Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Hej, rix r ett system som riksbanken skter som bankerna och en del andra finansiella instutioner i sverige anvnder fr att flytta svenska kronor mellan varandra.
om en bank inte r direkt medlem agerar de som en kund, vilken som helst, hos en annan bank som r medlem.
de kan instruera betalningar antingen via ngon form av kundlsning liknande internetbanken, anvnds mest av av de som r inriktade p vrdepapper och inte erbjuder t.ex. bankgirolsningar till sina kunder. om de r mer avancerade anvnda filer eller swift fr att skicka sina och kundernas uppdrag till sin "partnerbank" som sedan avvecklar transaktionerna ihop med sitt eget flde.
likviditetsmssigt r det ingen skillnad mellan en liten bank och ett stort fretag.
edit
lste inte riktigt klart, jag r lite tveksam till termen centralbanksvaluta, om du menar hur de skulle tcka sin balans i slutet av dagen, kan ven de mindre bankerna g ut p marknaden och lna in dagspengar genom swappar eller dagsln, de mste gra det fr att inte hamna korta eller lnga hos sin partnerbank. fr att frtydliga detta s korrigeras endast en mindre del av likviditetsbehovet med korta affrer, en dag, det mesta handlas med hjlp av prognoser p lngre lptider.
lallisen
Tack fr ett utfrligt svar. Har en frga till.
Hur kommer det sig att inte t.ex ICA, Ikano och JAK bankerna har ett eget medlemskap i RIX?
Det borde vl inte "krngla till det" p ngot stt fr RIX i varje fall. D kunde ju dessa banker ha direkttillgng till clearingen och inte alls vara beroende av moderbankens "hlsotillstnd". En bank som r medlem i RIX borde vl mer "st p egna ftter" antar jag.
S det jag undrar r varfr s vldigt mnga banker inte r RIX medlemmar?