Citat:
Ursprungligen postat av
Knitus
Det r ngonting patetiskt ver att sitta och desperat frska vertala andra om hur bra livet r. Jag tycker att mitt liv r lngt ver medel men det skulle inte krvas mnga ofrutsgbara hndelser fr att jag skulle bli antinatalist ven om det skulle kunna vara temporrt.
Jag tycker inte vardag som att sitta p bussen till jobbet, att jobba och springa genom affren fr att kpa mat r situationer som bevisar hur underbart livet r s ven om jag inte r antinatalist s har jag inga bra argument emot det.
Bara mina tankar om ngon bryr sig.
Livet behver inte frsvaras, men urusla argument (emot eller fr livet) mste skjutas ner fr den som lskar filosofi.
Jag tror att det starkaste argumentet emot hela Universum r att dess helvetesdimensioner gr s mycket djupare n dess euforiska himmelska moment. Jag byter inte ut 5 minuter i en medeltida tortyrcell emot 5 minuter med vrldens vackraste kvinna, mjligen inte ens ett helt liv av frunderliga upplevelser (jag skulle mjligen g med p det innan jag gr ner till tortyrcellen, men nr de borrar in nlar i mina pungkulor s r jag snabb med att ndra mig p en sekund).
Men livets djupaste helvetesmoment r nu inte ngot som gemene man ngonsin kommer uppleva, speciellt inte r 2023 i Vstvrlden. Det blir d lika dliga argument som att inte ka flygplan och inte kra bil fr att det finns en p miljonen att ngot hemskt kommer intrffa.
Vi har sedan morfin ifall man rkar ut fr en riktig hemsk sjukdom, man kan ocks skjuta skallen av sig. Det tycks inte som om gemene man idag ngonsin behver uppleva de riktigt obehagliga smrtorna, eller exempelvis ett helt liv av smrta som slav i romerska minorna.
S du uttrycker vl den "plga" som gemene man mste uppleva: att sitta vid bussen, att vandra genom ica, att se gamla upplevelser repeteras om och om igen. Men...lyssna p en intressant podcast, ha en filosofisk diskussion med dig sjlv i din hjrna, lyssna p bra musik...s har du lst ditt livs problem. Detsamma kan inte sgas om en stackars fnge i Berias tortyrcell i Moskva anno 1950, men vi argumenterar inte antinatalism i gamla Soviet, eller hur?