Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Du tycker det var det. Men hur stort r det jmfrt med frr nr det inte fanns mediciner? Varfr r mnniskor deprimerade. Kanske fr att de inte har barn som ger deras liv en mening?
S att folk ven i dessa hypermoderna tider av smtt osannolik bekvmlighet r deprimerade och kan f mediciner som typ men inte riktigt fungerar r allts kvittot p hur fantastiskt bra allt har blivit? Folk blir deprimerade av livet och lsningen r att fra det vidare till nn annan som sen fr g igenom samma process, ja det lter ju som ett vinnande koncept.
Citat:
Var det verlevnadsinstinkt, eller bara hur hemska tankar man ansg dig ha. Svarade det verlevnadsinstinkt nr du frgade. Eller antar du bara.
I princip ingen sger att de gr vad de gr fr att deras instinkter krver det, de flesta r frtjusta i att tnka p sig sjlva som rationella vilket innebr att instinkter inte bara fr oss att gna oss t diverse beteenden, vi ska s tvunget ven rationalisera dessa beteenden. Vldigt f r villiga att sga "X vore det rationella men min instinkt krver Y s jag vljer Y trots att jag vet att X r mer rationellt", de allra flesta vljer att hellre fra nonsensresonemang som gr ut p att upphja Y till det rationella.
Citat:
Nej! det r inget jag sagt. Dremot utgr man frsts frn sitt eget liv. Om de ansg det var s hemskt som du har hittat p att det skulle vara, skulle de nog inte gra det. Men de utgr frsts ven frn en nskan att skaffa barn.
Du skrev ju fljande:
Citat:
Inte i det hr sammanhanget. Frgan r om insikten om att cancer finns, r det som gr att man vill avskaffa liv eller inte? Om mnniskor, vl medvetna om det lidande cancer innebr, nd anser att man ska skaffa barn och att livet vervger. D innebr det att de anser man nd br skaffa barn trots den insikten. D vger det mjliga lidande cancer kanske innebr fr dem, lttare n argumentet att skaffa barn, hos dem. Det r vl den logiska slutsatsen? Eller har du en annan sikt.
"Livet vervger", vad betyder det om inte att man betraktar saker och ting och kommer fram till att ens positiva knslor infr livet r ptagligt starkare n de negativa och att det r drivkraften bakom ungproduktion? Och sen sger du att hur lyckliga eller olyckliga folk r ver sina liv inte har nn betydelse fr om de vljer att utfra ungproduktion.
Citat:
Du menar att om det inte varit krig skulle de inte dtt? Kanske senare, men dden r oundviklig. Frgan var om du menar att samtliga som dtt i krig, nskade att de aldrig ftts fre det?
Det r vl klart de skulle dtt till slut i vilket fall som helst. Frgan var om det lidande de drabbades av var ett rimligt pris att betala nr folk kollektivt "tryckte p knappen" (som ledde till allt vad det ledde till, inklusive det nmnda lidandet) genom att fortstta frka sig.
Citat:
Nej det skulle jag inte. Det finns inget som sger att han inte skulle vgat det. Det r ngot du hittat p. Det r frmodligen s ocks, att om brandmannen hade vgrat att g in, hade nn annan ftt gra det. Men nn mste gra det om mnniskoliv r i fara.
En chefs uppgift r att styra brandbekmpningen och se till att det sker skert och effektivt. Han kan inte lmna det. Ditt exempel r vrdelst och leder ingenstans och har inget med lidande att gra. Eller vad skulle det vara?
Att skicka in nn i en situation dr han mycket vl kan komma att drabbas av nt som skulle f dig att beg sjlvmord r allts inget som skulle f dig att tnka att du gjort nt som inte var s lyckat?
Det var en liknelse, inget exempel p en hndelse jag vet har intrffat. Det var dock en liknelse som var ganska sjlvklar med tanke p vad du skriver. "Det finns p min horisont att jag tar livet av mig pga det hr livets beskaffenheter, nu ger jag det hr livet till dig". S nn som tvingar andra mta vad han sjlv aldrig skulle vga mta r den liknelse jag knner passar.
Citat:
Han svarar inte p bortklippta frgor. Det r inte rligt. Frgan r om han tycker samma om dig?
Men du fr grna sga vad jag sagt som r orligt. Om du kan.
Suck, jag skrev att nrden r orlig men begriper vad man skriver. Jag skrev att du inte begriper vad man skriver, inget om att du r orlig. S lustigt att din respons d var att inte begripa vad man skrev.
Jag r bekant med nrdens sikter, de skiljer sig frn mina vad gller tskilligt. Dock vill jag betona att det r hans stt att debattera som jag tycker r orligt, inte per definition det blotta faktum att han har sina sikter.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Jag hade fetmarkerat det tv sakerna. som jag menade var motsgelser. Trodde du insg det.
Det andra fallet r ngot kraftigt irriterande. Vad du nu menar med det faktiskt skulle vara.
Ja, fetmarkeringen var svr att missa, nr jag ville att du skulle tydliggra vad som var motsgelsefullt ville jag allts att du skulle frklara, inte bara gra om fetmarkeringen. Vad jag skrev var allts:
1. Man br inte anvnda ordet lidande fr lttvindigt, bttre att reservera det fr de allra vrsta sakerna, och inte beskriva snt som mest bara vllar mild irritation som ett lidande.
2. Om man upplevt bde behagliga och obehagliga knslor torde man veta hur det sistnmnda har en betydligt strre tendens att fullstndigt dominera ens tillvaro.
Ser ingen som helst inkompatibilitet mellan dessa pstenden, tolkar du det som att det frsta pstendet skulle betyda att lidande r nt s sllsynt att det i princip bara r nt som upplevs av en p miljonen och att vi som varit frskonade drfr inte kan uttala oss om hur det r att uppleva lidande? ven folk som inte suttit i tortyrlger och upplevt dylika mindre vardagliga trkigheter gr runt och lider av diverse kommor, tider av sjlslig fattigdom, diverse frluster och annat som fr mungiporna att peka nedt och dominerar deras tillvaro. Om det kliar i tio sekunder r det lite melodramatiskt att kalla det fr tio sekunder av lidande, att veta att ens fru/man/flickvn/pojkvn har cancer och kommer d inom kort r rimligt att beskriva som ett lidande ven om det inte r nt som bara drabbar en p miljonen.
Jag har fortfarande ingen aning om vad motsgelsen ska ha varit men baserat p min bsta gissning har jag nu tminstone frskt bemta den. Det ska bli spnnande att se om det blev rtt.