Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2010-04-18, 04:26
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljh.
Hatar de nya hemsidorna som ser snygga ut men är fulla med flash, script, javafönster osv... innehållslösheten gömmer man undan.
Tacka vet jag innehållsdigra sidor i vanilla HTML, just pure HTML, a' universitetssida 1990

Fan folk verkar glömma vad internet vad till för, information

Internet är vad man kan göra det till. Det är i sig ett nätverk som kan påverka vad som visas på din skärm och vad som kommer ur dina högtalare.

Jag tror att de flesta håller med om att en universitetssida från 1990 inte representerar det bästa man kan göra av internet idag. Enkelhet är bra men man behöver inte hålla sig till 20 år gamla standarder för det.
Citera
2010-04-18, 13:29
  #50
Medlem
-ELF-s avatar
En ren sida gjord med i stort sett endast (x)html, css och php är oftast snyggare än sidor där även flash används. De laddas dessutom äckligt snabbt.
Så som det ser ut nu så krävs ju flash för att visa filmer i webbläsaren, men förhoppningsvis så kommer många att tänka om när html 5 släpps i skarp version. Youtube har ju en beta version med html 5.
Jag har dock inget emot flash när det gäller spel i webbläsaren ...
Citera
2010-04-19, 01:19
  #51
Medlem
Flash gör sig verkligen inte bra på klena datorer om inte annat.
Citera
2010-04-19, 16:07
  #52
Medlem
miklons avatar
Det här måste tveklöst vara en av de mest meningslösa bumparna i Flashbacks historia. Jag menar, bumpa en 7 år gammal tråd för att skriva "lol"?

Med det sagt så är ju ämnet ändå rätt intressant. Förmodligen har det väl hänt en del sedan 2003, idag upplever jag att det rent allmänt finns en rätt stor förståelse för att innehållet aldrig får överskuggas av formen. Inte minst Google har ju slagit ett slag för en renare och enklare design.

Citat:
Ursprungligen postat av Artmann
Flash ska användas för att lösa problem som är mest lämpliga att lösa med flash, ex mediaspelare eller en kalender. Det ska dock inte användas till att bygga en hel sida i.
Det är inte rätt att säga att flash är värdelöst för att många använder det på fel sätt.

Och när det gäller plopps och /dev/jesus diskution så är mitt förslag att ni kommer överens om en sida, t.ex. flygplansbokning sen så skapar ni varsin version av denna sida och postar resultat.

Jag håller i princip med, även om jag inte ser varför man skulle bygga en kalender i Flash istället för med CSS och JavaScript. Flash bör i mitt tycke användas för innehåll som kräver den tekniken (spel t.ex.) eller för innehåll som inte är nödvändigt för upplevelsen av sidan, t.ex. en animation som förstärker innehållet.
__________________
Senast redigerad av miklon 2010-04-19 kl. 16:09.
Citera
2010-04-19, 20:55
  #53
Medlem
Sorkus avatar
Om man bortser från den helvetiskt idiotiska bumpen så måste jag säga att det är ganska intressant att se vad folk tyckte för åtta år sedan.

Telefonsladd är något på spåret alltså...
Citat:
Ursprungligen postat av Telefonsladd
Less is more.
Citera
2010-04-19, 21:05
  #54
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorku
Om man bortser från den helvetiskt idiotiska bumpen så måste jag säga att det är ganska intressant att se vad folk tyckte för åtta år sedan.

Det tråkiga är bara att man (jag iaf) inte riktigt minns hur webben såg ut för 8 år sedan, det har ju hänt en del under årens lopp. Man blir lite sugen på att surfa runt med Wayback Machine och kolla vad folk upprördes över.
Citera
2010-04-20, 15:34
  #55
Medlem
-ELF-s avatar
Aah, Wayback Machine. Sitter och jämför lite sidor med hur de såg ut för ett par år sedan. Det är lite skillnad.

Dessutom så hittar man lite roliga saker när man kollar upp flashbacks historik...
http://web.archive.org/web/199703060...e/hack/felia3/
http://web.archive.org/web/199703060.../aftonbladet2/
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback