Citat:
Ursprungligen postat av
quggel
Strunt är strunt och snus är snus, om ock i gyllne dosor. Och det skadar väl inte att påpeka i detta fall, då det handlar om någon (Lambertz) som försöker komma med "alternativa fakta".
Det är varken respektlöst eller tölpaktigt. Det handlar civilkurage. Är något värt en vass tunga så må så vara.
Jo men det här är ju bara varmluft. Sluta att tära på folks tid och tålamod och kom till saken. Du säger att Lambertz missbrukar Bayes sats. Ja men ut med språket då! Hur menar du att han missbrukar satsen? Du får ju lov att konkretisera dina anklagelser i alla fall.
Jag har haft annat för mig idag men på morgonen funderade jag lite över frågorna om hur man bäst ska strukturera en räkneövning av det slag som Lambertz gett sig in på. Att jag själv aldrig gjort det beror väl främst på att jag haft annat för mig, men även i viss mån på att jag kanske tvivlar lite på värdet i att sitta och bolla med odds när det ändå saknas konkretion. Vad tjänar det till att säga att Engström bara är hälften så osannolik som Andersson eller Pettersson?
Den här typen av sifferexerciser har snarare sin plats när man kommer upp i siffror som närmar sig fullgod bevisning, men när man inte ens befinner sig i närheten av det så blir det hela lite tyngdlöst. Så siffrorna i sig blir inte mycket att hänga i granen, men däremot finns förstås någon slags vits med att försöka strukturera problemen.
Då är det med Lambertz' papper som det är med det mesta, att "all vår början bliver svår". Men någonstans måste man ju börja och med pappret har vi i alla fall något på bordet att utgå från. Produkten på vara bristfällig men om du ska såga den får du allt ta och föreslå något bättre själv. Då först har du trovärdighet i det.