Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-03-26, 15:33
  #1
Medlem
Svartliens avatar
Är det bara jag som tycker de röda, gröna & vita bilarna smakar helt lika varandra?

Min teori är att de är exakt likadana, och att eventuella smakskillnader som man kan uppleva beror på föreställning & färgassosiation, där grönt ska smaka päron & rosa jordgubb osv. Jag är rätt säker på att de smakar likadant allihopa.

Är det nån som går i samma funderingar?
Citera
2005-03-26, 15:48
  #2
Medlem
gralkass avatar
jag skulle nog postat detta i psykologi, men vet inte om jag har rätt.

Jag tycker mig känna skillnad på dom men din teori kan mycket väl vara rätt.
Citera
2005-03-26, 16:01
  #3
Medlem
kookies avatar
Klart de smakar olika.

När jag var liten brukade jag blunda och äta för att se om jag kunde gissa vilken färg det var.
Citera
2005-03-26, 16:06
  #4
Avatarolog
insomnias avatar
Har aldrig tänkt på det. Käkar en näve åt gången.
Citera
2005-03-26, 18:11
  #5
Medlem
Villons avatar
Intressant tanke, ska köra blindtest på stört.
Citera
2005-03-26, 18:49
  #6
Medlem
Svartliens avatar
Enklast kanske är att ringa Ahlgrens Bilar och fråga. Ska nog göra det på måndag, så vi får svart på vitt.
Citera
2005-03-26, 20:04
  #7
Medlem
SC sXes avatar
Tror din teori stämmer, har aldrig testat det då jag oftast tryckt i mig en näve fickvarma på en gång..
Citera
2005-03-26, 20:12
  #8
Medlem
Evaristos avatar
Jag har testat, så jag vet: De smakar helt identiskt, åtminstone i min mun. Och mitt smak- och luktsinne är tämligen gott, jag förnimmer ofta nyanser som andra inte kan urskilja.

Jag genomförde testet så här:

Blundade, tog en bil med okänd färg och tuggade länge och väl tills jag hade bestämt mig för vilken färg den hade. Tog ur munnen och kollade.

Jag käkade väl nästan halva påsen på detta sätt, och fick rätt ungefär en gång av tre.
Citera
2005-03-26, 20:30
  #9
Medlem
Svartliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Jag har testat, så jag vet: De smakar helt identiskt, åtminstone i min mun. Och mitt smak- och luktsinne är tämligen gott, jag förnimmer ofta nyanser som andra inte kan urskilja.

Jag genomförde testet så här:

Blundade, tog en bil med okänd färg och tuggade länge och väl tills jag hade bestämt mig för vilken färg den hade. Tog ur munnen och kollade.

Jag käkade väl nästan halva påsen på detta sätt, och fick rätt ungefär en gång av tre.

Nästan likadant som vi gjorde nyss då. Jag och brorsan delade på en påse & det var förvånansvärt hur sällan gissningarna slog rätt, inte ens hälften av gångerna för nån av oss. Jag är 100% säker på att de vita och gröna smakar snarlikt; på ngt sätt slog gissningarna oftast rätt på röda bilarna, men jag tror det ryms inom en statistisk slumpsfär (el vad man ska säga). På måndag vet vi förhoppningsvis svaret!
Citera
2005-03-27, 13:10
  #10
Medlem
Villons avatar
Uppenbar skillnad, hävdar jag. Genomförde ett blindtest nyss på ungfär en halv påse... I början var felprocenten kanske 50%, men när man verkligen lärt in smakerna var det tydligt att det var skillnad. På de sista tio var jag närmast hundraprocentig. Svårast var att skilja de röda från de vita.
Citera
2005-03-27, 13:51
  #11
Medlem
tjoffemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartlien
Enklast kanske är att ringa Ahlgrens Bilar och fråga. Ska nog göra det på måndag, så vi får svart på vitt.

tisdag
Citera
2005-03-27, 15:14
  #12
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Nu har det visst kommit någon ny syrlig sort med gula och gröna gottisar i påsen. Verkar goda. Någon som testat dem?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback