalldetektor i XXX Län.

Hej,

Mitt namn är XXX och jag vill ansöka om att få använda metalldetektor i XXX Län. Jag är i första hand ute efter sentida föremål. Men, jag skulle också vilja ha tillståndet för att detektera på badstränder när badsäsongen är slut . Jag är insatt i vilka regler som gäller beträffande detektering och kommer naturligtvis att kontrollera på kartan så att jag inte befinner mig på platser som är skyddade. Skulle jag mot förmodan springa på något som ser konstigt ut anmäler jag detta till Er. Jag har tagit fram karta/or över xxx kommuns badplats/er och markerat dessa, vilka bifogas.

Fyll i namnen och ange vilken sträcka på sjön, havsstranden som du vill detektera på kartan. Ex badplatsen XXX vid sjön XXX

Vad beträffar metallprospektering är jag intresserad av ett område som sträcker sig från XXX till XXX enligt bifogad markerad karta. Jag finner det inte omöjligt att under ett års tid hinna med att prospektera de områden som jag ansökt om.

Vore tacksam om ni kunde behandla denna ansökan så snart som möjligt.

Tack på förhand

Avsändarens namn
Adress
Postadress
Telefon
"
Citera
2012-08-22, 19:14
Medlem
fuskas avatar
Vad kan hända om man inte skaffar tillstånd? Jag visste inte ens att det behövdes, så chansen att någon ringer Länsstyrelsen(?) på en är nog ganska obetydlig. Eller?
Citera
2012-08-22, 20:49
Medlem
Jpms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Vad kan hända om man inte skaffar tillstånd? Jag visste inte ens att det behövdes, så chansen att någon ringer Länsstyrelsen(?) på en är nog ganska obetydlig. Eller?

Skulle en markägare se dig vifta omkring med metalldetektor + du lämnar gropar efter dig, så är jag ganska så säker på att han ringer 114 14.
Senast redigerad av Jpm 2012-08-22 kl. 20:52.
Citera
2012-08-22, 21:12
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jpm
Skulle en markägare se dig vifta omkring med metalldetektor + du lämnar gropar efter dig, så är jag ganska så säker på att han ringer 114 14.

Ställer mig ganska tveksam att dom ringer polisen på dig bara så där om du sköter dig och använder sunt förnuft som att inte lämna gropar efter sig och inte gräva upp någons tomt.
Citera
2012-08-22, 21:27
Medlem
Hmm.... måste man ha tillstånd för att traska runt på egen mark, eller en släktings mark? (förutsatt att släktingen inte har några problem med det)
Citera
2012-08-22, 21:34
Medlem
Tjack-i-starkols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grymkheft
Hmm.... måste man ha tillstånd för att traska runt på egen mark, eller en släktings mark? (förutsatt att släktingen inte har några problem med det)

Den intressanta följdfrågan måste ju bli, Skulle du bryr dig om länsstyrelsen yrkade på
att du ska lämna in en ansökan för leka med en M.D på din egen tomt?
Citera
2012-08-22, 22:38
Medlem
Dreamzers avatar
Observera att detta är ingen tråd som är till för att diskutera löjlighetsnivån vad gäller kravet på tillstånd. Jag erkänner också att det finns en löjlighetsnivå
Men för att kommentera det ni skriver: Det är tillräckligt många petiga människor för att chansen FINNS för att man skulle åka dit. Jag ser ingen som helst anledning att tjafsa om det, då det är så ok att söka. Folk måste bara få tummen ur å skriva en söknad.
Det krävs tillstånd, PUNKT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in