2012-09-11, 19:56
Medlem
roaders avatar
Hej!

Jag köpte en iMac förra året, i5 3,6 ghz etc. Jag får upp strandbollen hela tiden, även när jag kollar på film och inte rör datorn fryser filmen regelbundet var 15:e minut. Har haft två diskras då jag tappat all data och clean-slate installerat om allt.

Jag hör att det är hårddisken som knorrar varje gång detta händer. Ibland slutar program svara helt osv. Värre än min gamla PC.

Gjorde en diskkontroll igårkväll och den sa att den inte kunde slutföras. Startade om för att köra den från CMD+ R. Då rasar disken. Formaterar om, installerar webbläsare etc och kör en ny diskkontroll idag - samma felmeddelande på en helt fräsch raderad och omformaterad disk med nytt Mountain Lion på. Det är knas.

Är det bara att byta diskjäveln eller kan man köra något Appletrix på den? Reparera skivan fungerar inte...

Seagate 1 TB. Jag får inte byta ut gratis från Apples hemsida som vissa Seagate diskar fås...

Tacksam för hjälp!
Citera
2012-09-11, 20:00
Medlem
tzjs avatar
Börja med att göra en start i säkert läge. Stäng av datorn. Starta med shift-tangenten nedtryckt. Logga in och låt den stå på några minuter upp till en kvart. Starta sedan om vanligt igen.
Citera
2012-09-11, 20:48
Medlem
anomimooses avatar
Hör du underliga fysiska ljud från HDD så låter det som att ett byte av denna vore på sin plats, varför tog du det inte på garantin direkt?
Citera
2012-09-11, 21:59
Medlem
roaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Börja med att göra en start i säkert läge. Stäng av datorn. Starta med shift-tangenten nedtryckt. Logga in och låt den stå på några minuter upp till en kvart. Starta sedan om vanligt igen.

Provade detta men datorn vägrade starta, den stängde av sig efter att halva uppstartsbaren laddats.

Citat:
Ursprungligen postat av anomimoose
Hör du underliga fysiska ljud från HDD så låter det som att ett byte av denna vore på sin plats, varför tog du det inte på garantin direkt?

För jag låg i koma.
Citera
2012-09-11, 22:02
Medlem
tzjs avatar
Det är nog läge att byta hårddisk isf. Verkar inte bättre.
Citera
2012-09-11, 22:08
Medlem
roaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Det är nog läge att byta hårddisk isf. Verkar inte bättre.

Du verkar ha bra koll, vet du om jag kan köpa en SSD eller kommer mina fläktar gå lösa då eftersom jag tydligen bara kan köpa en vanlig Seagate eftersom temperaturgivarna inte passar något annat än orginaldisken?
Citera
2012-09-11, 22:10
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roader
Du verkar ha bra koll, vet du om jag kan köpa en SSD eller kommer mina fläktar gå lösa då eftersom jag tydligen bara kan köpa en vanlig Seagate eftersom temperaturgivarna inte passar något annat än orginaldisken?

Visst kan du sätta in en SSD, inga problem. En SSD har inga mekaniska delar, så temperaturen på den är inget att prata om egentligen. Kolla tutorials på youtube om du vill veta hur du byter.

Har du en Timemachinebackup, så är det smidigt vid installation av ny disk. Mycket smidigt.
Citera
2012-09-12, 00:21
Medlem
brusens avatar
Som tzj säger borde det vara lugnt att sätta in en SSD istället, eller en hårddisk av annat märke för den delen.
Citera
2012-09-12, 10:11
Medlem
roaders avatar
Jag tänker på denna artikel om många till som nämner samma problematik:

http://macs.about.com/od/faq1/f/upgr...-2009-imac.htm

Citat:
If you use a drive from a different manufacturer, there is a very good chance that the temperature sensor will not operate. In order to compensate, your iMac will set its internal fans to the maximum RPM, creating a nerve-wracking noise that will not be pleasant to be near.

Köper jag en intel SSD kommer jag inte kunna fästa temperaturgivarna vilket tydligen gör att fläktarna går på fullt hela tiden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in