2012-09-12, 15:02
Medlem
Min syrras kompis ska hämta en pärm på Hittegods Sverige och undrar om dessa verkligen har rätt att ta ut en "hanteringsavgift" på 100 kr i samband med utlämningen? Det är ju hon som äger pärmen.

Har inget problem med avgiften själv eftersom jag fattar att verksamheten kostar men visst hade det varit trevligt om det ingick i servicen...
Senast redigerad av Grodorna 2012-09-12 kl. 15:05.
Citera
2012-09-12, 15:10
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodorna
Min syrras kompis ska hämta en pärm på Hittegods Sverige och undrar om dessa verkligen har rätt att ta ut en "hanteringsavgift" på 100 kr i samband med utlämningen? Det är ju hon som äger pärmen.

Har inget problem med avgiften själv eftersom jag fattar att verksamheten kostar men visst hade det varit trevligt om det ingick i servicen...

Om dem har rätt att ta ut en hanteringsavgift kan jag inte svara på. Men personen som lämnat in hittegodset har rätt att begära en liten symbolisk summa, denna brukar ligga runt 100 kr. Kanske är den summan hon får betala till upphittaren?
Citera
2012-09-12, 15:39
Medlem
3 § Ägaren vare berättigad taga hittegods åter mot det han gäldar polismyndighets och upphittares skäliga kostnader i anledning av fyndet ävensom skälig hittelön.
Citera
2012-09-12, 17:41
Medlem
Det är alltså tågpersonalen som samlat upp kvarglömda saker på ett tåg, dvs. något som är standard i deras verksamhet och det kallas för en hanteringsavgift och inget annat. Och det är ingen värdefull pärm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in