2012-08-29, 23:05
Medlem
bombaccis avatar
I onsdagens (29 augusti) SLA ledare så går bl a förbundsordföranden för adoptionsbyrån Jan Göransson ut med att de vill att adoptionsbidraget ska höjas. Han skriver att 1988 när det bidraget infördes för att underlätta adoption från utlandet så var tanken att bidraget skulle vara på 40% av vårdkostnaden ( bidraget var då 20 000kr) men det med inflation och ökade kostnader så är dagens 40 000kr som man kan få i bidrag inte i närheten av dessa 40% utan han vill att man ska höja det till 88 000kr! och att det i framtiden ska kopplas till basbeloppet.

Vad tycker ni om detta?

Själv är jag emot det då det inte finns pengaträd i Sverige och vi bör spara de pengar som vi har till att bygga fler bostäder o förbättra förhållanderna här. Sedan kan jag tycka att de höga adoptinskostnaderna tycks tala för att mellanhänder i andra länder gärna tar för sig...Hur kan en adoption från t ex Somalia gå på ca 200 000kr?

Vill inte att de smutsiga händerna ska bli allt rikare på skattebetakarnas bekostnad.
Citera
2012-08-30, 01:20
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
I onsdagens (29 augusti) SLA ledare så går bl a förbundsordföranden för adoptionsbyrån Jan Göransson ut med att de vill att adoptionsbidraget ska höjas. Han skriver att 1988 när det bidraget infördes för att underlätta adoption från utlandet så var tanken att bidraget skulle vara på 40% av vårdkostnaden ( bidraget var då 20 000kr) men det med inflation och ökade kostnader så är dagens 40 000kr som man kan få i bidrag inte i närheten av dessa 40% utan han vill att man ska höja det till 88 000kr! och att det i framtiden ska kopplas till basbeloppet.

Vad tycker ni om detta?

Själv är jag emot det då det inte finns pengaträd i Sverige och vi bör spara de pengar som vi har till att bygga fler bostäder o förbättra förhållanderna här. Sedan kan jag tycka att de höga adoptinskostnaderna tycks tala för att mellanhänder i andra länder gärna tar för sig...Hur kan en adoption från t ex Somalia gå på ca 200 000kr?

Vill inte att de smutsiga händerna ska bli allt rikare på skattebetakarnas bekostnad.

I ljuset av att det idag betraktas som en självklarhet (!) för somliga att medvetet vilja adoptera HIV-smittade barn (och dumpa deras medicinska kostnader på de ej tillfrågade skattebetalarna) så .. nej.
Citera
2012-08-30, 05:42
Medlem
Svår fråga.. Känner mig lite kluven. På sätt och vis tycker jag att det är jävligt bra att folk adopterar. Det handlar endå om barn som många gånger har det jävligt svårt, och det ska uppmuntras att välja att ta hand om ett sådant barn.

Men sen på andra sidan har vi just det, valet.. Det är ett eget val att adoptera, och då får man väl också räkna med kostnaderna för det. Dessutom, om det nu blir så att det är "gratis" att adoptera, skulle verkligen alla som väljer att adoptera vara lämpliga i så fall?
Inte för att folk som har pengar skulle vara bättre föräldrar. Men valet borde bli mycket mer genomtänkt om du måste lägga 100.000 kr ex. Precis som du inte bara springer och impulsköper en bil för 100.000 utan att verkligen tänka ut att det är rätt med den bilen etc...

Njeaa.. Jag tycker nog faktiskt att det är bra som det är idag.
Citera
2012-08-30, 08:56
Moderator
Siegfrids avatar
Det är knappast gratis med egentillverkade barn heller.
Jag skulle vilja se ett välkomstpaket till alla mödrar liknande det som finns i Finland, ett moderskapspaket med prylar och kläder, alternativt en penningsumma, som alla nyblivna föräldrar får förutom föräldrapenning och motsvarande.
Citera
2012-08-30, 13:03
Medlem
Jrgens avatar
Nej, jag tycker det borde avskaffas.
Citera
2012-08-30, 13:18
Medlem
Tercios avatar
Som radikal nationalist är jag naturligtvis emot utlandsadoptioner i allmänhet. Men med det sagt så kan jag inte förstå hur någon är för ett sådant här bidrag. På vilket sätt är det okej att ta pengar från andra och ge till någon för att han/hon vill adoptera. Den kostnaden får man väl stå för själv i så fall. Rena vansinnet och ett typexempel på hur staten expanderar och är "generös" med andra människors pengar. Absolut inte vad en stat ska syssla med.
Citera
2012-08-30, 15:39
Medlem
infidels avatar
Nej, det är bättre att subventionera svenska kvinnors besök i danska spermabanker än att subventionera importen av köpebarn. Det är ju för fan människohandel det handlar om. Liberala eller kristna tokar som köper ett koltroll eller två för att framstå som goda i sina likars ögon. De kristna är värst för de hjärntvättar barnen till att bli tokkristna.
Citera
2012-09-02, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
I ljuset av att det idag betraktas som en självklarhet (!) för somliga att medvetet vilja adoptera HIV-smittade barn (och dumpa deras medicinska kostnader på de ej tillfrågade skattebetalarna) så .. nej.

Och att risken med att hiv sprids ökar ännu mer för varje hiv smittad människa som adopteras in.
Citera
2012-09-02, 02:43
Medlem
Citat:
Bör adoptionsbidraget höjas?

Nej. Kanske om det handlar om Svenska barn men inte annars, då borde det tas bort helt.

Och väljer man att adoptera ett handikappat eller sjukt barn så får man stå för notan helt själv eventuellt även betala staten för att man tar hit ett framtida problem.
Senast redigerad av Unbannable 2012-09-02 kl. 02:46.
Citera
2012-09-02, 23:28
Medlem
Richie Apriles avatar
Jag har inte läst artikeln och förstår inte vad som menas med "vårdkostnaden" men är helt med på förslag som gör att de som vill och får (det verkar vara en tuff kvalificeringsprocess för att få adoptera) har råd att adoptera
De tidigare svaren här får mig att bli illa till mods, jag hoppas att ni bara har en hård fasad och att ni inte är lika tuffa och kompromisslösa innerst inne som det verkar här.
Citera
2012-09-03, 08:59
Medlem
ChuckSipess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det är knappast gratis med egentillverkade barn heller.
Jag skulle vilja se ett välkomstpaket till alla mödrar liknande det som finns i Finland, ett moderskapspaket med prylar och kläder, alternativt en penningsumma, som alla nyblivna föräldrar får förutom föräldrapenning och motsvarande.

Det låter som en genomusel idé. Få kläder och prylar till sitt nyfödda barn?
Citera
2012-09-03, 14:20
Medlem
Ipwnualls avatar
Familjebildning och införskaffande av barn är väl ändå en privat företelse? Personligen tycker jag att det är smaklöst att man får pengar för att adoptera, det ska enbart göras av kärlek. En rolig liknelse skulle kunna vara istället för att ha problem med fertiliteten att en herre helt enkelt är socialt oförmögen att uppvakta en dam, jag tror knappast att det skulle ges några statliga bidrag för honom att åka till valfritt U-land och köpa sig en dam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in