Idag, 02:54
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag anar att du fastnat lite i fällan att överbetona fakta som kan peka mot SE som GM.

Leker man med den osannolika tanken att SE är GM gillade jag däremot ditt resonemang att SE imponerats av grannens 357:a och "på egen väg" på något sätt skaffat en egen. Jämför man den teorin med att WG lånat ut sina vapen vind för våg eller låtit vapenkällaren stå olåst och vidöppen låter din variant mer trolig.

Däremot finns ingen som påstår att LOP pratade med mördaren.

Även anledningen till att SE skulle gå runt med ett skarpladdat vapen är något dunkel.

Studerar man den sammantagna bilden och tittar på förhör med SE och hur saker faktiskt föreligger kring mordplatsen så kan man konstatera två saker:
1. SE ljuger en hel del
2. Han anpassar sin historia allt eftersom fler detaljer framkommer

Hans första etablerade kontakt med polisen är den 1 mars 12:20. Som av en händelse precis när Hans Holmér haft sin första presskonferens. Det finns heller ingen som konkret vittnesuppgift om att han befunnit sig på mordplatsen. Eller jo det finns det, fast då som potentiell gärningsman. För om man sammantaget väver ihop alla vittnesmål och logiskt sållar bort det som är mindre troligt så får du en sammantagen bild som stämmer in otroligt väl på SE. Larsson går sakligt igenom detta i sin bok på ett sätt som får anses vara det mest rationella i sammanhanget

Inte minst när uppgiften som Delsborn lämnar om att en man viker in mot Dekorima strax innan skotten. När den blir aktuell för allmänheten så råkar SE av en händelse beskriva sig själv som den personen. Men då med den lilla detaljen att han viker in mot fönstret för att titta på klockan. Det är en väldigt märklig detalj i sammanhanget. Det finns flera såna här speglingar som SE gör och han gör dom i takt med att fler och fler uppgifter framkommer där han kan få in sig själv men som egentligen är gester och beteenden som den aktuella gärningsmannen denna kvällen gör

Anders Björkman påstår ju att han ser tre personer som hade det trevligt. Det är ju ett av vittnena. Det finns ett till som jag just nu inte kommer på. Men det kan vara så enkelt som att GM vill påkalla OP:s uppmärksamhet och att LP inte noterar detta. Det kan också vara att LP noterar detta, men i så fall ljuger hon om den detaljen när hon redogör för vad som hänt i efterhand. Varför hon nu skulle undanhålla en sådan detalj. Men där är ju mycket i hennes redogörelser som ändras över tid också, så det hela är faktiskt inte helt glasklart

Jo, jag förstår att du inte riktigt köper att någon helt slumpmässigt går runt med ett skarpladdat vapen. Men det händer ju faktiskt att folk gör det och råkar det vara så just den här kvällen så är det också en förklaring på det som sker. Det finns förstås en del frågor. Brukade han gå runt med ett skarpladdat vapen? Hur fick han tag på det? Var detta första kvällen någonsin han bar på det? Hade han gjort det en kort tid innan? Hade han gjort det en lång tid innan? Gjorde han det efter denna händelse? Det är såna frågor man hade velat få svar på. Att någon går runt med ett skarpladdat vapen sådär hör väl inte till vanligheterna i sig, men det förekommer ju trots allt. Så länge den biten inte reds ut så kan jag förstå skepticismen i det hela och även jag blir ju såklart konfunderad och försöker hitta en logisk förklaring

Men är det helt otroligt att gå runt med en revolver som skydd? Nej, det är det inte. Samtidigt hör det inte till vanligheterna. Som jag frågade dig i förra inlägget så vore det intressant att höra vad du tror om det aktuella vapnet och hur det hittade till Sveavägen den aktuella kvällen. Det är ett vapen som är på vift och som man under alla dessa år inte lyckats spåra bakåt. Det är faktiskt inte helt orimligt att just SE av alla människor är människan som har detta vapen på sig den här kvällen även om den i sig inte är den mest spektakulära eller för den delen den spontant logiska

Det vore jätteintressant att veta om hans handlovsväska (handlovsväskor rent av? Kanske hade han flera?) finns kvar någonstans. Att topsa den och se om det finns krutrester vore jätteintressant
Citera
Idag, 04:53
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Jo, jag förstår att du inte riktigt köper att någon helt slumpmässigt går runt med ett skarpladdat vapen. Men det händer ju faktiskt att folk gör det och råkar det vara så just den här kvällen så är det också en förklaring på det som sker. Det finns förstås en del frågor. Brukade han gå runt med ett skarpladdat vapen? Hur fick han tag på det? Var detta första kvällen någonsin han bar på det? Hade han gjort det en kort tid innan? Hade han gjort det en lång tid innan? Gjorde han det efter denna händelse? Det är såna frågor man hade velat få svar på. Att någon går runt med ett skarpladdat vapen sådär hör väl inte till vanligheterna i sig, men det förekommer ju trots allt. Så länge den biten inte reds ut så kan jag förstå skepticismen i det hela och även jag blir ju såklart konfunderad och försöker hitta en logisk förklaring

Men är det helt otroligt att gå runt med en revolver som skydd? Nej, det är det inte. Samtidigt hör det inte till vanligheterna. Som jag frågade dig i förra inlägget så vore det intressant att höra vad du tror om det aktuella vapnet och hur det hittade till Sveavägen den aktuella kvällen.
Det där har jag skrivit om mina funderingar kring tidigare
https://www.flashback.org/sp76994930
Citera
Idag, 06:22
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Det där har jag skrivit om mina funderingar kring tidigare
https://www.flashback.org/sp76994930

Han kan såklart ha haft något agg mot Palme sedan tidigare. Är han GM tror jag inte alls att han skaffat ett vapen för att ta Palme av daga i sig. Han har i så fall haft det på sig den här kvällen. Om han sedan brukade ha det eller inte är ju svårt att säga. Det är nog mer troligt att han haft det som beskydd och när han noterar Olof så läggs ett och ett ihop

Han kan ju eventuellt noterat Palme när han var ute tidigare under kvällen och att han var ute har han ju ljugit om. Han kunde däremot inte veta att dom skulle promenera hem och definitivt inte på den östra delen av trottoaren. Det visste ingen när dom begav sig av från bion. Dvs, SE har i så fall haft vapnet på sig utan någon närmre planering i just den meningen. Men går han ut, får syn på Olof och har vapnet med sig så kan en fix idé uppstå

Han ljuger ju helt klart om att han ska till tunnelbanan. Han går från sitt arbetsrum 23:15, det berättar han själv, och säger i ett senare förhör att han inte riktigt vet när tåget går men om han tar någon halvtimme på sig så borde han hinna. Dvs, han har inte alls bråttom. Han har väl ungefär 10 minuter till tunnelbanenedgången. Så att han måste gå snabbt och titta på klockan hela tiden är bara en efterkonstruktion för att slippa uppge vad han ser på vägen. Det här med klockslagen är viktigt för honom med. Han ringer och kollar med RB och får 23:19 till 23:20. Detta uppger han i tingsrätten flera år senare. Dvs, han har bra detaljminne för just denna saken. Sen kommer vi till hovrätten och då plötsligt försöker han lirka in att det är 23:23. Detta går helt emot den noggrannhet för exakta klockslag som han tycks besitta. Att han plötsligt glömmer exakt minut är helt orimligt. Inte minst för att han ringt till RB och fått exakt tidpunkt utan också att han flera gånger tagit upp denna berättelse. Att det plötsligt diffar på 3 minuter från 23:20 till 23:23 är väldigt anmärkningsvärt

Specialväska vet jag väl inte. Den ska ju ha varit lite av hans signum. Det är inte ens klarlagt om han haft revolvern i den. Är han GM verkar det dock som att han haft väskan i en ficka när han skjuter då inget vittne iakttar någon väska på mordplatsen

Jag tror det gått till ungefär såhär:
1. Han går ut från Sveavägen 44. Viker höger norrut och ska gå till nattbussen
2. Går norrut och någonstans här stöter han på eller möter makarna Palme
3. Han har något latent agg eller att dom interagerar på något sätt. Han går några steg till
4. Han får en fix idé när han inser att han har revolvern på sig och börjar gå efter makarna Palme
5. Han går lite efter Olof och Lisbeth och här någonstans passerar Fauzzi dessa 3 personer
6. Han inser att i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan blir en bra plats då han vet att där är fullt av byggbaracker inne i gränden
7. Det är då han börjar följa gatans ytterkant. Där är snömodd men han behöver gå förbi makarna Palme för att hinna före dom till korsningen och krångla fram revolvern. Han går därför snabbt
8. Han kommer förbi dom och viker in till skyltfönstret. Där krånglar han fram revolvern (enligt honom själv: tittar på klockan). Sen om han har den i innerfickan på rocken, i ytterfickan eller i handlovsväskan är svårt att säga. Handlovsväskan bör han rimligtvis stoppa på sig i en ficka då ingen på mordplatsen ser denna. Vapnet kan vara i denna väska men det kan också vara att han stoppar den på sig då den är ett störande moment med en dinglande väska
9. Paret går förbi honom
10. Han tar några raska steg efter dom, tar upp vänstra handen för att få Palme att stanna. Han drar av två skott. Då han är berusad så går två skott av snabbt i hans huvud men i praktiken från alla åskådare till det hela så tar det hela ca 3 sekunder istället. Det andra skottet är oförklarligt och faktiskt rent av fumligt
11. Han vaknar till lite i en blandning av adrenalin, en känsla av vad han precis gjort och en tvekan om vad han ska göra nu
12. Han betraktar Olof lite, cirkulerar lite och sedan börjar han småspringa in i gränden. Att han är lite berusad förklarar det där "lunkandet" som många vittnen beskriver det hela. Försök springa onyktra så förstår ni vad jag menar
13. Han ser Jeppsson när han passerar barackerna
14. Uppe på DBG ser YN honom. Då har han tagit fram handlovsväskan från fickan. Om han nu inte haft den i handen eller kring handleden men då borde ju faktiskt något vittne på brottsplatsen noterat detta kan man ju tycka. Där försöker han öppna eller stänga den. Det kan ju vara att han försöker lägga ner vapnet i den. Men det kan också vara något annat. Exempelvis att han tänker lägga ner sina glasögon då dom är ganska signifikanta och han inser att han gör bäst i att ta av dom. Senare tar han på sig dom när han närmar sig Skandiahuset
15. Han springer DBG österut. Sedan hur han rör sig sedan låter jag vara osagt men mäter man sträckan DBG -> Smala Gränd -> Snickarbacken -> Birger Jarlsgatan -> Kammakargatan -> Sveavägen bör det i normal gångtakt ta ca 20 minuter. Då är det inte inkluderat ifall han måste ta omvägar eller gömma sig en tid eller liknande på vägen
16. Han kommer till Skandiahuset igen vid 23:40 ungefär, vilket stämmer bra i flyktvägen ovan. Han verkar väldigt medtagen av väktarna som pratar med honom

Något sånt här är faktiskt inte helt orimligt. Men det som blir det "konstiga" i det hela är dels hur han fått tag på vapnet och dels ett riktigt bra motiv. Det kan även jag bli lite låst i så sista ordet är inte sagt. Men är SE gärningsman så har det gått till ungefär såhär
Citera
Idag, 09:12
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Något sånt här är faktiskt inte helt orimligt. Men det som blir det "konstiga" i det hela är dels hur han fått tag på vapnet och dels ett riktigt bra motiv.
OK, då vet hur "din" variant ser ut , men du tror inte vapensamlaren kan ha varit benägen att ha lämnat över ett vapen i det du skulpterat ut ovan?
Citera
Idag, 11:04
Medlem
matsqqs avatar
Personligen gillar jag min variant mer - med att SE jobbat nära kvarter där Palme varit i många, många år.

Varför måste det tvunget vara ett ögonblicks ingivelse och en ren händelse att , oj jag råkar ha en laddad revolver på mig nu , och nu såg jag Palme - att skjuta honom i så fall.

Tycker man hamnar tillbaka vid ruta 1 då, samma frågor som direkt efter presskonferensen , hur hinner eventuellt han bli förnedrad utan att Lisbeth märker det, varför har han en skarpladdad magnum på sig, hur kan han besluta detta på några få sekunder ?

Kan ju ha känt sig förnedrad vid ett tidigare tillfälle och ovanpå det att hela hans omgivning ogillade Palme starkt.

Kan mycket väl ha växt fram en tokig tanke vid tidigare möten , tänk vad nära jag är honom nu - hade jag haft en revolver här hade jag ju kunnat skjuta honom .

Så skaffar han eget lås till arbetsplatsen och tar med en laddad revolver dit.

Sen en dag med alkohol i blodet får han reda på att Palme är i krokarna , tar med sig revolvern utifall, att och så plötsligt får han det tillfälle han funderat över och han kan redan ha lagt upp strategin för hur han skulle göra efteråt.

Vet inte om bakdörren till Skandia är relevant, men om den är det skulle det kunna vara en alternativ väg efter dådet. Möjligen också orsaken att han återvänder efter dådet.
Senast redigerad av matsqq Idag kl. 11:09.
Citera
Idag, 11:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Studerar man den sammantagna bilden och tittar på förhör med SE och hur saker faktiskt föreligger kring mordplatsen så kan man konstatera två saker:
1. SE ljuger en hel del
2. Han anpassar sin historia allt eftersom fler detaljer framkommer

Hans första etablerade kontakt med polisen är den 1 mars 12:20. Som av en händelse precis när Hans Holmér haft sin första presskonferens. Det finns heller ingen som konkret vittnesuppgift om att han befunnit sig på mordplatsen. Eller jo det finns det, fast då som potentiell gärningsman. För om man sammantaget väver ihop alla vittnesmål och logiskt sållar bort det som är mindre troligt så får du en sammantagen bild som stämmer in otroligt väl på SE. Larsson går sakligt igenom detta i sin bok på ett sätt som får anses vara det mest rationella i sammanhanget

Inte minst när uppgiften som Delsborn lämnar om att en man viker in mot Dekorima strax innan skotten. När den blir aktuell för allmänheten så råkar SE av en händelse beskriva sig själv som den personen. Men då med den lilla detaljen att han viker in mot fönstret för att titta på klockan. Det är en väldigt märklig detalj i sammanhanget. Det finns flera såna här speglingar som SE gör och han gör dom i takt med att fler och fler uppgifter framkommer där han kan få in sig själv men som egentligen är gester och beteenden som den aktuella gärningsmannen denna kvällen gör

Anders Björkman påstår ju att han ser tre personer som hade det trevligt. Det är ju ett av vittnena. Det finns ett till som jag just nu inte kommer på. Men det kan vara så enkelt som att GM vill påkalla OP:s uppmärksamhet och att LP inte noterar detta. Det kan också vara att LP noterar detta, men i så fall ljuger hon om den detaljen när hon redogör för vad som hänt i efterhand. Varför hon nu skulle undanhålla en sådan detalj. Men där är ju mycket i hennes redogörelser som ändras över tid också, så det hela är faktiskt inte helt glasklart

Men är det helt otroligt att gå runt med en revolver som skydd? Nej, det är det inte. Samtidigt hör det inte till vanligheterna. Som jag frågade dig i förra inlägget så vore det intressant att höra vad du tror om det aktuella vapnet och hur det hittade till Sveavägen den aktuella kvällen. Det är ett vapen som är på vift och som man under alla dessa år inte lyckats spåra bakåt. Det är faktiskt inte helt orimligt att just SE av alla människor är människan som har detta vapen på sig den här kvällen även om den i sig inte är den mest spektakulära eller för den delen den spontant logiska

Det vore jätteintressant att veta om hans handlovsväska (handlovsväskor rent av? Kanske hade han flera?) finns kvar någonstans. Att topsa den och se om det finns krutrester vore jätteintressant

Det handlar väl om att efterspelsvittnet SE som många andra vittnen ändrar sina detaljer något över tid. Jag kan inte riktigt se varför det gör honom till mördare.

Visst går det att misstänka SE, men då borde man kanske kunna visa på något som faktiskt stärker misstankarna.

Det övertygar inte att bara sitta och gissa sig fram till sina "slutsatser".

Lite så ser jag på saken.

Kommer det fram något med verklig substans är jag inte sämre än att jag kan ändra mig, men har hittills väntat förgäves på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in