Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-26, 19:51
Medlem
Fyra lysande minuter av Inmendham. "King of the hill" https://youtu.be/puq4nDAvuG0?si=2uKNRbmLHTDw3ws4
Citera
2023-08-26, 20:20
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja vi kan ju fortstta ltsas som om inte hela trden inklusive videona r fulla av argument. r du tappad p riktigt? Vill inte va elak men det verkar som det.
Ev argument ska presenteras i trdarna, iaf kort. Man ska inte behva klicka p lnkar enl Flashbacks policy fr att ha en aning om vad den handlar om. S det som bara finns i lnkarna kan ju rknas bort. Utver detta r det inte mycket till argument som presenterats, mest bara en massa skitndigt och sjlvmkande psykgnll.
Citera
2023-08-26, 20:31
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Fr en enda rationell och sjlsligt utvecklad mnniska rcker det med en frslust av den du lskar mest i livet fr att inse att detta livet inte r vrt priset.
Nej, det gr det ju inte alls. T ex nyligen dog en nra vn till mig. Detta r beklagligt och jag srjer honom. MEN jag r fantastiskt tacksam fr att jag lrde knna honom och fr allt han gav med sjl och hjrta. Och han sjlv var levnadsglad och visade inga tecken p att tycka att livet inte skulle vara vrt ngot bara fr att han skulle d en dag.

Varfr skulle det vara rationellt att inte kunna uppskatta ngot om det inte varar fr evigt? VARFR?

Underbart r kort. (Monica Z)
https://youtu.be/tRfGAN3xj-k?si=K33ZVm1t3B_xihmp
Citera
2023-08-27, 19:51
Avstngd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Nej, det gr det ju inte alls. T ex nyligen dog en nra vn till mig. Detta r beklagligt och jag srjer honom. MEN jag r fantastiskt tacksam fr att jag lrde knna honom och fr allt han gav med sjl och hjrta. Och han sjlv var levnadsglad och visade inga tecken p att tycka att livet inte skulle vara vrt ngot bara fr att han skulle d en dag.

Varfr skulle det vara rationellt att inte kunna uppskatta ngot om det inte varar fr evigt? VARFR?

Underbart r kort. (Monica Z)
https://youtu.be/tRfGAN3xj-k?si=K33ZVm1t3B_xihmp

Monica Zetterlund led svrt av polio. Den gjorde henne till slut lam, s att hon brndes till dds nr hennes lgenhet fattade eld och hon inte kunde fly. Bra att du nmnde ett exempel till p att vi har rtt.
Citera
2023-08-28, 00:22
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Monica Zetterlund led svrt av polio. Den gjorde henne till slut lam, s att hon brndes till dds nr hennes lgenhet fattade eld och hon inte kunde fly. Bra att du nmnde ett exempel till p att vi har rtt.
Du svarar inte p frgan. Testar att feta den om det nu faktiskt skulle vara s att "ni" lyckas missa den:

VARFR skulle ngot vara vrdelst bara fr att det inte varar fr evigt?

Ngon av Schopenhauer m fl som ni beundrar s mste vl nd iaf frska motivera denna helt grundlggande premiss fr "ert" case? VARFR?

Underbart r kort.
Citera
2023-08-28, 13:47
Avstngd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Du svarar inte p frgan. Testar att feta den om det nu faktiskt skulle vara s att "ni" lyckas missa den:

Ngon av Schopenhauer m fl som ni beundrar s mste vl nd iaf frska motivera denna helt grundlggande premiss fr "ert" case? VARFR?

Underbart r kort.

Du kan ju ta och skilja dig d. Ett ktenskap mste ju ocks vara bttre ju kortare det r. Och s kan du avst frn din lnga semester och ta en vecka eller en dag. Precis samma idiotresonemang.

Sedan handlar inte den lten alls om att det skulle vara bra att bra saker tar slut. Det r snarare ett vemodigt konstaterande.
Citera
2023-08-28, 14:58
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Du kan ju ta och skilja dig d. Ett ktenskap mste ju ocks vara bttre ju kortare det r. Och s kan du avst frn din lnga semester och ta en vecka eller en dag. Precis samma idiotresonemang.

Sedan handlar inte den lten alls om att det skulle vara bra att bra saker tar slut. Det r snarare ett vemodigt konstaterande.
Halmgubbe. Vem pstr att allt r bttre ju kortare det r? Inte jag iaf. Men hade jag bara en semesterdag skulle ju DEN vara guld och hgt uppskattad och inte smre drfr att den tar slut. Det r ju t ex inte s att jag skulle tycka att den var vrdels och att jag inte ville ha ens denna enda.

Om det nu r ett s idiotiskt resonemang r det nog inte heller s svrt att iaf ge ngon motivering till varfr ngot skulle vara vrdelst drfr att inte varar fr evigt.

"Du r en idiot/lgnare drfr att du inte tnker/tycker/tror som jag" r liksom inte filosofi ht. Du kan ju tydligen inte bttre n s, men kan verkligen inte Schopenhauer m fl bttre?

Senast redigerad av nerdnerd 2023-08-28 kl. 15:06.
Citera
2023-08-30, 20:09
Medlem
Det r ngonting patetiskt ver att sitta och desperat frska vertala andra om hur bra livet r. Jag tycker att mitt liv r lngt ver medel men det skulle inte krvas mnga ofrutsgbara hndelser fr att jag skulle bli antinatalist ven om det skulle kunna vara temporrt.

Jag tycker inte vardag som att sitta p bussen till jobbet, att jobba och springa genom affren fr att kpa mat r situationer som bevisar hur underbart livet r s ven om jag inte r antinatalist s har jag inga bra argument emot det.

Bara mina tankar om ngon bryr sig.
Citera
2023-08-30, 20:13
Medlem
Citat:
Halmgubbe. Vem pstr att allt r bttre ju kortare det r? Inte jag iaf. Men hade jag bara en semesterdag skulle ju DEN vara guld och hgt uppskattad och inte smre drfr att den tar slut. Det r ju t ex inte s att jag skulle tycka att den var vrdels och att jag inte ville ha ens denna enda.

Om det nu r ett s idiotiskt resonemang r det nog inte heller s svrt att iaf ge ngon motivering till varfr ngot skulle vara vrdelst drfr att inte varar fr evigt.

"Du r en idiot/lgnare drfr att du inte tnker/tycker/tror som jag" r liksom inte filosofi ht. Du kan ju tydligen inte bttre n s, men kan verkligen inte Schopenhauer m fl bttre?

Fr att det inte r evigt.

Intressant hr, i denna vrld, r hur mnga mnniskor klingar sig fast vid saker och ting (i rdsla i att frlora det). Allt ifrn saker man ger, partners, jobb, minnen, hobbies. I ett frsk att gra det evigt. Men inget r evigt hr. Att slppa saker och g vidare verkar inte ligga i majoritetens intressen att gra. Vilket samtidigt r frsteligt - hur mnga mste inte kmpa till sig saker och ting fr att f ngot. Men i slutndan frlora det nd..
Citera
2023-08-30, 21:09
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knitus
Det r ngonting patetiskt ver att sitta och desperat frska vertala andra om hur bra livet r. Jag tycker att mitt liv r lngt ver medel men det skulle inte krvas mnga ofrutsgbara hndelser fr att jag skulle bli antinatalist ven om det skulle kunna vara temporrt.

Jag tycker inte vardag som att sitta p bussen till jobbet, att jobba och springa genom affren fr att kpa mat r situationer som bevisar hur underbart livet r s ven om jag inte r antinatalist s har jag inga bra argument emot det.

Eller hur, kan tycka att dessa livslskare borde ha bttre saker fr sig n att ihrdigt sitta och frsvara natalismen om det inte handlar om ngon slags hatkrlek nd
Vissa finner trst i uppriktighet och andra i frnekelse.
Citera
2023-08-30, 22:09
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vagunder
Fr att det inte r evigt.

Intressant hr, i denna vrld, r hur mnga mnniskor klingar sig fast vid saker och ting (i rdsla i att frlora det). Allt ifrn saker man ger, partners, jobb, minnen, hobbies. I ett frsk att gra det evigt. Men inget r evigt hr. Att slppa saker och g vidare verkar inte ligga i majoritetens intressen att gra. Vilket samtidigt r frsteligt - hur mnga mste inte kmpa till sig saker och ting fr att f ngot. Men i slutndan frlora det nd..
Ok. S frestll dig att du verkligen levde fr evigt. Vi kan vidare anta att om det r ngot du t ex bygger s finns ven det kvar fr evigt. Du gr ngonting idag som du nu verkligen kan njuta av eftersom du ju lever fr evigt och s ven det dr du har byggt.

Men det blir ju nd klart. Vad ska du gra sen? Du gr ngot annat, och lt oss sga att ven det finns kvar fr evigt. Det gr en miljard r, och p dessa miljarder r har du fixat med kanske hundra miljarder grejer. En dag ser du den dr saken du fixade med fr en miljard r sen. Knner du ens igen den som din? Hur ska man ens kunna komma ihg hundra miljarder grejer som man gjort? R ngot verkligen mer meningsfullt om det finns kvar fr evigt?
Citera
2023-08-31, 00:25
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knitus

Livet behver inte frsvaras, men urusla argument (emot eller fr livet) mste skjutas ner fr den som lskar filosofi.

Jag tror att det starkaste argumentet emot hela Universum r att dess helvetesdimensioner gr s mycket djupare n dess euforiska himmelska moment. Jag byter inte ut 5 minuter i en medeltida tortyrcell emot 5 minuter med vrldens vackraste kvinna, mjligen inte ens ett helt liv av frunderliga upplevelser (jag skulle mjligen g med p det innan jag gr ner till tortyrcellen, men nr de borrar in nlar i mina pungkulor s r jag snabb med att ndra mig p en sekund).

Men livets djupaste helvetesmoment r nu inte ngot som gemene man ngonsin kommer uppleva, speciellt inte r 2023 i Vstvrlden. Det blir d lika dliga argument som att inte ka flygplan och inte kra bil fr att det finns en p miljonen att ngot hemskt kommer intrffa.

Vi har sedan morfin ifall man rkar ut fr en riktig hemsk sjukdom, man kan ocks skjuta skallen av sig. Det tycks inte som om gemene man idag ngonsin behver uppleva de riktigt obehagliga smrtorna, eller exempelvis ett helt liv av smrta som slav i romerska minorna.

S du uttrycker vl den "plga" som gemene man mste uppleva: att sitta vid bussen, att vandra genom ica, att se gamla upplevelser repeteras om och om igen. Men...lyssna p en intressant podcast, ha en filosofisk diskussion med dig sjlv i din hjrna, lyssna p bra musik...s har du lst ditt livs problem. Detsamma kan inte sgas om en stackars fnge i Berias tortyrcell i Moskva anno 1950, men vi argumenterar inte antinatalism i gamla Soviet, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in