Citat:
Det finns inget fel p pessimister som grupp, de r ofta kritiskt tnkande individer som kan delta i en diskussion utan att skrika om ngon hemlig sanning som bara de besitter, stta epitet p meningsmotstndare, inte heller behver de ndvndigtvis bra p offermentalitet som syns i denna trd och nska att meningsmotstndare skickas till helvetet. Denna tribalistiska instinkten som brinner starkt inom dig r ocks typisk signal p svaghet, man behver hnvisa till sin grupp hela tiden och alla utanfr gruppen r inget vrda och "fiender till sanningen" och folk som besitter offermentaliteten brinner ofta av ren hat mot alla sina fiender.
Det vi har att gra med hr r en dogmatiker, och de kommer i alla typer av frpackningar, med alla slags trosystem. Du skulle lika grna kunna vara en evangelisk extremist som skriker hgt i gatan med nstan precis samma ordval som du nu anvnder, tror att frasen p din signatur anvndes av just en kristen predikare.
Det vi har att gra med hr r en dogmatiker, och de kommer i alla typer av frpackningar, med alla slags trosystem. Du skulle lika grna kunna vara en evangelisk extremist som skriker hgt i gatan med nstan precis samma ordval som du nu anvnder, tror att frasen p din signatur anvndes av just en kristen predikare.
Jag skulle ju egentligen sluta svara er, men i alla fall: jag visste att livet var meningslst innan jag knde till begreppen 'filosofi' eller 'pessimism' eller hade ngon aning om vem Schopenhauer var.
Och sanningen r inte hemlig, den r tvrtom helt uppenbar, det r bara ni som r orliga svin som frsker dribbla bort den. Ni pstr t.o.m. att Schopenhauer inte skulle ha menat exakt vad han skrev, nr han r knd just fr att uttrycka sig exakt och lttfrsteligt t.o.m. fr personer utan ngon som helst hgre (ut)bildning.
Jag har hatat lgnare i hela mitt liv. Alldeles srskilt illa r det att ljuga i filosofiska frgor.
Ni r svaga, fr ni behver de hr livslgnerna fr att inte sjunka ner i depression eller ta livet av er. Ni skulle inte kunna erknna att livet r meningslst och fortstta att leva som innan. Som jag skrev tidigare s kan jag t.o.m. se den dr nerdnerd g p partyn med andra akademiker och fra ltsasdiskussioner, dr han undviker riktigt djupa frgor.