Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-07, 18:41
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensken77
Här är ett klipp när jag hittar en del om du vill kolla... https://www.youtube.com/watch?v=u1nNzJMyS_E&t=2s Ser nu att jag laddat upp filmer redan 2012 så kanske är 8 eller 9 år jag hållit på då eftersom jag inte laddade upp filmer direkt...

Verkligen att ta metalldetekting till en annan nivå. Rätt utrustning, dvs rätt detektor; Excalibur 2 och sandskopan, sedan rätt plats också, för att hitta fynd.

Jag har tyvärr inte dyksert. Men över tid kan jag säkert ta ett sådant och skaffa en Excalibur 2 eller en Garett som går dyka med.

Vilken föredrar du att dyka med? Excalibur 2 eller Garett Pro? För Garett Sea Hunter Mark II använder du inte? Jag har svårt avgöra skillnader på detektorer. Om det nu är så stora skillnader och inte bara varumärkesnamnen som skiljer.

Jag ska ta och göra 10 vattensök på "mitt område". Med min Fisher F2. Men då får jag ha gummistövlarna på och jag tror mest det blir kapsyler och ölburkar. Jag kan gräva på ca 0.5 meters djup, så jag ska testa. Jag kommer lägga upp resultatet i tråden.

Jag har inte tillstånd att söka på andra ställen som offentliga badplatser, än i af. Jag finner det tilltalande att hitta klockor och ringar. Likaså vill jag helst att hobbyn betalar utrustningen, för det är ett gäng tusen lappar som sakerna kostar.
Senast redigerad av Hegamon 2020-05-07 kl. 18:53.
Citera
2020-05-09, 07:11
Medlem
retinas avatar
Citat:

Här är en liten del av fynden från ganska länge sedan så har inte hunnit samla på mig så mycket där och guld säljer jag ganska omgående så därför är det bara ett fåtal ringar på denna bilden..
https://imgur.com/Yp2XtO4

Imponerande! Har du hittat allt på bilden i vattnet? Det ser ut att vara ett par kvalitetsur - vilka klockmärken är det?
Citera
2020-05-12, 09:05
Medlem
svensken77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Verkligen att ta metalldetekting till en annan nivå. Rätt utrustning, dvs rätt detektor; Excalibur 2 och sandskopan, sedan rätt plats också, för att hitta fynd.

Jag har tyvärr inte dyksert. Men över tid kan jag säkert ta ett sådant och skaffa en Excalibur 2 eller en Garett som går dyka med.

Vilken föredrar du att dyka med? Excalibur 2 eller Garett Pro? För Garett Sea Hunter Mark II använder du inte? Jag har svårt avgöra skillnader på detektorer. Om det nu är så stora skillnader och inte bara varumärkesnamnen som skiljer.

Jag ska ta och göra 10 vattensök på "mitt område". Med min Fisher F2. Men då får jag ha gummistövlarna på och jag tror mest det blir kapsyler och ölburkar. Jag kan gräva på ca 0.5 meters djup, så jag ska testa. Jag kommer lägga upp resultatet i tråden.

Jag har inte tillstånd att söka på andra ställen som offentliga badplatser, än i af. Jag finner det tilltalande att hitta klockor och ringar. Likaså vill jag helst att hobbyn betalar utrustningen, för det är ett gäng tusen lappar som sakerna kostar.
Jag dyker helst med Excal, den är mer gjord för det ändamålet än Garrett helt enkelt. Dessutom är Garrett inget vidare i saltvatten när man söker i det och där har Exaclibur inga problem..
Sea Hunter mark 2 är en såkallad Pulse Induction detektor och har inte lika bra diskriminering som Exaclibur men den söker aningen djupare i botten tror jag. Jag hade den i åtanke innan jag skaffade Minelab Exaclibur.

Citat:
Ursprungligen postat av retina
Imponerande! Har du hittat allt på bilden i vattnet? Det ser ut att vara ett par kvalitetsur - vilka klockmärken är det?
95% av fynden jag hittar är från vattensök, det är bättre utdelning där helt enkelt. 😃
Har hittat 2 klockor av värde, den ena var en Baume et mercier med diamanter och den andra var en Kyboe Giant men den är egentligen inte så dyr, kanske 3k ny. Ska nämna att 14 av alla klockor jag hittat har varit på samma plats, under ett hopptorn på 7-8 meters djup..
Senast redigerad av svensken77 2020-05-12 kl. 09:07. Anledning: Tillägg.
Citera
2020-05-12, 14:48
Medlem
ceciliastenbocks avatar
Jag kommer i helgen bocka av från min todo list.
Jag har hyrt en MD.

Jag bor nära skogen och funderar på att traska i skogen eller runt gamla torp. Inte intresserad utav stränder. Betänk att vår sop och källsortering är relativt nytillkommen tidsmässigt så förr grävde dem när saker som silver och annat strax runt boningarna.

Vad tror ni, kan det vara bra platser att börja på?
Yes, har tillstånd från LS.
Citera
2020-05-18, 20:09
Medlem
hippilis avatar
Har en bäck bakom huset som jag har sökt i.
Nu gick jag längre bort och det är nog ett ställe som dom har tvättat kläder på en gång i tiden. På botten är det småsten men hittade en hel del gamla mynt, två ringar, några rostiga nycklar, örhänge och knappar i mässing och hästskor. Det var kallt i vattnet även med gummistövvlar raggsockor, vattentäta handskar men jag måste dit och fynda igen när det är varmare
Citera
2020-07-26, 10:07
Medlem
lectorems avatar
Skall bygga altan. Sökte av platsen först med leksaksmetalldetektor. Fyndade nedgrävda bitar stuprör, spik, skruv och diverse tillklippta metallbitar.
Denna apparat har tidigare fyndat toakrök i metall och gömda/glömda tomtmarkeringar (metallrör).
Citera
2020-09-15, 19:45
Medlem
Ajembacks avatar
Nyfiken på om någon hittat några fynd i sommar..! Intressant tråd
Citera
2020-09-15, 20:46
Medlem
Isnatts avatar
Jag köpte en md för att hitta tomtstolpar. Det var mycket svårare än jag trodde. Den pep och hade sig och så grävde jag och hittade lite taggtråd eller så. Leta vidare, mer pip, och en ny grävning för att bara hitta en gammal tändhatt. Mycket jobbigt.
Men hittade alla stolpar i alla fall, hade omöjligt klarat det utan detektorn!
Citera
2020-11-10, 20:14
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag köpte en md för att hitta tomtstolpar. Det var mycket svårare än jag trodde. Den pep och hade sig och så grävde jag och hittade lite taggtråd eller så. Leta vidare, mer pip, och en ny grävning för att bara hitta en gammal tändhatt. Mycket jobbigt.
Men hittade alla stolpar i alla fall, hade omöjligt klarat det utan detektorn!
Tips till nästa som ska leta reda på tomtstolpar är att komplettera metalldetektor med en stark plockmagnet.
Tomtstolpar ligger oftast ytligt och en magnet kan 'haka i' en sån om man har tur när man sveper den över. Hade sparat mig mycket grävande när jag själv letade.
Gick ett varv runt huset med min plockmagnet idag och hittade säkert 10 skruva och en dartpil i sanden
Sån här har jag: https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...ark-2000034998
Citera
2020-11-13, 11:21
Medlem
Ambelains avatar
Jag såg en tv-serie på History Channel 2 häromdan som handlade om ett gäng i England som hade som specialare att leta med metalldetektor i åar och gamla vallgravar intill gamla medeltida lämningar, som borgar, broar osv.

De hittade förbluffande mycket intressanta saker.
Inte bara från medeltiden, utan även modernare - men lika intressant för det.
De hittade tex en hjälm från Andra världskriget.

Jag tänker mig att det hade ju funkat även här i Sverige.
Det finns ju en hel del gamla ruiner från medeltiden, som finns invid sjöar och vallgravar.
Om man då går i strandkanten och söker i vattnet utanför så kommer man nog kunna hitta en hel del smått och gott.
Kanske gamla svärd och sånt.
Citera
2020-11-15, 18:00
Medlem
svensken77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag såg en tv-serie på History Channel 2 häromdan som handlade om ett gäng i England som hade som specialare att leta med metalldetektor i åar och gamla vallgravar intill gamla medeltida lämningar, som borgar, broar osv.

De hittade förbluffande mycket intressanta saker.
Inte bara från medeltiden, utan även modernare - men lika intressant för det.
De hittade tex en hjälm från Andra världskriget.

Jag tänker mig att det hade ju funkat även här i Sverige.
Det finns ju en hel del gamla ruiner från medeltiden, som finns invid sjöar och vallgravar.
Om man då går i strandkanten och söker i vattnet utanför så kommer man nog kunna hitta en hel del smått och gott.
Kanske gamla svärd och sånt.
Viss kan man det men kommer farbror Polisen eller annan person som vill hålla på lagar och regler så riskerar du fängelse.. Att söka med detektor är som nämnts många gånger tidigare inte tillåtet hur som helst och utan tillstånd och ger oftast böter om man åker dit men söker man dessutom på sånna platser som ruiner och gamla borgar så kommer straffet förmodligen bli ännu hårdare.. Fängelse finns med i straffskalan även om det vanligen inte döms ut.
Citera
2020-11-16, 07:09
Medlem
Dundersnubbens avatar
Citat:
Viss kan man det men kommer farbror Polisen eller annan person som vill hålla på lagar och regler så riskerar du fängelse.. Att söka med detektor är som nämnts många gånger tidigare inte tillåtet hur som helst och utan tillstånd och ger oftast böter om man åker dit men söker man dessutom på sånna platser som ruiner och gamla borgar så kommer straffet förmodligen bli ännu hårdare.. Fängelse finns med i straffskalan även om det vanligen inte döms ut.

Känns riktigt löjligt, men det är Sverige vi snackar om.

Vad sitter du inne för? Knivrån? Mordbrand?

- Nä jag har hittat kapsyler med en metalldetektor vid en borg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in