Citat:
Jag anar att du fastnat lite i fällan att överbetona fakta som kan peka mot SE som GM.
Leker man med den osannolika tanken att SE är GM gillade jag däremot ditt resonemang att SE imponerats av grannens 357:a och "på egen väg" på något sätt skaffat en egen. Jämför man den teorin med att WG lånat ut sina vapen vind för våg eller låtit vapenkällaren stå olåst och vidöppen låter din variant mer trolig.
Däremot finns ingen som påstår att LOP pratade med mördaren.
Även anledningen till att SE skulle gå runt med ett skarpladdat vapen är något dunkel.
Leker man med den osannolika tanken att SE är GM gillade jag däremot ditt resonemang att SE imponerats av grannens 357:a och "på egen väg" på något sätt skaffat en egen. Jämför man den teorin med att WG lånat ut sina vapen vind för våg eller låtit vapenkällaren stå olåst och vidöppen låter din variant mer trolig.
Däremot finns ingen som påstår att LOP pratade med mördaren.
Även anledningen till att SE skulle gå runt med ett skarpladdat vapen är något dunkel.
Studerar man den sammantagna bilden och tittar på förhör med SE och hur saker faktiskt föreligger kring mordplatsen så kan man konstatera två saker:
1. SE ljuger en hel del
2. Han anpassar sin historia allt eftersom fler detaljer framkommer
Hans första etablerade kontakt med polisen är den 1 mars 12:20. Som av en händelse precis när Hans Holmér haft sin första presskonferens. Det finns heller ingen som konkret vittnesuppgift om att han befunnit sig på mordplatsen. Eller jo det finns det, fast då som potentiell gärningsman. För om man sammantaget väver ihop alla vittnesmål och logiskt sållar bort det som är mindre troligt så får du en sammantagen bild som stämmer in otroligt väl på SE. Larsson går sakligt igenom detta i sin bok på ett sätt som får anses vara det mest rationella i sammanhanget
Inte minst när uppgiften som Delsborn lämnar om att en man viker in mot Dekorima strax innan skotten. När den blir aktuell för allmänheten så råkar SE av en händelse beskriva sig själv som den personen. Men då med den lilla detaljen att han viker in mot fönstret för att titta på klockan. Det är en väldigt märklig detalj i sammanhanget. Det finns flera såna här speglingar som SE gör och han gör dom i takt med att fler och fler uppgifter framkommer där han kan få in sig själv men som egentligen är gester och beteenden som den aktuella gärningsmannen denna kvällen gör
Anders Björkman påstår ju att han ser tre personer som hade det trevligt. Det är ju ett av vittnena. Det finns ett till som jag just nu inte kommer på. Men det kan vara så enkelt som att GM vill påkalla OP:s uppmärksamhet och att LP inte noterar detta. Det kan också vara att LP noterar detta, men i så fall ljuger hon om den detaljen när hon redogör för vad som hänt i efterhand. Varför hon nu skulle undanhålla en sådan detalj. Men där är ju mycket i hennes redogörelser som ändras över tid också, så det hela är faktiskt inte helt glasklart
Jo, jag förstår att du inte riktigt köper att någon helt slumpmässigt går runt med ett skarpladdat vapen. Men det händer ju faktiskt att folk gör det och råkar det vara så just den här kvällen så är det också en förklaring på det som sker. Det finns förstås en del frågor. Brukade han gå runt med ett skarpladdat vapen? Hur fick han tag på det? Var detta första kvällen någonsin han bar på det? Hade han gjort det en kort tid innan? Hade han gjort det en lång tid innan? Gjorde han det efter denna händelse? Det är såna frågor man hade velat få svar på. Att någon går runt med ett skarpladdat vapen sådär hör väl inte till vanligheterna i sig, men det förekommer ju trots allt. Så länge den biten inte reds ut så kan jag förstå skepticismen i det hela och även jag blir ju såklart konfunderad och försöker hitta en logisk förklaring
Men är det helt otroligt att gå runt med en revolver som skydd? Nej, det är det inte. Samtidigt hör det inte till vanligheterna. Som jag frågade dig i förra inlägget så vore det intressant att höra vad du tror om det aktuella vapnet och hur det hittade till Sveavägen den aktuella kvällen. Det är ett vapen som är på vift och som man under alla dessa år inte lyckats spåra bakåt. Det är faktiskt inte helt orimligt att just SE av alla människor är människan som har detta vapen på sig den här kvällen även om den i sig inte är den mest spektakulära eller för den delen den spontant logiska
Det vore jätteintressant att veta om hans handlovsväska (handlovsväskor rent av? Kanske hade han flera?) finns kvar någonstans. Att topsa den och se om det finns krutrester vore jätteintressant