• 1
  • 2
2012-08-26, 01:25
Medlem
Daves avatar
Att vi har ett högt skattetryck är ingen nyhet. Välfärd kostar pengar, absolut. För mig är välfärd trygghet, vård, skola och sjukvård. Det är väl hit mina skattepengar går plus en hel del administration och försvar etc. Om jag tolkar media rätt så står försvar, skola, vård och rättsväsende för 75 procent av kostnaderna. Gärna i den ordningen... När jag såg denna sida http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/...orns-utgifter/ blev jag lite fundersam, är den fake? Tolkar jag siffrorna fel? ( är ingen hejare på statistik ) eller är jag helt enkelt lurad?
Citera
2012-08-26, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dave
Att vi har ett högt skattetryck är ingen nyhet. Välfärd kostar pengar, absolut. För mig är välfärd trygghet, vård, skola och sjukvård. Det är väl hit mina skattepengar går plus en hel del administration och försvar etc. Om jag tolkar media rätt så står försvar, skola, vård och rättsväsende för 75 procent av kostnaderna. Gärna i den ordningen... När jag såg denna sida http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/...orns-utgifter/ blev jag lite fundersam, är den fake? Tolkar jag siffrorna fel? ( är ingen hejare på statistik ) eller är jag helt enkelt lurad?

Sedan är ytterst seriös, man kan alltså utgå från att dessa siffror stämmer. Vård och skola utgör alltså en ganksa liten del av skattepengarna. Posten socialt skydd kan anses gå under det du kallar trygghet, dvs. socialbidrag m.m.
Citera
2012-08-26, 01:38
Medlem
Vad är det du funderar över? Den största posten "Socialt skydd" så innehåller ju en ganska mycket även om formuleringarna verkar lite luddiga.
Det verkar vara Svenskt Näringsliv som ligger bakom siten så den är väl inte helt opartisk.
Citera
2012-08-26, 01:40
Medlem
Daves avatar
Så 41 procent av mina skattepengar går till pensioner, polis, sjukvård och arbetslösa? Jag trodde den siffran var max 20 procent.
Citera
2012-08-26, 01:44
Medlem
Daves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaZudan
Vad är det du funderar över? Den största posten "Socialt skydd" så innehåller ju en ganska mycket även om formuleringarna verkar lite luddiga.
Det verkar vara Svenskt Näringsliv som ligger bakom siten så den är väl inte helt opartisk.

Ah så det är som jag misstänkte, en partisk sida. Socialt skydd innehåller ganska mycket skriver du, som vadå? Rättsväsende, Skola och sjukvård ligger ju tex under egna rubriker, så vad ligger där?
Citera
2012-08-26, 01:45
Medlem
Citat:
Så 41 procent av mina skattepengar går till pensioner, polis, sjukvård och arbetslösa? Jag trodde den siffran var max 20 procent.

Även barnbidrag, bostadsbidrag, sjukpenning mm, om jag har tolkat rätt. Dock har hälso och sjukvård en egen post på 13%
Citera
2012-08-26, 01:47
Medlem
Citat:
Ah så det är som jag misstänkte, en partisk sida. Socialt skydd innehåller ganska mycket skriver du, som vadå? Skola och sjukvård ligger ju tex under egna rubriker

Saxat från sidan:

"socialt skydd inkluderar främst transfereringar, ekonomiskt stöd, vid sjukdom och funktionshinder, ålderdom, efterlevande, familj och barn, arbetslöshet och boende. "
Citera
2012-08-26, 01:50
Medlem
Daves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaZudan
Även barnbidrag, bostadsbidrag, sjukpenning mm, om jag har tolkat rätt. Dock har hälso och sjukvård en egen post på 13%

Barnbidrag är väl försumbart, vilket betyder att 40 procent går till bostadsbidrag och sjukpenning? Yeah right, sidan är ju helt klart fake.
Citera
2012-08-26, 01:56
Medlem
Daves avatar
Om det inte är fake alt partisk sida, varför tjafsas det då om/görs stora rubriker om tex försvarets anslag? Det är ju som att grina om man ska ta en eller två plastpåsar på konsum...
Citera
2012-08-26, 01:58
Medlem
Det handlar ju dock om just utgifter, vart pengar som går ut försvinner.

Att mycket pengar går till pensionsutbetalningar varje månad är ju inte konstigt. Mycket har dock betalats in av de människor som nu tar ut pengar. Hade man tagit bort pensionssystemet för arbetande människor och gjort så att de istället la pengarna på privata bankkonton så hade det antagligen sett mycket annorlunda ut. Det är ju inte alltid en kostnad för Sverige att betala ut pensionen (i alla fall inte på samma sätt som många av de andra posterna kan ses som kostnader), det är pengar som betalats in tidigare och som Sverige "lånat".

Tar du bort pensionsutbetalningarna så sjunker delen "socialt skydd" genast mycket, och din tidigare föreställning stämmer då mycket bättre.
Citera
2012-08-26, 01:59
Medlem
Citat:
Barnbidrag är väl försumbart, vilket betyder att 40 procent går till bostadsbidrag och sjukpenning? Yeah right, sidan är ju helt klart fake.

Barnbidraget är 12600kr/år för alla barn under 16, så det blir nog runt 20 miljarder per år.
Citera
2012-08-26, 02:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Fortsätt du tro det, och betala din skatt samt håll truten. Underbart med människor som dig, speciellt för sittande politiker likt Annie Lööf!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in