Hej!
Jag har ett par frågor gällande en eventuell framtida konvertering. Jag föddes som muslim, men jag känner inte att jag "hör hemma" inom denna religion - och jag kan inte se mig själv i muslimer.
Jag lever även ett väldigt sekulärt liv, har anpassat mig väldigt bra till de svenska samhället - och jag har flera gånger fått se folk bli förvånade - när jag har berättat om min nationalitet, eller sagt mitt efternamn eller förnamn. Dock är min familj delad, jag och min mor är som vilka svenskar som helst - även till utseendet, men resterande familj är religiösa, och lever sina liv helt efter koranen.
Då kan ni tänka er hur de ser ut hemma hos oss vid julafton - mor och jag äter julmat, och dricker lite vin - samt äter pepparkakor och dricker även lite julmust, medans den andra delen utav familjen nästa svär åt svenska traditioner och det svenska samhället.
Nu till min fråga dock, om jag en dag bestämmer mig för och bli katolskt kristen - hur går jag till väga för att konvertera? Bör jag kontakta min lokala katolska kyrka, eller kanske rent av åka till Kroatien, och konvertera där?
Kommer min nationalitet förändras vid en konvertering, i t ex Kroatien? Blir jag kroat? Kan jag tom ansöka om kroatiskt medborgarskap?
Just nu har jag dubbla medborgarskap.
Ni som tänker skriva "förrädare", "otrogna hund", "du kommer hamna i helvetet" - kan låta bli. Finns många kristna som konverterar till Islam, och det brukar ni aldrig ha problem med.
Jag är inte heller rädd för diverse muslimer, om min konvertering kommer ut. Jag är i Sverige, och här skall jag inte behöva vara rädd, i detta trygga land.
Tacksam för tips och svar!