2012-09-07, 23:28
Medlem
hej
ser d och d att en del av er funderar kring hur f-rix (sek clearingen) fungerar
jag jobbar dagligen med systemet p en bank och kan kanske sprida lite ljus i mrkret
kom med era frgor s ska jag frska svara

mvh
lallisen
Citera
2012-09-08, 00:05
Medlem
Finans.killens avatar
jag kan ju brja;
Vad r det?
Citera
2012-09-08, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
hej
jag jobbar dagligen med systemet p en bank och kan kanske sprida lite ljus i mrkret

mvh
lallisen

Skulle vilja veta hur det fungerar nr ett finansiellt institut i MFI-sektorn som inte r RIX-medlem skall gra verfringar till en annan bank. Hur fungerar detta med clearingen via moderbanken (Allts RIX-ombudet) och centralbanksvalutan. Det borde ju d vara moderbankens centralbanksvaluta som anvnds eller kan det p ngot stt vara s att den som inte r ansluten till RIX har tillgng till egen centralbanksvaluta. Knappast troligt men det vore intressant att veta lite mer detaljerat.
Citera
2012-09-08, 08:50
Medlem
Hej, rix r ett system som riksbanken skter som bankerna och en del andra finansiella instutioner i sverige anvnder fr att flytta svenska kronor mellan varandra.

om en bank inte r direkt medlem agerar de som en kund, vilken som helst, hos en annan bank som r medlem.
de kan instruera betalningar antingen via ngon form av kundlsning liknande internetbanken, anvnds mest av av de som r inriktade p vrdepapper och inte erbjuder t.ex. bankgirolsningar till sina kunder. om de r mer avancerade anvnda filer eller swift fr att skicka sina och kundernas uppdrag till sin "partnerbank" som sedan avvecklar transaktionerna ihop med sitt eget flde.
likviditetsmssigt r det ingen skillnad mellan en liten bank och ett stort fretag.

edit
lste inte riktigt klart, jag r lite tveksam till termen centralbanksvaluta, om du menar hur de skulle tcka sin balans i slutet av dagen, kan ven de mindre bankerna g ut p marknaden och lna in dagspengar genom swappar eller dagsln, de mste gra det fr att inte hamna korta eller lnga hos sin partnerbank. fr att frtydliga detta s korrigeras endast en mindre del av likviditetsbehovet med korta affrer, en dag, det mesta handlas med hjlp av prognoser p lngre lptider.

lallisen
Senast redigerad av lallisen 2012-09-08 kl. 08:56.
Citera
2012-09-08, 15:45
Medlem
Citat:
Hej, rix r ett system som riksbanken skter som bankerna och en del andra finansiella instutioner i sverige anvnder fr att flytta svenska kronor mellan varandra.

om en bank inte r direkt medlem agerar de som en kund, vilken som helst, hos en annan bank som r medlem.
de kan instruera betalningar antingen via ngon form av kundlsning liknande internetbanken, anvnds mest av av de som r inriktade p vrdepapper och inte erbjuder t.ex. bankgirolsningar till sina kunder. om de r mer avancerade anvnda filer eller swift fr att skicka sina och kundernas uppdrag till sin "partnerbank" som sedan avvecklar transaktionerna ihop med sitt eget flde.
likviditetsmssigt r det ingen skillnad mellan en liten bank och ett stort fretag.

edit
lste inte riktigt klart, jag r lite tveksam till termen centralbanksvaluta, om du menar hur de skulle tcka sin balans i slutet av dagen, kan ven de mindre bankerna g ut p marknaden och lna in dagspengar genom swappar eller dagsln, de mste gra det fr att inte hamna korta eller lnga hos sin partnerbank. fr att frtydliga detta s korrigeras endast en mindre del av likviditetsbehovet med korta affrer, en dag, det mesta handlas med hjlp av prognoser p lngre lptider.

lallisen

Tack fr ett utfrligt svar. Har en frga till.

Hur kommer det sig att inte t.ex ICA, Ikano och JAK bankerna har ett eget medlemskap i RIX?

Det borde vl inte "krngla till det" p ngot stt fr RIX i varje fall. D kunde ju dessa banker ha direkttillgng till clearingen och inte alls vara beroende av moderbankens "hlsotillstnd". En bank som r medlem i RIX borde vl mer "st p egna ftter" antar jag.

S det jag undrar r varfr s vldigt mnga banker inte r RIX medlemmar?
Senast redigerad av razez 2012-09-08 kl. 15:52.
Citera
2012-09-09, 11:56
Medlem
anledningen till att det finns banker som inte r direktmedlemmar r helt enkelt att det r fr dyrt.
man mste komma ihg att det inte r alla som behver ha mjligheterna som rix erbjuder. om man bara behver bankgiro och betallsning r det billigare att kpa tjnsten av en strre bank n att bli direktmedlem d det krver ganska avancerade betalsystem och en hel del personal.

lallisen
Citera
2012-09-09, 14:43
Medlem
Citat:
anledningen till att det finns banker som inte r direktmedlemmar r helt enkelt att det r fr dyrt.
man mste komma ihg att det inte r alla som behver ha mjligheterna som rix erbjuder. om man bara behver bankgiro och betallsning r det billigare att kpa tjnsten av en strre bank n att bli direktmedlem d det krver ganska avancerade betalsystem och en hel del personal.

lallisen

Tack fr den frklaringen!
Citera
2013-12-23, 05:03
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
hej

mvh
lallisen

Har lite frgor om du orkar svara. Som jag frsttt det s r det bara bankernas reserver hos Riksbanken som byter gare inom rix? Typ att Bank A har en utlning p 100 miljoner och reserver hos RB p 10 miljoner, under en dag har transaktioner till och frn bank A till andra banker inom Sverige gjort att Bank A ligger p -30 miljoner. D mste de lna 10 miljoner reserver av en annan bank fr att ligga p 0 eller kan de deponera in ytterligare reserver hos RB fr att slippa lna? Eller hur funkar det? Och vad r det egentligen som ligger som reserver hos RB, r det bde in- och utlning?

Och varfr anvnder banker sig av intradagskredit? r det bara fr att slippa rntekostnader?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in