Citat:
Ursprungligen postat av
AmadeusKrieg
Välkommen till klubben! Jag gjorde ett ställningstagande 2007 tror jag det var, att inte gå in på de där jävla skitsidorna. Samma gäller förstås Expressen.
Jag läser SvD och DN (vet att det i grund och botten är samma smörja men hittills har de hållit en lite högre nivå än aftonbladet). Tycker dock att DN framförallt har börjat tappa det rejält senaste tiden.
Jag har försökt hitta svenska nyheter i olika lokaltidningar men fokuset i de lokala tidningarna brukar ofta hamna på sport och det intresserar mig inte speciellt mycket : (
Jag skulle nog inte välja fria tider och avpixlat i hopp om att jaga "objektiva" nyheter. Men de kan väl till viss del fungera som en slags "motpol". Det viktiga är iaf att man tänker -själv- och själv är grymt kritisk till allt man läser.
Så sjukt, jag mailade faktiskt DNs chefredaktör häromdagen, ska se om jag hittar de.
"Vad är det som händer? Har ni fått ny chef? Nya direktiv?
Nej, svaret måste vara att ni blivit uppköpta av Schibsted."
SVAR: Hej *****!
Tack för ditt mejl.
Förstår inte riktigt vad du menar.
Vad syftar du på?
Mvh
/Susanne Jacobsson
Webbredaktör DN.se"
"Vad kul med ett svar! Tack så mycket.
Jag tror du förstår vad jag menar men vill veta mer exakt, med glädje Susanne.
DN har helt vänt inriktning senaste månaderna, från att vara en bra tidning med nyttig information om relevanta händelser till Aftonbladetliknande rubriker i form av citat och lockande bilder.
Väl inne på artikeln är det källor som expressen och Aftonbladet.
Ett bra exempel är Juan Flores artikel om "skatteverkets nya fest". Där var väl i princip inte ett rätt tyvärr.
Jag förstår att ni måste överleva, men känner man inget samhällsansvar?"
SVAR: "Hej ****!
Det är förstås tråkigt att du upplever att DN.se har blivit sämre de senaste månaderna.
Vi jobbar hårt för att ge våra läsare en bra bevakning – vad gäller granskningar, tyngre reportage och andra mer lättsammare nyheter.
Men vi tar förstås till oss dina åsikter och jag lovar att föra vidare dem till mina chefer.
Mvh
/Susanne"
"Jag personligen bryr mig inte jättemycket. Bytar bara tidning efter många års läsning, jag tror dessutom att det kommer gå bättre för er ju mer hjärndött det blir. Det är dit Sverige är på väg med journalistik.
Tack för att du svarat."