Citat:
Ursprungligen postat av kempis
Det är faktiskt det jag gillar lite med socialliberalism, just att det är lite flexibelt
Jag menar då är ju risken minst att man fastnar i ett dogmatiskt tänkande och bara ska införa sin ideologi till varje pris.
Med Socialliberalism kan man ta hänsyn till hur människorna faktiskt har det utan att svika sin ideologiska grundsyn.
Min fetmarkering. Om socialliberalism är något vettigt eller inte tänker jag inte lägga mig i. Men lurar du inte dig själv när du tänker så? Du har ju insett att du sitter fast i dilemmat att du både värderar en ideologisk grundsyn högt, samtidigt som du vill vara flexibel och undvika all dogmatik. Kontentan av ovanstående är ju att din lösning på problemet verkar vara att gå till socialliberalismen för att den är just så menlös, urvattnad, principlös att den inte ställer några hinder för din pragmatiska flexibilitets-önskan. Vad är poängen med att hålla dig med en ideologisk grundsyn, om du ändå försöker gå förbi den genom att hitta en så menlös ideologi som möjligt?
Det kanske funkar rent tekniskt, men i praktiken blir det bara en lek med ord. Våga erkänn för dig själv istället att du innerst inne just nu har ideologin som ett hinder. En snyggare lösning i ditt fall tycker jag vore att du håller dig till en filosofi som bygger på konsekventialistiska axiom. T.ex skulle du kunna bli utilitarist om du känner att största möjliga lycka för samhällsmedborgarna är det axiom du vill ha som politisk ledstjärna. På så sätt kan du hålla dig med en uppsättning grundvärderingar som garant för koherens och konsistens i dina tankar, medans dom rent pragmatiska åsikterna om skatteförändringar, bostadspolitik, you name it, är flexibla i förhållande till dagens situation. Ditt mål är ju samhällsmedborgarnas lycka, dom politiska ingreppen bara flexibla medel för att nå dit. Är du med på hur jag menar?
(sen måste du ju inte bli just utilitarist om du känner att något annat passar dig bättre, det var bara för att illustrera poängen. Personligen sätter jag varje persons rätt till sitt eget liv som axiom, vilket tvingar mig till libertarianska teorem i slutändan, men uppfattningen jag får av dig är att du mellan raderna försöker få fram att ditt axiom handlar om människors lycka i första hand, deras frihet t.ex är bara ett möjligt medel för att nå dit. Dvs, en pragmatisk, konsekvensialistisk hållning, som gjorde att jag kände att utilitarismen borde passa dig bäst. Kalla dig för guds skull bara inte socialliberal om du vill ge sken av att värdera en ideologisk grundsyn högt. Socialliberal är bara ett modeord för folkpartister som vill verka ta det bästa ur båda världar; Det är ett urvattnat begrepp som tjänar som ideologiskt alibi för att kunna göra vad fan man vill med makten. Varenda beslut en politiker tar idag går ju att på nåt sätt klämma in i begreppet "socialliberalism")