Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-09-05, 15:09
Medlem
castanedas avatar
Det finns hyllmeter skrivet om spöken,så man kan kanske tycka att ytterligare texter o spöken kan vara en upprepning av vad som redan har sagts.Vill ändå komma med några upplysningar som kanske är mindre kända om dessa fenomen.

Spöken enligt mina erfarenheter är något jag benämner som en filmremsa som lämnats kvar av en avliden person.Dessa filmremsor är helt ofarliga och harmlösa(fall där så inte är..handlar om andra fenomen)..man kan tala med dem om ting som rör den avlidnes liv..kunskaper som ett spöke har är ändå starkt begränsat,och det finns inte mycket värde i dessa kontakter.

Man kan även röra vid dem och därigenom få information som annars är utom räckhåll för filmremsan själv,detta är dock inte att rekommendera då man själv förlorar rejält av sin energi vid en direkt kontakt..vilket beror på att varje filmremsa har ett fragment av den avlidnes medvetande..och denna suger automatiskt i sig all energi den kan få..har ändå vid några tillfällen varit i "kontakt" med några av dessa filmremsor..det har varit vid tillfällen där viss information på så sätt..trots priset av förlorad energi..varit enklare att få.

Spöken kan "leva" mycket länge..men tillslut är den lilla energireserven slut..och medvetande fragmentet återgår till sin källa..
Citera
2012-09-05, 17:15
Medlem
amilofss avatar
Då har vi ungefär samma uppfattning. Jag kallar det gamla minnesfragment som kan manifestera sig för oss. Kontakt med dessa har jag en känsla av att vara obefintlig eller ingen alls.

Öppet sinne.
Citera
2012-09-05, 19:01
Medlem
castanedas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amilofs
Då har vi ungefär samma uppfattning. Jag kallar det gamla minnesfragment som kan manifestera sig för oss. Kontakt med dessa har jag en känsla av att vara obefintlig eller ingen alls.

Öppet sinne.

Visst kan man kalla spöken för minnesfragment..föredrar filmremsor för att inte blanda ihop med en massa andra "ordkonstalationer" jag skapat
Citera
2013-04-21, 14:33
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av castaneda
Visst kan man kalla spöken för minnesfragment..föredrar filmremsor för att inte blanda ihop med en massa andra "ordkonstalationer" jag skapat
En "ordkonstalation" även för 'andar-finns-inte-varelserna' vore nice.
Dom kanske själv har något förslag...?
Citera
2013-04-21, 14:59
Medlem
castanedas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
En "ordkonstalation" även för 'andar-finns-inte-varelserna' vore nice.
Dom kanske själv har något förslag...?

Det blir däremot vårare då andar ju inte finns medan spöken existerar...man skulle kanske kunna kalla andar för tankefoster..
Citera
2013-04-21, 15:06
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Det blir däremot vårare då andar ju inte finns medan spöken existerar...man skulle kanske kunna kalla andar för tankefoster..

Bygger påståendet "andar finns inte" på att de aldrig varit levande varelser som kunnat gå runt på jorden och samla erfarenheter?
Citera
2013-04-21, 15:31
Medlem
castanedas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Bygger påståendet "andar finns inte" på att de aldrig varit levande varelser som kunnat gå runt på jorden och samla erfarenheter?

Nej...påståendet att andar inte finns bygger på den allmänt accepterade övertygelsen att när människan dör så lämnar själen kroppen och blir ande...och dessa andar kan sen i sin tur besöka oss fortfarande levande och förmedla budskap..ex: via ett medium.

Det finns heller inga andra andar vare sig goda eller onda...inga demoner eller andra onda varelser som vill orsaka oss skada.
Citera
2013-04-21, 15:40
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Nej...påståendet att andar inte finns bygger på den allmänt accepterade övertygelsen att när människan dör så lämnar själen kroppen och blir ande...och dessa andar kan sen i sin tur besöka oss fortfarande levande och förmedla budskap..ex: via ett medium.

Jag antar att du skrivit fel i första meningen,för jag upplever den som en motsägelse.
Andar finns inte,medier låtsas prata med obefintliga andar?

EDIT:Såg precis nu att du skrivit en hel tråd i detta ämne.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2013-04-21 kl. 15:41. Anledning: Tillägg
Citera
2013-04-21, 16:13
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Nu missförstod du nog...
Jag skrev "andar-finns-inte-varelserna" ... för att du inte skulle missförstå.

Då syftar jag på de existerande varelser som du ännu inte skapat någon ordkonstelation för.
De du talar om i tråden "Andar finns inte".
Citera
2013-04-21, 16:15
Medlem
castanedas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
Nu missförstod du nog...
Jag skrev "andar-finns-inte-varelserna" ... för att du inte skulle missförstå.

Då syftar jag på de existerande varelser som du ännu inte skapat någon ordkonstelation för.
De du talar om i tråden "Andar finns inte".

Aha...ber om ursäkt för den missen..
Citera
2013-04-21, 17:38
Medlem
Citat:
Det finns hyllmeter skrivet om spöken,så man kan kanske tycka att ytterligare texter o spöken kan vara en upprepning av vad som redan har sagts.Vill ändå komma med några upplysningar som kanske är mindre kända om dessa fenomen.

Spöken enligt mina erfarenheter är något jag benämner som en filmremsa som lämnats kvar av en avliden person.Dessa filmremsor är helt ofarliga och harmlösa(fall där så inte är..handlar om andra fenomen)..man kan tala med dem om ting som rör den avlidnes liv..kunskaper som ett spöke har är ändå starkt begränsat,och det finns inte mycket värde i dessa kontakter.

Man kan även röra vid dem och därigenom få information som annars är utom räckhåll för filmremsan själv,detta är dock inte att rekommendera då man själv förlorar rejält av sin energi vid en direkt kontakt..vilket beror på att varje filmremsa har ett fragment av den avlidnes medvetande..och denna suger automatiskt i sig all energi den kan få..har ändå vid några tillfällen varit i "kontakt" med några av dessa filmremsor..det har varit vid tillfällen där viss information på så sätt..trots priset av förlorad energi..varit enklare att få.

Spöken kan "leva" mycket länge..men tillslut är den lilla energireserven slut..och medvetande fragmentet återgår till sin källa..

Läste i en gammal "Guinness rekordbok" att spöken tynar bort efter runt 400 år.
Citera
2013-04-21, 17:42
Medlem
castanedas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Läste i en gammal "Guinness rekordbok" att spöken tynar bort efter runt 400 år.

Skulle vara intressant och veta hur dom kommit fram till just 400år..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in